2009------------
2010------5-----
2011------------
2012------

8 st.

Uttrycket: "Det är en taskig sits." får en helt ny innebörd när man har sett "Boy Meets Girl".

Pojke möter flicka... Jo, det kan man väl säga att han (Tevin) gör... 7 minuter in i filmen (Och innan förtexterna!) ligger han på golvet i ett vardagsrum - Helt utslagen efter att ha druckit en drink med något sövande i. Man kan anta att Tevin inte hade planerat detta när tidigare på kvällen raggade upp fransyskan Ann-Marie på en bar - Samma välvilliga Ann-Marie som bjöd hem honom, gav honom drinken och frågade om han ville titta på "erotiska filmer". Självklart accepterade han i situationen som rådde.

Och så vaknar Tevin upp i bara kalsongerna. Fastspänd i en tandläkarstol. I en mörk källare. På något sätt bara man vet att saker och ting snart kommer att bli katastrofalt jävla dåliga för Tevins del. Han får veta att hans tilltänkta one night stand varken är fransyska eller speciellt välvillig. Och Tevin får snällt erkänna att han ljög - Att han faktiskt är gift och har barn.

Destination - Helvetet. Ensam resenär - Tevin...

Det börjar med några örfilar och lite besvärande frågor. Tevin pissar ned sig av skräck. Varken att be snällt om att bli frisläppt eller få ett raseriutbrott hjälper. Tevin ska nu få avslöja alla sina mörka hemligheter och synder - Frivilligt eller under tvång. Och han ska möjligen bli dömd för dem. För att Tevin snabbt ska begripa att det hela bokstavligt talat är på dödligt allvar, så får han se lite "Snuff"-filmer med tidigare "syndare". Tevin inser snart att han har fallit offer för en totalt känslokall seriemörderska. Eller kanske t.o.m. två! För Ann-Marie har en medhjälpare som även filmar Tevin.

Jag ska tygla min iver och inte spoila så mycket av den enkla handlingen. Att sugas in i den mardrömslika världen i det låsta rummet går snabbt och man undrar ständigt vad Tevins plågoande ska hitta på härnäst. Men man kan räkna med att det alltid blir något värre än det föregående. Det handlar inte bara om fysisk tortyr utan mycket psykiskt våld. I ca. 80 minuter. När det kommer någon oväntad vändning i handlingen, så är det vändningar som har kraft nog att paralysera en. Precis som Tevin för det mesta är. Helt maktlös. Lika maktlös som man själv är, för man kan inte stänga av. Man måste se hur det slutar.

På ett intressant sätt förklarar Tevins kidnappare om hur de ser på saker - Relationer i stort, manligt och kvinnligt, och våld i synnerhet. Tevin kan förmodligen bara hoppas på att hans liv kan räddas genom att han ärligt svarar på frågorna han får. I en situation man inte kan prata sig ur, så är det det enda man kan göra. Samtidigt sätter hans spontana svar honom i värre och värre situationer.

Även om man under filmens gång fascinerats av förvecklingarna och t.o.m. skrattat till några gånger, så finns det absolut ingenting som förbereder en på slutet. Inget är solklart och det slår verkligen till på ett lömskt sätt. Slutminuterna blir hemskare ju mer man tänker på dem, även om det är allt annat än subtilt. Sällsynt måste jag säga. Vid det laget vet man som tittare vad som hände med de tidigare offren och ställda mot Kevins taskiga öde accentueras de något enormt.

"Boy Meets Girl" är en fullkomligt omtumlande resa in i det allra mörkaste - En plats där det inte finns några gränser mellan vad som är mänskligt och omänskligt. Och i själva filmen finns inga pekpinnar. Inga moralkakor. Inte heller finns här en enda sak som är tillrättalagd. Det är en oerhört mörk film som stundtals sväller över av tillbakahållen ilska och rent hat. Med Tevin som måltavla för allt detta.

Ray Brady skrev, producerade (För 13.000 pund.) och regisserade "Boy Meets Girl" 1994 och fick (Så klart!) omedelbart problem med BBFC som totalförbjöd filmen i hela 8 år. Men de gav med sig till slut och ett år senare släppte Unearthed Films den på DVD.

"Boy Meets Girl" är en ytterst intressant, klaustrofobisk och makaber historia som ger en och annan tankeställare. Det är inte någon Splatterfilm, men även blodtörstiga Horror-freaks kan ändå vilja se den för dess oförfalskade in-your-face förhållningssätt till våld. På många sätt flyttas den således till en dimension där filmvåld inte längre är underhållande.

Det här glömmer man inte när man har sett den. Bra.

IDÉ : 95%

En av filmhistoriens elakaste och mest minnesvärda premisser...