• Berto Pisano

• 17 Februari 2006 - 11:23:12

2009-13--4--6----
2010-10----------
2011------------
2012-9-6--

Man kan lätt börja tro att Andrea Bianchi hade blivit smygfluktare på heltid om han inte hade gjort den här filmen som terapi eller något. Det är så klart samtidigt ett finurligt drag från hans sida då han via sin film även tvingar oss att bli lika närgångna fluktare. (Fast det har vi sällan något emot, väl?) Man kan även läsa mellan raderna och tro att "Strip Nude For Your Killer" möjligen är ett försök att göra Den Ultimata Giallon, men Bianchi glömmer inom kort bort både det ena och det andra och vältrar sig snart i Sleaze innan själva mysteriet ens fått någon chans att gå av stapeln ordentligt. Och det tar väldigt lång tid innan det kommer i fokus igen. Plus att det är nära att linsen på Bianchis kamera blir immig. (Och ens T.V.-ruta om man sitter för nära.)

Sedan så kan man inte förväxla någon sorts ambition (Tvångsmässig eller konstnärlig.) att göra kvalitets-Sleaze (Eller en genomsolid Giallo.) med det lilla faktum att vem som helst med en filmkamera och ett par otroligt sexiga skådespelerskor till förfogande kan filma en radda lösryckta scener där de antingen är halvnakna eller nakna. Detta gör Bianchi hur grundligt som helst och det är allt han lägger all energi på - Det, och alla konstiga inzoomningar på ansikten, gardiner, etc.

Låt gå. Men det är ändå en Giallo filmen försöker vara. (Och säljs som.)

Det börjar med att kvinna dör under en olaglig abort. Den klantiga läkaren och hans medhjälpare lägger den döda kvinnan i ett badkar och försäkrar sig om att alla säkert kommer att tro att hon dog av naturliga orsaker. Något senare blir abortläkaren mördad av en filur i svart MC-ställ och hjälm. (För att vi inte ska se vem mördaren är.)

Och så över till Albatross Studios där det jobbar lite modeller och inte helt oväntat ett par fotografer - Magda Cortis (Edwige Fenech) och Carlo Bianchi (Nino Castelnuovo). (Carlo borde för övrigt få en utmärkelse för "Bästa Personifierade Rövhål". Och för att vara det i en Giallo säger en hel del om honom. Halva nöjet med filmen är att längta efter att han blir mördad... Men men... Och Carlo Bianchi förresten?! Undrar verkligen om inte den här filmen gjordes i terapeutiskt syfte när regissören ger protagonisten sitt eget efternamn...?)

Det inledande mordet blir sedan det som drar igång en serie andra mord - Och det är de anställda på Albatross som är måltavlorna. Så räkna med att se offren ta av sig kläderna i tid och otid innan de sedan bli strimlade. De få manliga offren får även en viss kroppsdel hackad och malen. Så - "Strip Nude"... Och... "For Your Killer"... Det är precis så simpelt det är, och precis när det verkar som filmen äntligen är på väg att bli bra, så halkar den tillbaks till ruta ett eller två... Och ingenting händer... För storyn av Bianchi och Massimo Felisatti - Herrejävlar, vilken seriekrock det är. Inte nog med att jag drygt en halvtimme innan slutet (Och på första gissningen.) räknade ut vem mördaren är (Och då är det fan ta mig inte ett smart manus - Det kan ni vara säkra på!), men när allt förklaras på slutet är det så fantasilöst och dåligt skruvat (Ni vet - Lite som att: Ifall pusselbitarna inte passar, så slipar man bara till dem.) att man bara blir irriterad och tänker: "Var det allt?!". Bianchi har lyckats göra en Giallo som nästan är helt tom på spänning. (Vilket måste vara en bedrift ändå.) Det finns en handfull riktigt spännande scener, men t.o.m. dem sabbar han nästan som av rent jävelskap. Sannerligen enerverande. Och på 98 minuter hinner man med mycket av den här varan.

Det finns även ett par andra problem som blir påtagliga. (När man väl slutat dregla och börjat sura.) Och det är själva mördaren och dennes luddiga motiv. Eller det som driver personen till att mörda om och om igen. Exempelvis i Kungens filmer finns alltid utrymme för att ge både mördaren och protagonisten så mycket kött på benen att man till slut vet vidden av både mördarens psykiska störning samt hjältens / hjältinnans begränsningar / egenskaper. Här känns det bara så påklistrat och taffligt när Bianchi klipper in snabba bilder på den döda tjejen i badkaret och närbilder på rinnande kranar inför varje annalkande mord. Mycket snart märker man att det helt och hållet tappar sin betydelse då både huvudpersonen eller mördaren är så förskjutna från det som ändå inte är mycket till handling. Bianchi kunde bara klippt ihop nakenscenerna med t.ex. Femi Benussi, kallat det "Ms. Benussi Nudie Show" och sedan besparat oss över en timme låtsas-Giallo. Det finns liksom ingenting bakom filmens Sleaze-fasad.

Ytterligare ett stort problem är taffligheten i mordscenerna. Man får bara se när mördaren hugger mot något som kameran inte ser för att sedan visa när offret ligger där. Man ser lite blödande sår vid något enstaka tillfälle, men inget som skulle få varken Fulcis eller Argentos fans att spontant utbrista: "Fan, vad blind och ignorant jag varit! Det är ju Andrea Bianchi som är Splatter- och Giallokungen nr. 1!"

Skådespelarna sedan... Utöver Fenech finns det inte några som helst lysande stjärnor direkt. (Förutom Benussi som verkligen är så läcker att man får sömnstörningar. Och det tyckte uppenbarligen Bianchi också.) Castelnuovo gör verkligen sitt bästa att gestalta en person som... Vi säger så här: Hade man haft att göra med en sådan person i verkligheten hade man gärna betalat för att få skära i honom så länge han orkar skrika. (Skämtar bara - Skulle aldrig ha betalat.) Och dialogen... Ja, den är i alla fall värd att hånskratta åt...

Musiken av Berto Pisano är i alla fall genomgående bra och passande. Sleazy jazz och tidstypisk "spänningsmusik". Och Franco Delli Colli som filmfotograf gör sitt bästa för att skapa en bra atmos.

Om detta är Andrea Bianchis bästa Giallo... Tja... Jag har insett en sak i alla fall - Ofta när man hör folk räkna upp bra Gialli, så är nog "Strip Nude For Your Killer" bara en av minst två dussin orsaker till varför filmer som "Tenebrae" och "Deep Red" nämns istället. För att de är flera divisioner bättre, kanske...?

IDÉ : 51%

Tja. Bianchi borde nog ha finslipat mycket mer och lite till på de idéer han hade från början...

STORY : 38%