• Sergei Trofimov

• Yuri Poteyenko

• 25 Februari 2006 - 23:58:18

22 st.

I. Dnevnoy Dozor (2006)
II. 20th Century Fox Home Entertainment

Om man hade gissat var nästa påkostade vampyr Action / Horror skulle komma från, så hade man kanske i första hand inte gissat på Ryssland. Men Timur Bekmambetovs "Nochnoy Dozor" (Night Watch / Nattens Väktare.) är inte bara en genomrysk film i den här väldigt smala genren, utan det är även den första delen i en trilogi. Manuset bygger på en roman av Sergei Lukyanenko och filmen blev snabbt den största blockbustern någonsin i hemlandet. Tvåan ("Day Watch") drog in ännu mer Rubel efter att den hade premiär i Januari 2006 och trean kommer 2007. Tack vare Fox Searchlight Pictures fick filmen en distributionskanal även i väst. (Därav förseningen på ett och ett halvt år innan den nådde hit!) Konstigt hade det väl varit annars. Att skippa en rulle av den här kalibern, alltså.

Enligt en Bysantisk legend fanns en Jungfru som var godare än god. Någon förbannade denna Jungfru, vilket ledde till att alla kolade som hade något med henne att göra - Djur som människor. Detta blev början på den ständiga och eviga kampen mellan Ljus och Mörker. Vid ett tillfälle blev det sedan ett helvetiskt rabalder utan dess like och Geser, den ljusa sidans ledare, insåg snart att slutstriden var så jämn att ingen skulle kunna vinna. Geser och Zavulon (Den mörka sidans ledare.) stoppade striden och kom överens om en vapenvila, men det innebar att några få måste se till att vapenvilan förblir just en sådan.

Bland människorna finns "de andra" som antingen valt Mörkret eller Ljuset. Som en av filmens nyckelpersoner uttrycker det: "Det är lättare att döda sitt inre ljus än att bekämpa mörkret runtomkring." Någon som får göra detta ödesdigra val är Anton. En ödesdiger dag 1992 går han till en äldre dam som är en riktig hejare på svart magi. Hon berättar att Antons tjej hittat en annan och att hon är gravid med denna någon annans barn. Det är tänkt att förtrollningen ska få henne att bryta med den nya killen och samtidigt få missfall. Det låter bra nog för Anton, men han hinner knappt ta en sup av damens Special Sauce innan ett par Nattens Väktare (Lirare från den ljusa sidan.) dyker upp och förhindrar att trollformeln fullbordas.

Anton skickas rakt in i en parallellvärld (Som kallas för Dysterheten.) för valet han tvingas göra (Ljuset eller mörkret.), och tillvaron blir inte sig speciellt likt efter det här. 2004 är Anton i Nattväktarnas tjänst som vampyrjägare och siare. Ett fall där en liten liten pojke en dag svarar på en vampyrs lockrop öppnar upp vägen för ett helt annat fall. När Anton letar efter pojken får han får syn på en blond tjej och något ovanför henne som får honom att skrika av skräck. Anton ser nämligen glimtar från framtiden och det ser rätt illa ut. Något som verkar vara en tornado är på väg mot Moskva och den råkar även ha en lite apokalyptisk feel över sig. Och just den blonda tjejen verkar vara oturen personifierad, precis som Jungfrun i legenden. Och under tiden börjar balansen mellan Mörker och Ljus återigen att knaka i fogarna och man kan bara säga: "What goes around comes around."

Man kan ösa mycket beröm över "Nochnoy Dozor" trots det den har fått kritik för - Produktplaceringen av bl.a. Nokia-telefoner och Nescafé. (Även Nattens Väktare måste väl ringa till ställen och ta en slurk kaffe då och då...? Nåväl - Det förstör inte handlingen, så vem bryr sig?) Filmen kostade $4.2 miljoner, men ser betydligt dyrare ut. (Bara alla datoranimationer skulle säkert ha kostat så mycket om t.ex. Industrial Light & Magic hade gjort dem. Jag tror inte ens att fyra mille hade räckt i och för sig.) Men invävt i den komplicerade och episka handlingen finns några andlösa actionscener (Där man kan skönja influenser från "The Matrix".), krypande horror (Där man i sin tur kan jämföra lite med "Blade" och "Blade 2".) och den ena läckra bilden efter den andra. Det är ett välbeprövat knep om man skulle vilja dölja bristen på innehåll bakom en drös snygga fasader, men det finns ingen risk för det här. "Nochnoy Dozor" verkar som en enkel film, men det är den inte. Tvärtom packas det in så mycket solitt innehåll att det inte skulle få plats mer i samma film. Jag tror att Bekmambetov t.o.m. hinner testa alla kameratrick som uppfunnits på drygt 100 minuter. En annan bra sak är att filmen inte försöker vara eller se ut som en Hollywood-produktion - Den utspelas i Ryssland "nu", det är för det mesta ett rejält drag och det är väldigt uppfriskande att se. Väldigt uppfriskande. Lägg också till en massa cool make-up effekter och några riktigt härliga stänk Splatter och det kan inte gå fel någonstans. Men det gäller att hänga med varje minut och hålla både ögon och öron öppna...

Ser man fram emot uppföljaren nu, eller vad?

IDÉ : 92%

Action / Horror från det stora landet i öst den här gången. Presenterat med en otrolig tyngd både tekniskt och storymässigt sett. Det ser man verkligen inte varje dag.

STORY : 95%

Detta är ju början på en trilogi, så då måste i alla fall första tredjedelen vara så kompakt att inte ens ljuset rår på det.

REGI : 96%

Matchar storyn som handen i handsken. Halsbrytande när det kräver och stiligt som fan annars.

FOTO : 94%

Så snyggt... Så coolt... Så... Mycket!

SKÅDESPELERI : 96%

Samtidigt som man givetvis har sett (aningen) bättre skådespelarinsatser genom tiderna, så är det extremt svårt att hitta någon eller något att klaga på. Verkligen.

MUSIK : 99%

Perfekt blandat och perfekt framfört av Yuri Poteyenko, Pleymos, Piknik, Nautilus Pompilius, Zhanna Friske, m.fl. Ett bättre soundtrack kan inte en sådan här film ha. (Feeders låt är den enda som inte är perfekt med det.)

TEMPO : 95%

Inte en enda tråkig minut. Är det inte ännu en fantasifull actionscen, så är det hela tiden något annat som stjäl ens koncentration.

ATMOSFÄR : 96%

Teleporterar en rakt ned i skuggvärlden "Dysterheten" och "Moskva by night".

Hur fick de $4.2 mille att räcka till allt det här?!

REPRISVÄRDE : 89%

Det goda ryktet spred sig. En omedelbart minnesvärd och fräsch rulle som bara måste ses om... Om "Nochnoy Dozor" är en modern klassiker kommer till stor del att bero på hur bra de två avslutande delarna är. Som det är nu är det en så stark och fantasisprudlande film att det borde vara svårt att förstöra den med uppföljarna.

Rubbet!

En trilogi! Man kan bara hoppas att de övriga delarna är lika bra.

Mycket lite kan överträffa det här...?