2007------------
2008------------
2009------------
2010------------
2011------------
2012------

Jag vill först och främst applådera ett par minuter åt SVT som ovanligt snabbt och ovanligt oväntat visade Argentos senaste film. T.V.-bolaget RAI anlitade honom för att göra något så ovanligt (Återigen!) i dessa dagar som en Giallo för T.V. Som vanligt började förväntningarna skruvas upp redan när "Ti Piace Hitchcock?" nämndes på Dark Dreams. Och hit kom den - Till en T.V.-ruta nära oss. Man kan så klart inte förvänta sig en massa blodstänk, men det är alltid intressant vad gubben kan åstadkomma inom mediet.

Precis som titeln antyder hänger storyn ihop med Alfred Hitchcock - Eller hans filmer "Strangers On A Train" och "Rear Window" snarare. Filmen börjar 1990 då filmens huvudperson Giulio (Som grabb.) spionerar på ett par kvinnor som utövar lite svart magi i ett hus i skogen. Han blir upptäckt, men Giulio kommer i alla fall undan med blotta förskräckelsen. 15 år senare studerar han film, bor i en lägenhet med sin flickvän, men har kvar sin orubbliga hobby som smygfluktare - Denna gången är det Sasha på andra sidan gatan som... Ja, hon kan inte ha mycket emot det, kan vi väl säga.

Men han ser saker som sätter griller i huvudet på honom. Sasha grälar med sin mor, som en sen kväll blir mördad. (En modern, klassisk Argento-scen fast, som sagt, utan mycket Gore.) Hänger mordet på något "Hitchcock-liknande" vis ihop med en man som jobbar i en videobutik i närheten? Giulio beslutar sig för att försöka lösa fallet, men han hamnar så klart själv i trubbel.

Argento (Och medförfattaren Franco Ferrini.) verkar ha gått igenom hela Hitchcocks filmografi för att väva in allt "Hitchcockskt" i handlingen. Men här finns självfallet en hel del bitar som gör att man känner igen Giallo-kungen själv. Och ändå inte.

Men slutet är inte typiskt Argento på något sätt, och det för tankarna till bl.a. "Opera". (Varför ska jag inte berätta.) Det fungerar i alla fall. Bättre än vad man först kan tro.

Man kan inte på något sätt jämföra "Ti Piace Hitchcock?" med tvättäkta och stenhårda mästerverk som "Deep Red" eller "Tenebrae", men jag kan lätt tänka mig att denna film har höjt ribban för T.V.-thrillers, vilket i sin tur leder till att det kommer fler delar. (Det surrades ett tag om detta var den första av flera.) Argento visar i vilket fall än en gång hur slipstenen ska dras.

Eftersom "Ti Piace Hitchcock?" kändes som en riktigt frisk fläkt, så känns det verkligen inte bra att säga att det här är Il Maestros näst sämsta film. (Jag ogillar "Phantom Of The Opera" mer och mer för varje dag som går, tror jag.) Men - Argento har alltid haft en overkligt hög lägstanivå vilket gör att det inte blir direkt rättvist. Därför bör man, precis som vi är vana vid nu, se filmen utan förväntningar och som en enda lång Giallo-influerad hyllning till mästaren Hitchcock... Av någon som bara kunde ha gjort det bättre än någon annan. (Brian De Palma inkluderad.)

"Ti Piace Hitchcock?" har många kvalitéer annars - Det digitala fotot ser riktigt skapligt ut, Pino Donaggios musik är riktigt bra och stämningsfullt och storyn lyckas trots sina få begränsningar hålla tätt från början till slut. Nu så ser jag ju inte så mycket T.V.-thrillers (Längre.) med undantag för "The Midsomer Murders", men "Ti Piace Hitchcock?" känns som det är en av de bättre som kommit på bra länge.

Och i skrivande stund verkar det som om Argento ska börja med nästa film i September (2005). Det ska bli intressant-- Nej, det är det redan...

IDÉ : 78%

En Hitchcock-hyllning av självaste Argento. Kan det slå fel?