• Stéphane Cabel
• Christophe Gans

• Dan Laustsen

• Joseph LoDuca

• 1 Februari 2005 - 12:59:04

I. Optimum Releasing

Christophe Gans första film, "Crying Freeman" fick ett hyfsat varmt mottagande världen över, men med "Brotherhood Of The Wolf" a.k.a. "Vargarnas pakt" har han fått en hel del mer budget att röra sig med.

Filmen bygger på en berättelse om ett odjur som i 1700-talets Frankrike dödade människor och satte snart därför hela regionen i skräck. Det blev inte mycket mer lattjo av att man snart kom fram till att det inte kan vara en varg utan något mycket större. Därför skickar man en världsvan kille vid namn Fronsac för att undersöka vad odjuret är för något egentligen och om det verkligen existerar. Fronsac har också en indianpolare som heter Mani, och båda är inte bara smarta och klara i skallen utan är också ena jävlar på att spöa fiender med nävar, fötter, svärd, knivar, etc.

Författarna har så klart tagit sig lite konstnärliga friheter för att göra filmen så underhållande (Och lång?) som möjligt. Två timmar och sjutton minuter kan möjligtvis vara lite i överkant då man kanske under den första timmen undrar varför så lite händer egentligen. (Och då finns det ändå en Director´s Cut som är ett antal minuter längre.) Sedan märker man hur många nyckelpersoner det finns i storyn - Samtliga måste ju introduceras ordentligt, så att man fattar vad alla håller på med och vilka de är.

Sedan avlöser alla oväntade vändningar varandra i rask takt... Oftast. Några grejer är lite väl svåra och några grejer lämnas uan någon närmare förklaring. "Vargarnas pakt" missar alltså sitt toppbetyg p.g.a. det stundtals väldigt ojämna tempot, men inte så mycket mer. Detta är ju ett svårt tema - Kostymdrama, skräck, äventyr och action i samma smäll om man säger så. Den enda i sitt slag utan tvekan.

"Vargarnas pakt" är en sensationellt vacker film som hela tiden badar i alla möjliga färger och nyanser. Kameraarbetet är också strålande vare sig den skapar verklig action i de många stridsscenerna eller om den bara glider över bedårande landskap. Den enda film jag kan komma på som påminner lite grann om "Vargarnas pakt" är väl i så fall "Sleepy Hollow".

Allt annat än verkligen i toppklass, och det gäller musik, skådespeleri och... Tja, bara ta något i högen. Men det finns så otroligt mycket att titta på att det är svårt att värja sig - Om man nu orkar koncentrera sig. Som en matinéfilm kräver den för mycket, och det är inget man ska titta på som film nummer fyra en filmkväll framåt småtimmarna när man börjar gäspa en gång i minuten.

Mycket bra. Väl värd en chans och sin vikt i guld.

IDÉ : 88%

Det görs för lite sådana här filmer. Men det kanske samtidigt är lika bra, så att de förblir i alla fall relativt unika.