• Steen Langstrup
• Marie Trolle Larsen

• Dirk Brüel

• Gary Chang

• 12 November 2005 - 18:51:03

• DVD (X-Rental)

Juridikstuderande Maria delar lägenhet med sin kompis Isabella och katten Athena. En kväll ringer det på dörren och en äldre, creepy dam frågar efter Isabellas farfar och farmor. Hon har så klart gått fel eftersom de bor i våningen ovan. Hon går dit och snart är fredagsritualerna igång med ljus, pentagram och en höna som ångrar att den följde med dit. Gamlingarna försöker nämligen få kontakt med de avlidnas andar - Något de gjort flera gånger tidigare med okänt men förmodligen mindre lyckade resultat.

Men den här kvällen händer något lite extra och en "port öppnas". Athena stryker omkring och iakttar händelserna. Vi får se detta från hennes synvinkel.

Samtidigt börjar Maria misstänka att hennes kille är otrogen även om hon inte vill tro att det är sant. (Man kan inte säga att misstankarna är ogrundade direkt.) Och ungefär samtidigt får en lapplisa och hennes "offer" sätta livet till när en brutal mördare gör entre. I samband med morden får Maria oförklarliga syner om dessa och de verkar på ett mentalt sätt vara kopplade till Athena som börjar bete sig allt märkligare. Men vad är verkligt och vad är overkligt? Är det onda andar i farten (Ja, i katten då.) eller finns det en naturlig förklaring till... Det mesta?

"Kat" kommer kanske inte att skrivas in i horror-historieböckerna på något sätt. Folk verkar antingen gilla eller avsky den av olika anledningar. De mer typiska skräckfilmsgreppen funkar mer eller mindre bra. (Seansen i början exempelvis.) Men den har trots det många detaljer som hjälper till att lyfta den långt över de mediokra skräckfilmerna som man kan råka hyra av misstag om man inte är uppmärksam och desperat försöker hitta något bra. (Aldrig en bra idé.)

Filmen är baserad på en roman av Steen Langstrup men sägs inte vara alltför lik originalet. Det är nästan självskrivet och spelar egentligen ingen som helst roll, för Martin Schmidt i registolen får ändå liv i denna spännande och långt ifrån simpla rysare. (Läs: Det finns en hel del psykologiska övertoner.) Stundtals har den både väldigt kusliga och snyggt fotade / ljussatta scener + lite riktigt bra Gore FX. Och så ett fint och lite makabert slut.

............ Hey! Vad mer kan man önska sig...? Låter det inte som en topprulle? Tja, det är allt en bit kvar till nivån "mästerverk". Först och främst hade man väl kanske önskat att filmen hade haft mer av allting. Men kanske är det så att mer ska mer ha. Turligt nog håller "Kat" oftast en icke-övertydlig nivå. Har man en hög smärttröskel för det faktum att skräckfilmer ofta funkar med en egen sorts logik så borde man kunna hitta en hel del godbitar i "Kat". Har man ont av detta, så stör man sig antagligen på allt och det som inte finns.

Men men - Det är detaljerna som gör det.

IDÉ : 65%

Traditionell... Vid första anblicken.