• Jean-Claude Benhamou

• ?

• Georges Lartigau

• 11 Mars 2006 - 10:53:17

Ett tips: Bara för att man får syn på en låda som det står "Made In Thailand" på, så betyder det inte att man är eller har varit i Thailand.

Ett annat tips: Sekunderna innan man avlider av en skottskada är det ganska så poänglöst att skicka sin hund för att hitta mördaren.

Första scenen i "Les Trottoirs De Bangkok" / "The Sidewalks Of Bangkok" sätter stämningen för ungefär resten av filmen - Rick blir skjuten och en snubbe snor hans videokamera. Inte för att Rick fick några skottskador... Och så blinkar han ganska mycket för att just ha dött...

Adjektivet vi söker är: "Dassig"...

Det allra mesta med "Les Trottoirs De Bangkok" är dassigt. Storyn är den solklara vinnaren i tävlingen om vad som är mega-dassigast och involverar en Thailändsk tjej som kallas för och / eller heter Eva. Eva umgicks tydligen mycket med Rick och hon kan möjligen ha fått en "present" av honom - En tub innehållandes något biologiskt vapen "som kan döda en hel stad". Därför skickar Secret Service ut en kvinnlig agent vid namn Claudine (Françoise Blanchard med universums originellaste frisyr.) för att hitta Eva, övertyga henne att lämna horhuset (Där hon jobbar.) och dra till Frankrike för att lämna tuben till... Någon viktig snubbe...

Under tiden är alla skurkar, våldtäktsmän, torskar och skitstövlar i hela världen ute och springer på gator och torg. Var och en av dem är beväpnade och blir antingen skjutna eller hinner skjuta ned någon innan de blir skjutna. (Och vad fan skjuter de varandra med egentligen? Ärtpistoler? Kapslar med hallonsylt? Jag har i alla fall aldrig sett en tygjacka blöda tidigare.)

En fungerande story har alltid en rad sammanlänkade förvecklingar som i sin tur har en eller flera kopplingar till de inblandade personerna, men glöm det - Det som händer i "Les Trottoirs De Bangkok" är antingen betydelselöst eller så dyker det upp ännu en sak som bara nämns innan den i nästa stund rinner ut i sanden. De få ljusglimtar som blinkar till här och var är det heller ingen som bryr sig om att göra något vettigt eller underhållande av.

Så "Les Trottoirs De Bangkok" är alltså en semi-sleazy actionrulle och ingen skräckfilm trots att Jean Rollin regisserat den och ännu mer trots att det är bolaget Redemption som har gett ut den. Och med action menar jag att inte ens 10 minuter av filmen innefattar vad som cinematiskt är känt som "actionscener". Och med semi-sleazy menar jag att vi under minst en fjärdedel av speltiden får titta på mer eller mindre exotiska dansöser som utför mer eller mindre exotiska danser. Det, och ovan nämnda Eva som blir bunden och piskad / "förhörd" av en bad guy... Fast en tjej, då. Allt är lika trist, så inte heller det har någon signifikans. Och Le Grande Twist under finalen är mer som en tabbe som man har försökt släta ut.

Med Rollin bakom ratten kan man tro att "Les Trottoirs De Bangkok" i alla fall blir en minnesvärd och artistisk tur, men när halva filmen har gått undrar man vad som fick honom att skriva på. (Ja, jag vet att det är pengarna, men undra kan man väl göra ändå.) När Jean-Claude Benhamou skrev manuset (Han har tydligen en roll i filmen (?) fast han gömmer sig någonstans i förtexterna.) kan han inte ha varit för fokuserad på att fläta ihop scenerna till en helhet. Man märker det tydligast i dialogscenerna att det hela är sviniöst oengagerat - Det känns som att titta på en 80 minuter lång "Detta har hänt" till en riktig långkörare till serie.

Rollin kan då säkerligen inte rädda filmen från en frontalkollision, även om han gör sitt bästa (?) för att få flyt i de s.k. actionscenerna. Jag tror t.o.m. att han blev så uttråkad under tiden att han filmade peep-shows för att göra slut på så mycket film som möjligt. (Det skulle åtminstone förklara varför just de scenerna är så långa.) Och när det upptäcktes var det redan försent.

Bangkok, också. Givetvis var varken filmteamet eller skådespelarna i närheten av Thailand när de gjorde filmen, men det spelar lika liten roll som resten av bedrövelsen. Lite hemvideo-snuttar filmade i just Thailand fick således editeras in i början (Det som Rick hade "filmat" med sin kamera.) för att skapa någon sorts illusion av att Bangkok är inblandad. Resten är lika Thailändskt som Baguetter, svarta baskrar och ordet "trottoar".

Det sägs att det är de små bristerna som gör något charmigt och unikt. Då är verkligen "Les Trottoirs De Bangkok" en otroligt charmig och unik film. Och det sägs även att samma film är en av Rollins mest inkomstbringande eskapader... Vad är det för fel på människor egentligen...?!

IDÉ : 50%

Action och Sleaze... Eldstrider och jakter runt halva jordklotet... Jodå - Det hade kunnat funka...

STORY : 30%