• Sheila Goldberg
• Claudio Lattanzi
• Daniele Stroppa

• Joe D´amato

• Carlo Maria Cordio

• 10 Februari 2006 - 22:52:29

Louisiana. En långtradare stannar vid vägkanten och en soldat hoppar ur. Han går till ett hus med dussintals fågelburar innehållandes diverse exotiska (Och utan tvekan svindyra.) papegojor, örnar och falkar. Soldaten går in i huset, in i sovrummet och skär halsen av en snubbe som ligger och sover. Sedan skär han även ihjäl tjejen som ligger bredvid honom. Och en pippi. Och ytterligare två pers som valde århundradets sämsta tillfälle att komma och hälsa på. Ett spädbarn är det enda som kommer undan med livet i behåll. Den mordiska soldaten släpper sedan några av fåglarna fria, men han har inte bättre flyt än att en falk anfaller och hackar ut ena ögat på honom.

Ett antal år senare ska några studenter åka ut på landet för att studera en utrotningshotad hackspett. De stannar till vid... "The Beyond"-huset...! (Ja, det är faktiskt samma hus som är "7 Doors Hotel" i just den filmen. Och vem skulle inte vilja bo i det?) Där bor nu fågelexperten Dr. Frederic Brown, en blind Vietnam-veteran vars familj försvann spårlöst för många år sedan. Kan han vara mördaren från inledningen?

Lita på det... För det finns ingen annan...

Gänget drar vidare, filmar och ser sig omkring i omgivningarna. Det börjar givetvis hända konstiga saker när väl den sliskiga "Allt är bra"-musiken ersatts med olycksbådande synthslingor och vi får se enorma fågelflockar cirkulerandes på himlen. Och snart förvandlas det konstiga till skitskumt. Tyvärr har inte många av dessa händelser något klart samband, utan finns bara med för att skapa lite spänning ur väldigt lite. Och karaktärerna i filmen gör verkligen inte mycket - De verkar gå halvt i sömnen från scen till scen. Inte ens när kompisar blir slaktade, fastnar i maskiner eller börjar brinna, så gör de mycket mer än att stirra och gapa. Det ska ändå sägas att det stundtals är synd, för några scener i "Killing Birds" är riktigt jäkla spännande. (När filmens två Zombies gör entré, t.ex.)

Kan då "Killing Birds" vara något så bisarrt som en felande länk mellan Hitchcocks "Fåglarna" och "Zombie Flesh Eaters"? Det kan man verkligen inte påstå utan att snacka så mycket skit att det börjar smaka gödsel i käften. Filmen har heller ingen som helst koppling till "Zombi"-serien fast någon distributör finurligt nog gav den titeln "Zombi 5". Men det finns åtminstone en handfull referenser till "The Beyond" som är kul. (Ett tecken på att: 1) Resten av filmen är rätt poänglös och ointressant, eller: 2) Man behöver lämna lägenheten lite oftare.)

Claudio Lattanzi regisserade och skrev "Killing Birds" med Joe D´amatos hjälp. (Som även var fotograf.) Efter den här har inte Lattanzi gjort någon mer film. (Däremot jobbade han bl.a. som regiassistent för Michele Soavi på "Stagefright" ungefär vid samma tidpunkt.) Det kanske var lika bra att han inte fortsatte med varken Zombie-rullar eller annat. Det finns för många fel med "Killing Birds" som gör att den helt enkelt brister innan den ens bär. Främst av allt är det karaktärernas agerande som ställer till problem - Antingen slöar de ned hela filmen genom sin kollektiva apati eller så beter de sig så inkonsekvent att det bara blir störande. Det finns ingen som helst kemi mellan dem och... Det hela blir så... Sävligt och slött...! Det känns t.o.m. som om ett par av Splatter-scenerna inte går som de var planerade från början, men att ingen sedan orkade filma om dem eftersom det hade blivit för besvärligt. "Killing Birds" börjar medelmåttigt, men varningssignalerna kommer sedan oftare och oftare. Tro inte att slutet är så mycket bättre heller. Tvärtom - Det är så vagt, tomt och brutalt avhugget att det bara blir förvirrande och avskärmande. Jag antar att där ändå fanns en länk till mördande fåglar... Eller något annat som heller inte fick någon som helst uppföljning. (En irrationell förklaring är alltid bättre än ingen förklaring alls.)

Och skådespelarna är ett ganska så spretigt och färglöst gäng. De flesta av dem är helt klart inte utbildade skådisar. Till råga på allt verkar några av dem vara ständigt berusade. (Sena reaktioner, glansiga blickar, svetten lackandes och dumma flin sällan långt borta.) I hjältinne-rollen ser vi Lara Wendel (Från "Tenebrae".) och oväntat nog Robert Vaughn som Dr. Brown. Men han är verkligen inte med i många scener. (Men han fick i alla fall bo i "Beyond"-huset... Den jävla turgubben...)

Nej. "Killing Birds" har verkligen inte mycket att komma med. Den lilla tjusning den har dränks i så mycket nonsens att sammanhanget uteblir och mycket som hade varit en fördel under andra omständigheter blir istället en nackdel. Det är en helt annan sak om man avviker från "vanlig" logik för att det lättare passar de ramar man definierat under inledningen, men detta antyds det inte ett skit av under filmens gång. Det existerar inget substantiellt djup någonstans inom dessa ramar, vilket ofta inom "Horror Cinema" är likvärdigt med katastrof...

Jag letar fortfarande efter bra kvalitéer med filmen. Kanske ligger de dolda där någonstans, för alla som vet något vet ju att italienarna inte kan misslyckas med en skräckfilm. Men "Killing Birds" är kanske undantaget som bekräftar det som filmen är halvfull av... Absolut ingenting...

IDÉ : 57%

Hmm... Kan det vara samma idé som i Alfred Hitchcocks "The Birds" månntro...?

STORY : 45%