The Descent


• Neil Marshall • Storbritannien • 2005 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Crawlspace


SPELTID:

• 96 min.


MEDVERKANDE:

• Shauna Macdonald
• MyAnna Buring
• Natalie Jackson Mendoza
• Molly Kayll
• Stephen Lamb
• Oliver Milburn
• Saskia Mulder
• Nora-Jane Noone
• Alex Reid
• Leslie Simpson
• Mark Smith
• Craig Conway


MANUS:

• Neil Marshall


FOTO:

• Sam McCurdy


MUSIK:

• David Julyan


PUBLICERAD:

• 1 Oktober 2005 - 14:44:02


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna genom tiderna.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2005xxxxxx------
2006-88787897757
2007878868-88---
2008------------
2009------------
2010------------
2011------------
2012------


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx--
2009------------
20102-----------
2011-5----------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

14 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• I SAMMA SERIE:
I. The Descent : Part 2 (2009)
• DVD RECENSIONER:
II. Pathé Distribution
• BD MINI-RECENSIONER:
III. SF
• MEDIAGLUTT:
IV. DVD Vs. DVD » Descent, The : Pathé Distribution Vs. SF


 


 
 
  

Efter "Dog Soldiers" undrade man lite om Neil Marshall hade "nybörjartur" med den eller om han kunde göra något lika bra eller t.o.m. ännu bättre... Man behöver inte undra speciellt länge. Marshalls andra långfilm börjar som de allra bästa skräckfilmerna ska börja och han har oss i sitt grepp efter 5 minuter. En adrenalinstinn forsränning följs av en splattig trafikolycka där Susan mister sin man och dotter. Ett år senare har hon återhämtat sig tillräckligt för att åka till Appalacherna i U.S.A. med sina tjejkompisar för att utforska lite grottor. [Vulgärt skämt medvetet utelämnat.]

Sagt och gjort. De sex drar iväg, parkerar en bit från grottorna och vandrar sista biten till ingången. Redan här finns en rätt creepy och ödesmättad känsla över filmen. I grottor får man givetvis räkna med att gå vilse i mörkret och att stöta på en och annan närgången fladdermussvärm, men det blir snart etter värre. En av tjejerna hittar en smal gång som leder till en okänd del av grottsystemet. Stämningen blir därefter mer och mer klaustrofobisk och man sitter själv och kippar smått efter andan. Det går inte bättre för äventyrarna än att den enda kända vägen ut kollapsar och mardrömmen börjar. Snedsteget leder till lite anklagelser och gräl inom gruppen, men det gäller först och främst att hitta en annan väg ut och bråka sedan...

Men detta är fortfarande ingenting mot vad som komma skall...

Precis som i "Dog Soldiers" finns det plats för lite dialogscener för att personerna ska få lite kött på benen och för att vi ska veta lite mer om dem, men när det väl brakar igång, så gör det det med full gas och pedalen fastspikad i bottenläge. Marshall är oerhört duktig på att hålla uppe tempot så högt som det bara är mänskligt möjligt. I "The Descent" finns heller inte många spår av humor. Visst skämtas det lite vännerna emellan, men det är innan de ens har kommit till grottorna.

"The Descent" är en extremt nervslitande film - Det gäller allt från de olyckskantade scenerna till de lugna(re) bitarna där gruppen försöker ta reda på hur de ska ta sig ut och följaktligen gör den ena märkligare upptäckten efter den andra. Och under tiden skruvas spänningen upp till en mardrömslik nivå som inte skådats på film sedan... Sedan... Ja, du...

Det stoppar ändå inte där. Inte på långa vägar.

Det är ingen hemlighet att likheterna mellan "Dog Soldiers" och "The Descent" är att båda filmerna sätter en grupp fångade människor mot en grupp hungriga varelser med vassa tänder. Men det är också allt. När det gäller äkta Survival Horror i stil med "The Thing" och "Alien", så överträffar "The Descent" dem (Och ja, alla andra.) med god marginal. Jag kan ärligt talat inte komma på en enda film i samma subgenre som under en hel timme håller ett så här hårt strypgrepp om en. Det ges inte ett enda tillfälle att hämta andan förrän efter sluttexterna. (Kanske!)

För att behålla stämningen så har man löst mörkerscenerna med en finurlig och sparsmakad ljussättning. Pannlamporna från tjejernas hjälmar får skuggorna att se hotfulla ut och en medhavd videokamera har ett mycket användbart "Night Mode". När det sedan gäller en kamp för överlevnad så blir det en rejäl kraftmätning mellan människa och... Humanoid... (Japp - Pricka även in "Tung Splatter" vid sidan om "Utmärkt monsterfilm" och "Så-spännande-att-man-pissar-ned-sig"-Horror.)

Precis som (Ja, jag får ta och göra en jämförelse till.) i "Dog Soldiers", så köper man storyn. Varulvarna i nämnda film kändes inte overkliga på något sätt och det gör inte charmtrollen i "The Descent" heller.

Och ett slut som i denna film kommer du aldrig att se i en Hollywood-rulle.

Jag var nästan lite orolig för det ett tag, och trodde ärligt talat inte att det skulle komma en enda mästerlig eller nytänkande skräckfilm under 2005, men här har vi Den. I och med detta kan Neil Marshall lätt räkna sig till 2000-talets absoluta Horror-elit tillsammans med Alexandre Aja. Så här fullkomligt helvetiskt bra får och kan det nästan inte bli... Oktober månads första dag år 2005 kan jag garantera att det inte kommer något bättre i år. Gör det det nästa år - Skitbra - Men det går tyvärr inte att räkna med...

 



  

IDÉ : 100%


En nästintill perfekt film bygger inte sällan på en nästintill perfekt grundidé...

  

STORY : 100%


...Plus att den har en handling som man inte kan begära mer av...

 
  

REGI : 100%


Perfekt. Varje kameravinkel, kameraåkning och bildkomposition sitter som berget.

  

FOTO : 92%


Mörker och ännu mer mörker, men ändå ser man vad som händer. Det är en konst att få till det så här bra. (Fast ett nästan lika mörkt rum krävs för att se allt som händer.)

 
  

SKÅDESPELERI : 100%


Alla är helt fantastiska, speciellt Shauna Macdonald.

  

MUSIK : 96%


David Julyans score är utan brister och förstärker känslan i filmen, men det finns ett par skräckfilmer där musiken är något (Men bara något!) effektivare.

 
  

TEMPO : 100%


En mer vältajmad klippning skulle inte ens vara möjlig att piska fram. (Och då kan man ju tänka sig hur bra fart det är i storyn.)

  

ATMOSFÄR : 99%


Klaustrofobisk till max. Fram med syrgasen.

 
  

UTFÖRANDE : 99%


Nej... Det finns inget att klaga på...!

  

REPRISVÄRDE : 99%


En av de filmer som inte tappar någonting när man har sett den en gång.
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

De ständiga överraskningarna - På alla fronter.

 
 

"The Descent" är turligt nog ingen CGI-orgie.

 
 

-

 
 
Nytänkande, äkta skräck som inte viker en tum från det väsentliga.

TOP CINEMA