2010----5-------
2011------------
2012------

10 st.

I. Aftermath / Genesis

Sådär, ja... Nu har jag hämtat andan igen och kan knappa ned några ord...

Om bröderna Lumière och gubbarna som uppfann mediet "film" hade vetat att Nacho Cerdà ca. 100 år fram i tiden kommer att göra en kortfilm vid namn "Genesis", så skulle de tveklöst ha skyndat sig att förverkliga sin uppfinning.

Här är 30 Perfekta minuter. 30 minuter som hinner innehålla mer uttryck för sorg, smärta, längtan och kärlek än minst ett halvt dussin liknande filmer... Förresten, jag får nog ta tillbaks det där med "liknande" med en gång. För det existerar nämligen inget liknande. De allra flesta som har nämnt "Genesis" har dragit paralleller till "Pygmalion" i den grekiska mytologin, och visst finns här ett par likheter. Men Cerdà använde sig egentligen bara av grundidén och såg sedan till att bygga upp sin egen skapelse till Absolut Perfektion.

Genesis betyder bl.a. uppkomst och begynnelse. Filmen börjar med några gamla Super 8-snuttar där någon har filmat ett lyckligt par bestående av "skulptören" och "skulptörens fru". (Vi får aldrig veta vad de heter eftersom det inte är viktigt.)

En tid förflyter och efter de extremt coola förtexterna håller skulptören på att skulptera en staty föreställandes en ung kvinna. (I naturlig storlek.) I skulptörens verkstad ser vi andra statyer och till hälften avslutade projekt, men den senaste, Mästerverket med stort M, lägger han precis all vaken tid och energi på. I ett närmast flow-liknande tillstånd fixar han till detalj efter detalj för att statyn ska bli helt perfekt - Ingenting annat existerar i skulptörens värld.

Medan skulptören plågas av nattliga mardrömmar får vi veta bakgrunden till hans besatthet - Hans livs kärlek omkom i en trafikolycka och detta ledde honom rakt ned i en helvetiskt svår depression som han inte kan ta sig ur. Mitt i detta började han skulptera statyn som ett uttryck för hans oändligt starka känslor för kvinnan. Det är i hans situation det enda han kan och vill ta sig till för att hålla kvar något fysiskt från henne. (Och oerhört duktig är han.)

En dag märker dock skulptören att statyn har fått ett sår i axeln och att det rinner färskt blod ur det. Snart blir såren fler och fler och samtidigt upptäcker skulptören att han också börjar blöda lite här och var och att delar på hans kropp förvandlats till torr lera. Det är denna "förvandling" och uppkomst som skildras i "Genesis" och den leder slutligen till ett både dödsromantiskt och obeskrivligt vackert ögonblick i filmhistorien.

Pep Tosar (Från bl.a. "Aftermath" och "Los Sin Nombre".) som skulptören har ett otroligt uttrycksfullt ansikte - Vi kan verkligen se och känna hur saknaden håller på att förtära honom. Precis som i "Aftermath" säger han inte ett ord under hela filmen och det behövs sannerligen inte. Bara någon som är född till skådespelare klarar av att förmedla känslor genom sitt kroppsspråk och minspel.

"Genesis" blev den avslutande delen i Cerdàs "Dödstrilogi" - Den som började med tiominutersfilmen "The Awakening" och fortsatte med den världs(ö)kända "Aftermath". Medan den sistnämnda var rejält kryddad med blod, inälvor och nekrofili, så är "Genesis" istället fullmatad med visuell poesi och symbolik. Men även här har blodet en viktig roll, om än på ett helt annat sätt än i "Aftermath".

Varje bildruta i "Genesis" är omsorgsfullt komponerad och Cerdà utnyttjar 2,35:1 formatet till fullo. Det märks i många scener att ett smalare format antagligen inte hade räckt till. Till filmfotograf duger därför ingen annan än en av de allra bästa i branschen - Xavi Giménez, som bl.a. fotade "The Machinist", "Darkness" och "Intacto".

Även "Genesis" är en ganska tystlåten film om man bortser från bakgrundsljuden. Scenerna ackompanjeras av klassisk musik för att förstärka intrycken, vilket fungerar utmärkt.

"Genesis" blev mycket omtalad efter att den visades på festivaler 1998 och Unearthed Films såg slutligen till att filmen blev tillgänglig på DVD. Den går inte att köpa separat, utan man får med "Aftermath" och "The Awakening" på köpet. Nu så kanske inte alla uppskattar "Aftermath" varken som koncept eller som film, men "Genesis" är en pärla som varje filmälskare borde se. Även om filmen med sina Horror-element har lätt för att attrahera skräckfilmsfans, så är den omöjlig att genrebestämma.

Lika omöjligt som det är att beskriva hur fantastisk den är.

Förstenande.

STORY : 100%