• Marcello Coscia
• Miguel Rubio

• Francisco Sempere

• Giuliano Sorgini

• 27 December 2005 - 20:56:33

I. Blue Underground

Jorge Graus "Let Sleeping Corpses Lie" a.k.a. "The Living Dead At Manchester Morgue" a.k.a. "Don´t Open The Window" (A.k.a. minst ett dussin andra titlar.) är på många sätt en extraordinär och originell Zombie-rulle. Den bygger givetvis på idén bakom Romeros "Night Of The Living Dead", men kom alltså drygt fyra år innan sjäva "Zombie-boomen". Det ovanliga är att det just är en Zombie-rulle nästan helt efter "reglerna". Med en hel del välorkestrerad Gore till råga på allt!

George stänger sin Manchester-baserade konst- och antikaffär över helgen och drar ut på landsbygden på sin hoj. Hans plan är att ta det lugnt och renovera en stuga tillsammans med några kompisar. På en mack råkar en tjej vid namn Edna backa sin bil rakt på Georges motorcykel - Som går sönder. Edna ska till South Gate för att hälsa på sin "sjuka" syster, men går lite motvilligt med på att låta Geroge köra en bit mot Windermere. (Dit han skulle.)

Men på väg till South Gate åker de vilse, eftersom "alla vägar ser likadana ut". På en åker hänger "Agricultural Department" med en mystisk maskin som genererar ultraljudsvågor. De påstår att det är ett miljövänligt alternativ till alla gifter och ljudet ska påverka "primitiva livsformer" till att anfalla och utrota varandra. Men man ska aldrig känna sig helt säker när jordbruksdepartementets "Experimental Section" är ute och utrotar ohyra! Medan George pratar med en lokal farmare, så blir Edna attackerad av en något långsam, hasande snubbe som ser ut att ha mått bättre. Enligt farmaren låter det som Guthrie - Problemet är att han för några dagar sedan begick självmord genom att dränka sig själv.

Samma kväll blir Ednas syster Katie och hennes man Martin attackerade av Guthrie. Martin blir dödad och polisen misstänker så klart den heroinberoende Katie. Edna och George blir så klart inblandade också. Det är ändå inte det enda mystiska som har börjat hända i området sedan experimenten med skadedjurens nervsystem påbörjades. Det ser ut som även nyfödda människors nervsystem påverkas markant... Och kanske även de dödas...

Det var producenten Edmondo Amati som först kontaktade Grau och frågade om han ville göra "Let Sleeping Corpses Lie". Och gissa vad han svarade...?

Resultatet blev i vilket fall en sensationellt mångsidig och genomsolid skräckfilm som inte bara har några nervbane-misshandlande scener (När George och Edna blir instängda i en krypta och försöker ta sig ut, t.ex.) och underbar atmosfär, utan även dess manus är oklanderligt. 86 minuter flyger fram och man kan bara häpna över hur väl allt är utfört.

Fotot är utsökt - Det är inget mer man kan säga. På dagen är den engelska landsbygden vacker som den alltid är och på natten är omgivningarna riktigt creepy. Bland skådespelarna kan man inte heller hitta någon som inte sköter sig. Ray Lovelock är gjuten som otursdrabbad anti-hjälte och Cristina Galbó gör en minnesvärd roll som en förvirrad och rädd anti-hjältinna. På andra sidan finns den hatiska inspektör McCormick (Arthur Kennedy) som är den enda egentliga skurken i filmen. (Inte för att det behövs en skurk i en film som den här.)

Den som alltid besitter en icke-sinande törst efter blod och inälvor lär bli glad över att se Giannetto De Rossi in action. Även om "Let Sleeping Corpses Lie" inte är en non-stop Splatter, så var den före sin tid på många sätt och blev säkert meriten De Rossi behövde för att få liknande jobb i framtiden. Det mumsas på inälvor och det slits loss en del kroppsdelar, så inget genre-fan bör bli besviken.

Ljudet från Zombierna ("stönandena") var något Grau som uppfann för denna film (Och som bl.a. Fulci senare skulle använda i filmer som "City Of The Living Dead" och "The Beyond".) från ögonblicket då hans far dog och drog sin sista suck. Detta ljud försökte han med gott resultat få med i filmen och den blev även grunden till den kusliga musiken.

"Let Sleeping Corpses Lie" rekommenderas... Lätt... Här finns mycket som influerade till de filmer vi lärt oss att älska genom åren. Även om Grau själv inte stannade i Horror-genren så värst länge, så blev filmen ändå historisk. Och det är glädjande att han gillar den än idag och ser dess fans som sina "vänner som han aldrig har träffat". Banbrytande flera gånger om. Inte ens inom de smalaste subgenrerna som har sprungit ur filmskapandets ädla konst händer detta varje dag, så därför bör man alltid skatta sådant högt... Och "Let Sleeping Corpses Lie" hör just till den typen av banbrytande...

IDÉ : 99%

"Night Of The Living Dead" var först med sina Zombier, men "Let Sleeping Corpses Lie" visade att Splatter och Zombies hör ihop som ler och långhalm.

STORY : 90%