Satan´s Blood


• Carlos Puerto • Spanien • 1977 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Escalofrío


SPELTID:

• 82 min.


MEDVERKANDE:

• Ángel Aranda
• Sandra Alberti
• Mariana Karr
• José María Guillén
• Manuel Pereiro
• Luis Barboo
• José Pagán
• Isidro Luengo
• Ascensión Moreno
• Carlos Castellano


MANUS:

• Carlos Puerto


FOTO:

• Andrés Berenguer


MUSIK:

• Librado Pastor


PUBLICERAD:

• 13 Mars 2006 - 13:23:34


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna genom tiderna.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2005xxxxxx------
2006------------
2007------------
2008-------10----
2009------------
2010------------
2011------------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

10 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• Inga artiklar.


 


 
 
  

Andres och Ana, som väntar sitt första barn, klurar på vad de ska göra en kväll. En hemmakväll är utesluten, så de åker ut på stan och tar med sig deras schäfer Blackie. Vid ett par rödljus får ett bilburet, leende par syn på dem och presenterar sig som Bruno och Berta. Bruno påstår i nästa andetag att han gick i skolan tillsammans med Andres för väldigt länge sedan. Andres har dock inget minne av honom och han är säker på att Bruno fått ett par saker om bakfoten. Däremot påstår Bruno att han har ett klassfoto från skoltiden.

Innan Andres och Ana hunnit diskutera för mycket har de blivit övertalade av Bruno och Berta att följa med dem till ett hus på landsbygden för att prata gamla minnen. Hur man diskuterar glömda minnen förtäljer inte historien, men det låter fortfarande som en bättre idé än "En lugn hemmakväll." - Vem skulle inte följa med ett okänt par till en okänd plats utan att tala om för någon vart man ska?

Väl där (Tänk dig ett hus som lika gärna kunde ha en "Svartmässor, Orgier och Hemsökelser AB"-skylt uppsatt på dörren.) visar Bruno fotografiet. Mycket riktigt står Andres där tillsammans med Bruno och resten av klassen, men han minns fortfarande inget om vare sig Bruno eller något annat som sägs ha hänt. Några konstiga detaljer med fotot får Andres att fundera ännu mer, men innan han får chansen att pussla för mycket föreslår Bruno att de borde testa att kalla på lite andar med hjälp av ett Ouija-bräde. Paret är nämligen intresserade av "det ockulta".

En session som börjar ordinärt nog (Som man kan anta.) för en genomsnittlig Ouija-session, tar död på stämningen när gamla minnen dyker upp och river upp lite sår. Men Andres och Ana beslutar sig ändå för att övernatta i huset - Det är ingen idé att åka därifrån i världens storm. Och så börjar det ske lite märkliga saker runtomkring huset. Bl.a. skäller Blackie oroväckande och vi ser någon mörkklädd figur stå utanför huset...

Efter en sleazy inledning med en svartmässa (Skäggiga snubbar i svarta kåpor och en naken brud på altaret.) och den efterföljande långsamma, men effektiva uppbyggnaden (Fram tills första natten i huset.) får filmen upp farten tack vare sin obehagliga atmosfär och otroliga förmåga att inleda tittaren i total ovisshet om vad som kan och kommer att hända. Redan tidigt hintas det om att det är något allvarligt knas med paret Bruno / Berta. Ständigt har man också inledningen av filmen i minnet och de skrämmande händelserna gör att både hallucinationer och mardrömmar vävs samman med verkligheten. Även när en person vaknar upp ur en mardröm kan man aldrig vara säker på om det var en dröm eller om det verkligen hände. (T.ex. kan en bisarr olycka lika gärna ha skapat en nästintill identisk dröm.) Det mest belönande är ändå den chockerande och kalasbra avslutningen som vänder ut och in på allt och som man definitivt kommer att minnas. Senast jag såg en lika märklig och "orättvis" (Fast på ett bra sätt.) final var nog i "Perfume Of The Lady In Black" och "The House With Laughing Windows".

"Satan´s Blood" a.k.a. "Escalofrío" gjordes i The Omens kölvatten och då det var inne med djävulen och Satan. Man inte säga att "Satan´s Blood" har några direkta likheter med varken "The Omen" eller "Rosemary´s Baby", men den gjordes precis i rätt tid och filmens atmosfär innehåller en stark aura av något metafysiskt skrämmande. Precis som de starkaste skräckfilmerna, så förbigår "Satan´s Blood" både logik och rationella förklaringar. Istället hugger den bortom intellektet och blir en tvättäkta mardrömskatalysator. Huvudpersonerna har ingen förklaring till det som händer och det gör att de tappar kontakten med verkligheten. Det är det som illustreras bäst i filmen - Att något "overkligt" blir "verkligt".

Carlos Puerto gjorde inte många filmer innan han lade ned verksamheten tidigt på 80-talet, och med "Satan´s Blood" fick han hjälp av Juan Piquer Simón som bl.a. gjort "Slugs" och den vitt och brett helhjärtligt avskydda "Pieces". De två herrarna fick ändå ihop en besynnerligt intressant och Satanisk film som tyvärr föll i glömska i tre decennier innan den släpptes på DVD. Det är varken den första eller sista okända Exploitation-rullen som har fått ny luft under vingarna tack vare fansens specialintresse och det faktum att man slipper harva med bootlegs. En rulle som cirkulerat på taskiga piratkopior i alla tider kan omöjligt se fräsch ut. "Satan´s Blood" är en av de filmerna som försvann då, men som tacksamt nog överlevde. Stenhårt.

 



  

IDÉ : 93%


Surrealistisk spänning, Satanism och Sleaze. Med andra ord: Det håller än idag.

  

STORY : 88%


Balanserat och smart upplagd med några riktigt tillfredsställande vändningar och ett absurt bra slut.

 
  

REGI : 81%


Aningen stel i början, men det lättar sedan. (Är det för att det är två regissörer inblandade?)

  

FOTO : 84%


Mycket bra och stämningshöjande. En del bilder kommer garanterat att etsa fast sig i medvetandet.

 
  

SKÅDESPELERI : 86%


Övertygande rollprestationer av samtliga inblandade.

  

MUSIK : 61%


Kyrkorgelplågeri och några ringlande melodislingor som bättrar på stämningen en aning.

 
  

TEMPO : 87%


En något slö såpopera-liknande första akt leder till en intressant andra akt och vidare till en tredje akt som man inte vill ska ta slut.

  

ATMOSFÄR : 87%


Gruvlig och terrorframkallande. Huset som stora delar av filmen utspelas i ser allt annat än gästvänligt ut.

 
  

UTFÖRANDE : 87%


Ännu ett bevis på att man inte behöver flashiga effekter för att göra en stabil film.

  

REPRISVÄRDE : 85%


Ja, fö´ fan - Inga problem!
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Tidlösheten.

 
 

Hela epoken när "sånt här" var "inne".

 
 

Det där som Berta lagar till middag. Jag svälter hellre än är i samma land som det där köttet.

 
 
Inte att förväxlas med "Occultism For Dummies".

RECOMMENDED CINEMA