• Terry Hayes
• Rafael Yglesias

• Peter Deming

• Trevor Jones

• 17 September 2005 - 23:38:34

I. 20th Century Fox Home Entertainment

Jack The Ripper. Troligtvis världens mest kända seriemördare trots att han aldrig åkte fast och trots att ingen, eller väldigt få, visste vem det var. Jack härjade i alla fall i Whitechapel och gjorde fem prostituerade kvinnor till hans offer. Över hundra år senare har han själv blivit offer för en lång rad romaner, pjäser, serier och filmer - Alla med olika teorier om vem Uppskäraren var. Var det en slaktare? En kirurg? En satanist? Eller kanske t.o.m. en kvinna? (Jill The Ripper!)

Uppskäraren på film är inget nytt påhitt. Redan 1924 gjordes en film som hette "Das Wachsfigurenkabinett" som hade med Jack the Ripper som en av huvudpersonerna. Och 2001 gjorde Albert och Allen Hughes en film efter Alan Moore och Eddie Campbells seriebok "From Hell". ("From Hell" syftar på signaturen som Jack satte på ett av sina brev till polisen.) Intresset har verkligen inte svalnat.

Bröderna Hughes har under sin tioåriga karriär mest skildrat svarta fattiga kriminella i "Menace II Society" och "Dead Presidents", så det är lite kul att se hur de skildrar fattiga kriminella i det viktorianska London. Turligt nog med väldigt stor respekt. Men gör man en omarbetning av något så får man per automatik en hel del svidande kritik från lite olika håll. Och beröm så klart. (Fast... Är det inte lite orättvist att jämföra exempelvis böcker med film och tvärtom?)

Berättelsen utspelas under sensommaren / hösten 1888 och börjar med att Polly Nichols, Annie Chapman, Elizabeth Stride, Catherine Eddowes och Mary Kelly - En grupp prostituerade tjejer (Jack The Rippers blivande offer.) hotas till livet av "Nichols-gänget" som vill att de betalar för beskydd. Då pengarna ska piskas fram illa kvickt så tvingas de till att jobba ännu mer. Som om inte det vore nog, så blir en av deras kollegor bortförd och lämnar efter sig en dotter som Mary (Heather Graham) får ta hand om.

Sedan börjar morden och den klärvoajanta detektiven Fred Abberline (Johnny Depp) får "äran" att utreda fallet. Abberline verkar inte ha en alltför munter tillvaro och hans sätt att utreda mordfall är av det mer udda slaget - Ett par stadiga supar Absint, lite opiumdroppar och så in i dimmorna för lite syner om vad som komma skall. Det framgår redan tidigt att någon kommer att hacka i East Ends horor ett tag framöver.

Abberline är trots sitt beroende och ätstörningar ovanligt skärpt när det gäller att göra brottsplatsundersökningar. Han märker också att de första mordoffren fått i sig samma sortens opiumdroppar som han själv använder. Abberline bekantar sig med Mary och får veta ett och annat. Han upptäcker även snart att de till synes "slumpmässiga" morden har en koppling till något helt annat och att det är mycket som står på spel. Vilket inte gör livet lättare för varken Mary eller de andra ljusskygga invånarna i Whitechapel.

Men det är en tid då man inte misstänker högt utbildade människor, de som har mycket pengar eller de som har kopplingar till kungahuset. Det räcker att ha "fel" politisk övertygelse eller "fel" religion / hudfärg för att man ska bli misstänkt.

Har man sett flera filmatiseringar om Jack The Rippers upptåg, så känner man igen en hel del. Det enda man har mixtrat ordentligt med är slutet som ändå lyckas med att vara både oväntat och fyndigt. Allt får sitt svar och "From Hell" slutar med att det är en trovärdig skildring om vad som verkligen hände. Och av en film som bygger på ett olöst mysterium kan man väl egentligen inte begära så mycket mer.

"From Hell" kanske inte visar den mest realistiska bilden av 1800-talets London, men allt från stadens (Prag i verkligheten) exteriörer till Abberlines hallucinationer ser åtminstone väldigt läckert och smått surrealistiskt ut. Det märks att scenografer och ljussättare lagt ned mycket tid och energi på att få till alla detaljer. De ohyggliga morden ser man bara glimtar av, men ändå ser de grisigare ut än i andra seriemördarthrillers.

Och så en bit som alltid är lika viktig - Skådespelarna. Eller vilka som fått rollerna snarare. I "From Hell" är det ett stort antal kända ansikten som dyker upp. Robbie Coltrane, Ian Holm och Jason Flemyng gör alla oklanderliga insatser och Depp är lika bra som han brukar vara. Det är lite svårt att klaga på någon egentligen.

Är man ens det minsta intresserad av storyn bakom Jack The Ripper, så är "From Hell" värd att ta en väldigt lång och nära titt på. Av de sju olika filmatiseringar om "slaktaren från Whitechapel" jag sett genom åren så ligger "From Hell" hästlängder före alla andra - Både konstnärligt och tekniskt sett. Här finns ändå en hel del likheter med miniserien från 1988 med Michael Caine i huvudrollen. (Som Abberline.)

Rekommenderas i stort sett till vem som helst.

IDÉ : 75%

Visst har det kommit sin beskärda, enorma del "Jack The Ripper"-rullar genom tiderna. Vissa har varit bra, vissa har varit realistiska och vissa har varit pissiga. Men ingen har varit så här läcker.