2012------

18 st.

I. Encore Filmed Entertainment

Man kan konstatera två saker rent allmänt:

1) Jean Rollin har ingen stor fanbase.
2) Det är fan inte rättvist.

När de flesta andra vampyrfilmerna får en att vilja gråta blod istället för att suga det, så finns det alltid filmer som "Lèvres De Sang" a.k.a. "Lips Of Blood". Och vampyrtjejer klädda i inget annat än genomskinliga tyger smäller alltid högre än de groteska skapelser man kan se i de sämsta "Buffy The Vampire Slayer"-kopiorna.

På en festlig tillställning får Frederic (Jean-Loup Philippe som även skrev manuset till filmen tillsammans med Rollin.) världens déjà vu-upplevelse när han får syn på ett svartvitt fotografi av några gamla ruiner. Han får snart lite flashbacks från då när han var 12 år och en natt i en borgruin träffade en ung, mystisk kvinna som han blev rätt så förtjust i. (På ett "mellanstadie-elev"-aktigt sätt, då.) Men han fick aldrig reda på vem hon var och under hela sitt liv har han sedan fått höra av sin mor att det där bara är nonsens och att det aldrig har hänt. (Bara det vore ju en orsak till att börja snoka.) Men fotot blir i alla fall det första beviset på att borgruinen faktiskt existerar.

Frederic kan inte sluta tänka på den där natten för 20 år sedan och kommer i samma veva i kontakt med fotografen som tog bilden. Märkligt nog har personen som betalade henne för jobbet även betalat för att hon ska hålla tyst om var ruinen finns. Frederic börjar till slut hallucinera om mysko-kvinnan, och hon ser exakt likadan ut nu som då. Mycket snart blir han övertygad om att det inte kan röra sig om hallucinationer. Men han träffar också en annan kvinna som påstår att det är henne som han träffade i borgen när han var liten. Frederic går dock inte på den lätta och tack vare hans nyfikenhet över vad som kan finnas i fyra likkistor i en krypta, så vaknar fyra lesbiska vampyrer till liv. Resan genom Rollin-land kan börja på fullaste allvar. För Frederics del blir det en hel del irrande i katakomber och valv medan han försöker ta reda på om hans barndomsminnen är äkta eller ej.

Därefter blir fotografen mördad och Frederic får både vampyrerna och en och annan lönnmördare efter sig. Men vad vill de? Eller börjar Fredde bli helt tokig? Han börjar i alla fall själv tro att allt inte står riktigt rätt till i hjärnkontoret.

"Lèvres De Sang" är en märklig saga om kärlek bortom liv och död. Och kriminellt snyggt är det. Några déjà vu-upplevelser lär man själv inte få. Jean Rollins filmer är undantagslöst unika konstverk där många av bilderna etsar fast sig på näthinnan och som aldrig bleknar.

Rollin tycker att manuset till "Lèvres De Sang" är hans bästa någonsin och visst har den en relativt linjär handling jämfört med hans andra vampyrfilmer. Men det är i grund och botten de läckra bildkompositionerna och kameravinklarna som är typiska för Rollin och man får det alltid bekräftat att mycket mer poetiska än så här kan skräckfilmer knappast bli. Här finns inga som helst billiga försök att skrämmas. Allting får ta sin tid och flyta på naturligt. Sedan att det måste finnas något (Paris tunnelbana kanske inte ser så attraktiv ut i sig.) som bryter med det drömlika och vackra för att skapa kontrasterna - Det är bara en sida av den magi som man kan uttrycka på film. Det är uppenbart att Rollin har de rörliga bilderna klara för sig långt innan kamerorna rullar och det är troligtvis därför han alltid så metikulöst lyckas med förmedlandet av sina fantasier och visioner.

Och medan historien rullar på och Frederic dras mot ruinerna och hemligheterna den döljer, blir filmen mer och mer bortkopplad och isolerad från den värld de flesta känner till. Som betraktare känns det efter ett tag som man hallucinerar minst lika mycket som huvudpersonen. Ser man inte detta som en nackdel (Och varför skulle man?), så har man förmodligen bra mycket lättare att ta till sig allt som "Lèvres De Sang" har att bjuda på. Det räcker egentligen att bara vara lite öppensinnig för film som strukturmässigt påminner om drömmar. Det kvittar om de är linjära eller ologiska - De måste ändå bestå av något.

Det gör onekligen "Lèvres De Sang" också.

Det är bara att se efter.

IDÉ : 86%