• Sandy Chinney

• Max Cuff
• Quinn Donoghue

• Derek V. Browne

• Ivor Slaney

• 2 Oktober 2005 - 11:29:25

Man får vara beredd på tönterier av den värsta sorten när en film börjar med repliker som "Cator to command ship." och "I am now in orbit." Oron stiger som en förbannad influensa-feber. Och förtexterna är skrivna med typsnittet "Wiz Kids" (?) (Även känd som "datafonten".)... Bespar mig från ännu en störtlöjlig lågbudget Sci-Fi rulle från 70-talet. (Det kvittar egentligen när de är gjorda - I 99 fall av 100 är de gödsel och bajs!)

Filmen börjar i alla fall och Jessica vaknar upp mitt i natten av lite blinkande ljus... Sedan får vi se ett par i en bil. Det står inte "Just Married" på deras, men det kunde stå "Soon To Be Dead". För när killen går ut för att slå en drill blir han attackerad och dödad av någon snubbe. Eller det är snarare en okänd livsform som kan ta över människors kroppar. (Den borde bara förstått att det ultimata vore att ta av sig kontaktlinserna, vampyrgaddarna och för övrigt en, snällt uttryckt, pinsam make-up för bästa förklädnad.)

Jessica bor tillsammans med Josephine. De verkar ha en hyfsat väl fungerande relation, men allt är inte frid och fröjd. Jessica känner sig instängd och Josephine är ganska manipulativ och dominant av sig. Kanske är hon även på väg att balla ur.

Det är annars en vacker dag och utomjordingen dyker upp hos paret och presenterar sig som Anders Anderson. (Ja, förklädnaden är att han ser ut som en vanlig människa.)

Allmänt bortkommen får han brottas med "jordiska" vanor och en del hopplösa repliker. Josephine är anti honom (Ja, anti det mesta.) från början, men Jessica blir smått intresserad av Anders och det triggar sakta men säkert igång en serie händelser som kulminerar i våldsamheter. Om nu bara det vore allt, det vill säga. Anders råkar ju bara vara en köttätande alien som spyr av alla hälsosamma grönsaker.

Ja, det hela måste låta oerhört fjantigt om man inte har sett filmen. Och skulle jag glömma bort att jag sett den (Konstigare saker har hänt.) och läser det här, så skulle jag förmodligen inte vilja se den heller. Men om man lägger det här åt sidan ett tag och ser på filmen som ett psykologiskt relationsdrama med skräckfilmsinslag så funkar den ganska mycket bättre.

Förhållandet mellan Josephine och Jessica skildras bättre än allt annat i "Prey" faktiskt. Kameran är givetvis med i sovrummet en natt, så man känner sig som värsta fluktaren. Sedan hur Josephine försöker dupera och skrämma Jessica och hur relationen i och med Anders uppdykande disintegrerar. Det finns egentligen tre riktigt hela personporträtt i filmen. Anders ser "livet på jorden" ur ett ganska så oförstört och enkelspårigt perspektiv. Det känns till slut som om Sci-Fi biten enbart var med för att göra Anders karaktär till något totalt främmande, skrämmande och hotfullt som dyker upp i parets liv. En vanlig kille i polotröja hade inte räckt, utan han får dra ut då och då och bita ihjäl djur och en och annan polis.

Var finns då skräckfilmsinslagen? Egentligen inte tidigare än under de sista minuterna. Där finns ett par rejält chockerande och gory ögonblick samt en omskakande final. Men vägen dit är en vilsen tur som inte går speciellt fort heller. Men skådespelarna gör den tillräckligt fascinerande för att man ska se orka klart den. Och slutet är det som sagt... Lite bett i...

IDÉ : 55%

Alltså... Vad fan - Kan ni inte bara sluta göra fantasilösa Science Fiction-filmer...?!

STORY : 76%