• Judy Geeson

• Nick Maley
• Gloria Maley

• John Metcalfe

• John Scott

• 24 September 2005 - 00:39:55

Norman Warren gjorde också ett försök att snickra ihop lite Sci-Fi / Horror i stil med "Alien" som ju var overkligt populär vid den här tidpunkten. Äkta paret Nick och Gloria Maley sattes på manuset (Det här är hittills deras enda och Nick är egentligen en Special FX-kille.), hela filmteamet fick ta en lång tur ned i Chislehurst-grottorna i Kent / England och sedan var det bara att köra i gång. Resultatet blev "Inseminoid" - Det blev inte mycket till Sci-Fi, men desto mer Horror och ännu mer Gore. (Det här är ju Exploitation när det är som... "bäst", så varför vika från konceptet mer än nödvändigt?)

En grupp arkeologer utforskar ruiner på en ogästvänlig planet och råkar i samma veva hitta ett mysko grottsystem. Och på främmande planeter och i underjordiska hålor kan vad som helst dölja sig. I just denna håla hittar man lite kristaller som verkar stråla av ovanligt stark energi. Och något som inte vill bli stört under sin livstid anfaller en av gruppmedlemmarna och skadar honom. Men istället för att ligga still och blöda, så blir han våldsam och börjar gå bärsärkagång på stationen - Tveklöst besatt av någon övermäktig kraft... Sandy, den enda någorlunda intressanta karaktären i hela filmen, gör ett försök att stoppa honom men blir i sin tur attackerad av någon form av alien.

Inte nog med det. Hon blir inseminerad (Hey! Och så heter filmen "Inseminoid".) av... Ja, vi vet inte riktigt och vi får aldrig reda på det? Kan det vara en av gruppens doktorer eller är det verkligen en utomjording som är och kladdar? Det hela sker i en nådigt flummig "drömsekvens" och Sandy vaknar upp skrikande... Märkligt nog har hon sedan två aliens i magen och det tar inte lång tid förrän hon också blir sjövild och börjar slakta sina kompisar. Väldigt bra fantasi har hon i alla fall när det gäller att minska på antalet kollegor. Så det blir riktigt söligt. Och ingen sölig extraterrestriell Horror utan en (ganska) lång scen där Sandy föder sina... Tja... Antar att de räknas som barn...?

"Inseminoid" är en hejdlöst tradig historia till en början. Man undrar hur plågsamt 93 minuter kommer att bli utan att något spännande händer på nästan en halvtimme. Karaktärerna är totalt ihåliga och yttrar inte något minnesvärt överhuvudtaget. Och gissa om man blir ledsen när en efter en biter i gräset? Vi säger så här - Inte direkt.

Jag vet inte hur mycket de medvetet försökte sno från "Alien", men det blev inte speciellt lyckat i vilket fall. Men idén från "Inseminoid" har i sin tur snotts till andra filmer (Som "X-Tro".), så jag antar att det är någorlunda "rättvist". Det som åtminstone försöker rädda filmen är Gore-effekterna. Filmen får allt ett visst underhållningsvärde när Sandy börjar härja och ha sig med allt från saxar till skärbrännare. Men det är inte tillräckligt. Alls. Inte när det helt och hållet saknas spänning och det bästa inte kommer i slutet utan närmare 10 minuter innan.

Filmen har annars samma fel som alla andra lågbudget Sci-Fi rullar från... När som helst egentligen - De ser helt enkelt för jävligt taffliga ut. Det är inte många Sci-Fi filmer som åldras med värdighet och de som gör det är ändå ganska påkostade för sin tid. (Som "Aliens" och "Blade Runner".) Miljöerna i "Inseminoid" kändes säkert lite som "Sci-Fi" år 1981, men idag håller det inte längre än tills man får se den första glimten av arkeologernas rymddräkter. Och då har jag ändå inte nämnt utomjordingen. Oturligt nog får man se för mycket av den och det ska ändå mycket till innan man ens för en sekund glömmer bort att det är en snubbe i en dräkt... Så hur svårt det än är, så får man i första hand försöka se "Inseminoid" som en kultig skräckfilm. Tyvärr en till hälften misslyckad sådan.

BBFC som en gång satte 18-årsgräns på "Inseminoid" måste ha sett om den efter att ha gått med i Nykterhetsrådet och insett att ingen person under 18 kan få mentala skador av att se filmen. Så kanske därför har den numera en 15-årsgräns. Visst - Den är fortfarande riktigt blodig och befriad från god smak. Men på ett ganska så harmlöst sätt.

IDÉ : 47%

"Science Fiction" utan pengar är väl aldrig någon bra idé.

STORY : 51%

Horror-elementen sänker inte filmen helt och hållet i ett svart hål i alla fall.

REGI : 61%

Hyfsat bra, men det är långt ifrån Norman J. Warrens bästa rulle.

FOTO : 40%

Mer mörker och skuggor hade inte gjort mer skada i alla fall.

SKÅDESPELERI : 53%

Inga direkt märkvärdiga insatser. (Som en genomsnittlig Oscars-vinnare, alltså. Med undantaget att vi slipper någon som antingen: 1) Spelar förståndshandikappad, 2) Har en vågad sexscen, eller 3) Är homosexuell.)

MUSIK : 40%

En riktig gäspar-score av John Scott.

TEMPO : 50%