Blood And Black Lace


• Mario Bava • Italien • 1964 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Sei Donne Per L´assassino


SPELTID:

• 88 min.


MEDVERKANDE:

• Cameron Mitchell
• Eva Bartok
• Thomas Reiner
• Ariana Gorini
• Dante DiPaolo
• Mary Arden
• Franco Ressel
• Claude Dantes
• Luciano Pigozzi
• Lea Lander


MANUS:

• Giuseppe Barilla
• Mario Bava
• Marcello Fondato


FOTO:

• Mario Bava / Ubaldo Terzano


MUSIK:

• Carlo Rustichelli


PUBLICERAD:

• 20 Juli 2004 - 16:29:40


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna genom tiderna.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2005xxxxxx------
2006------------
2007---------645
2008223445556666
2009666667788888
2010999---------
2011------------
2012------


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx9-
2009------------
2010------------
2011------------
2012------


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

12 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• DVD RECENSIONER:
I. VCI


 


 
 
  

Om Alfred Hitchcock hade någon europeisk motsvarighet, så var det utan tvekan Mario Bava. (Och de dog väl ungefär samtidigt.) Bava var troligtvis den första filmskaparen som tog italienska deckarmysterier i kioskromanform till bioduken i form av Giallon, och om inte "Blood And Black Lace" är den allra första Giallon, så är det nog ganska säkert den andra. Inte alltför illa pissat.

På Cristianas modehus är några av mannekängerna inblandade i diverse skandaler och det tar inte lång tid förrän en av dem hittas död. Polisen är där fortare än någon hinner skrika: "Det var inte jag!" och detektiv Silvestri börjar fråga folk lite försiktigt om vad som hänt den senaste tiden. De elva som hänger kvar i huset beter sig mer eller mindre underligt åt och snart börjar rädslan för att få sina skelett utdragna ur garderoberna för allas beskådning gnaga i var och en. Flera snäpp värre blir det när en dagbok (Som tillhörde den mördade mannekängen.) dyker upp. Vad står det i den? Pekar den ut någon som mördaren? Vem har mest att förlora? Och sist men inte minst: Var det olagligt att inte ha Sleazy trumpeter i filmmusik på 60-talet?

Det står möjligen en del saker i dagboken som på olika sätt gör livet surt för den skyldiga, så att ha den i sin ägo och gå omkring med den är t.o.m. hälsofarligare än att röka ryska cigg utan filter, käka Pommes och korv med extra Akrylamid, samt söta sitt snabbkaffe med Aspartam.

Mördaren dyker mycket snart upp igen för att hälsa på. (Personen springer omkring i svart Trenchcoat och med en vit mask för ansiktet, vilket ser helvetiskt coolt ut.) Silvestri har inte mycket att gå på annars - Alla är ju misstänkta, alla saknar alibi för tiden då mordet / morden begicks och alla pekar ut varandra så fort de får chansen. Fallet tar ändå en oväntad vändning när det visar sig att mördaren är någon som vet saker som bara väldigt få vet. Tror ni att mördaren blir lugn och sansad av detta?

Som tur är bär storyn hela vägen med finurliga vändningar i intrigerna så att man inte behöver kolla på klockan, sniffa råttgift eller vad man nu gör när man blir seriöst uttråkad. Nej, då! Hela filmen är konstant spännande och utöver detta bedårande vacker. Men något litet saknas i slutet ändå - Själva twisten hade kunnat vara... Ännu mer twistad. (Det här är stört omöjligt att ens nämna utan att spoila viktiga delar av mysteriet.) Rekvisitan är också ett kapitel för sig. Skyltdockor ramlar omkull så att de ser ut som döda kroppar vid första anblicken, statyer kastar skuggor mot väggar så att man ska tro att någon står bakom kameran och spionerar, o.s.v.

"Blood And Black Lace" är gjord med sann passion. Och sådant är evigt. Bava visade flera gånger under det kommande decenniet att hans idéer alltid höll sig på banbrytar-stadiet även när slutet närmade sig. Det är bara att ta en titt på rullar som "Bay Of Blood", "Lisa And The Devil", "Baron Blood" och "Hatchet For The Honeymoon".

Men visst är det hjärtvärmande som en sup att även gamla filmer får samma uppmärksamhet som nya och att de fick ett förnyat liv långt efter att de sågs på biografer runt om i världen för "sista" gången. Därför är "Blood And Black Lace" inte en film som man bör missa nu när även den är "evig". På DVD. I sitt originalskick.

Synd bara att de gamla rävarna som Bava och Fulci hann vika hädan innan de fick uppleva att deras verk till slut fick en rättvis behandling. Bara vetskapen om att filmerna garanterat kommer att fortsätta glädja både gamla och nya fans i "evigheter" till hade med all säkerhet fått dem att känna sig stolta.

 



  

IDÉ : 100%


Alltså... Det här är förmodligen Världens Första Riktiga Giallo... (Hur många kan skryta med att de uppfann en ny filmgenre?!)

  

STORY : 87%


Mario Bava skrev manuset tillsammans med Giuseppe Barilla och Marcello Fondato. Men helt perfekt blev det tyvärr inte.

 
  

REGI : 100%


Mario Bava kallas verkligen inte Il Maestro utan orsak.

  

FOTO : 99%


Svidande vackert. Det är inte många filmer som ser bättre ut.

 
  

SKÅDESPELERI : 91%


De flesta skådisar lyfter filmen.

  

MUSIK : 78%


Carlo Rustichellis score är rätt bra, men den kunde ha varit ganska mycket bättre.

 
  

TEMPO : 89%


Några få "gropar i vägbanan". Inget att bry sig om.

  

ATMOSFÄR : 96%


Hyperbra. Det är nästan så att T.V.-rutan smälter.

 
  

UTFÖRANDE : 95%


Ett steg från perfekt.

  

REPRISVÄRDE : 98%


En odödlig bit filmhistoria som bara Dario Argento lyckades skriva vidare på.
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Giallo-pionjärens mästerverk. Inget snack om saken eller tjafs om något annat.

 
 

Handlingen har några riktigt fina twists.

 
 

Man får förmodligen aldrig se den här filmen på bio.

 
 
En banbrytande trendsättare utan speciellt många motsvarigheter.

RECOMMENDED CINEMA