2008xxxxxxxxxx-13
2009---------5--
2010------------
2011------------
2012------

24 st.

Umberto Lenzi uppfann ju praktiskt taget kannibal-genren med "Man From The Deep River", men efter att Deodato gjorde milstolpen "Cannibal Holocaust" ville väl Lenzi visa vem som var herren på täppan. Och han tog verkligen i från tårna. Dessvärre var han så upptagen med att härma och att försöka överträffa allt i Deodatos film att han glömde han bort små detaljer som "stil" och "finess".

Man kan börja pricka av det man redan har sett i "Cannibal Holocaust" nästan med en gång. Det finns ingen plats för annat än variationer på samma saker - Och ju färre de är, desto snabbare blir de avslagna och gamla. "Eaten Alive" börjar med att tre killar ur De Nervösas Riksförbund får känna på en giftig pil från ett blåsrör som en inföding (Från Nya Guinea får vi senare veta.) är väldigt förtjust i att använda. Infödingen är tyvärr inte så van vid New York-trafiken, så efter det tredje offret springer han rakt ut i vägbanan och blir squishad av en buss...

Sex månader tidigare försvann Sheila Morris syrra. Sheila anlitade F.B.I. för att spåra upp henne - Utan resultat. Det visar sig nu att den döda infödingen i fickan hade en "Super 8"-film som visar "barbariska ritualer" - D.v.s. dansande människor runt en eld och ett par snubbar som hängs upp i krokar genom huden. (Som vilken svensexa som helst, alltså.) Människorna på filmen tillhör tydligen en sekt som använder sig av smärta som en reningsceremoni för att förenas med eller återgå till naturen. Och så har en lokal präst vid namn Jonas Melvyn tagit med sig ett gäng unga New York-bor till Nya Guinea och byggt upp ett litet samhälle i bushen. Gissa vems syrra som har hängt med Jonas och gissa vems hitman infödingen från inledningen var? Sheila slösar inte bort mer tid, utan beslutar sig för leta upp syrran. Hon drar iväg och i Nya Guinea får hon tag på Mark Butler (Robert Kerman) - En hård Vietnamveteran som hinkar i sig sprit när han inte bryter arm med andra lokala hårdingar. 20.000 heliga dollar rikare går Mark med på att ta Sheila till Jonas samhälle. (Med dollar kommer man långt, som alla vet...)

Men vi får snart nog lära oss att precis alla som uppehåller sig i Nya Guineas djungel är totalt jävla rubbade. Varje dag är det någon som blir uppäten levande eller ger sig på oskyldiga förbipasserande med diverse vapen - Här blir man antingen slaktad eller så slaktar man. Är man en man så kan man få kuken avskuren innan man blir mördad. Och är man kvinna så kan man bli våldtagen. Och mördad. Det är som var som helst i världen, alltså. (Minus de exotiska fåglarna och någon enstaka sinnessjuk ledare för en självmordssekt.)

När då handlingen (Där Mark och Sheila givetvis hamnar i klorna på Jonas och hans folk.) inte verkar räcka till slänger Lenzi med minst dubbelt så mycket djurslakt som fanns i hela "Cannibal Holocaust" - Uppenbart och enbart för att uppröra och chockera... Det är än en gång så otroligt poänglöst. Vi fattar att befolkningen där käkar ormar, ödlor och krokodiler när McDonalds inte finns i var och varannan gräshydda. Och vi fattar att ödlor käkar ormar, gnagare och andra djur... Visst blir det extra motbjudande att veta att de här scenerna filmats bara för sakens skull, men det är inte till någon fördel. Alls. För det är inte precis som det saknas "vanlig" Gore - En snubbe får armen avbiten av en krokodil, någon blir kastrerad (Alltid ett straff som man känns och som man inte glömmer.), och så är det en hel del av de inblandade personerna som antingen blir halshuggna, ihjälstuckna eller uppsprättade, samt att de får bjuda på en och annan färsk kroppsdel för de Otroligt Hungriga Och Hemska Vildarna. Ja, han är då inte subtil - Lenzi. Jag vet inte om han försökte gapa högst eller vad det var, men det slutade med att "Eaten Alive" i vilket fall inte blev lika tung och magstark som Deodatos film.

Men Lenzi fick med:

1) En 8mm film med ett par "Mondo"-snuttar inklippta i själva filmen.

2) Robert Kerman.

3) Infödingar som visas upp som brutala och våldsbenägna kannibaler.

4) Amerikaner som gör att man undrar vilka de riktiga kannibalerna är.

5) Tung Splatter.

6) Djurslakt för att höja chockvärdet.

Effekten med "Super 8"-filmen i början sjunker till skosulorna med en gång då ingen av personerna som syns i filmen har något som helst med "Eaten Alive" att göra. I "Cannibal Holocaust" blev filmen-i-filmen en bärande del av handlingen. Här är den troligtvis bara med eftersom allt som fanns i "Cannibal Holocaust" var tvunget att finnas med i "Eaten Alive" också. Deodato visade även opartiskt nog att infödingarna i "djungeln" har ett annorlunda tankesätt jämfört med den "civiliserade" världen, men att de likväl har ett samhälle där man bestraffar brottslingar och folk som inte uppför sig. Det skiter Lenzi fullständigt i. Här verkar varken infödingarna eller någon annan veta vad som är rätt eller fel. Inget snack om att framställa just människan som sådan som ett flockdjur - Ett djur som utan regler och riktlinjer blir helt och hållet impulsdriven.

Och så återkommer vi till det där med djurslakten... Det förbättrar verkligen inte filmen - Tvärtom. Hade det bara varit specialeffekter hade det självfallet gått att försvara. Det lustiga är att "Eaten Alive" inte på långa väga känns lika dokumentär som "Cannibal Holocaust" gör. Det enda Lenzi lyckades med var att förvrida känslan och innebörden i Deodatos film och nedgradera den till en halvdan kannibal-rulle som nog avskärmar många som som ser den. Det är omöjligt att veta vad den går ut på eller vad vitsen med den är. Inte ens Lenzi verkade veta, för ett år senare gjorde han "Cannibal Ferox" med samma smidiga förfaringssätt.

Är då detta trots allt ingenting annat än makaber underhållning? Och är man så morbid om man tycker det?

IDÉ : 58%

Ja, hela idén verkade vara att rippa "Cannibal Holocaust" rakt av och låta allt annat komma i andra och sista hand...