Zombi 3


• Lucio Fulci / Bruno Mattei / Claudio Fragasso • Italien • 1988 •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


ALTERNATIV TITEL:

• Zombie Flesh Eaters 2


SPELTID:

• 96 min.


MEDVERKANDE:

• Deran Sarafian
• Beatrice Ring
• Ottaviano Dell´Acqua
• Massimo Vanni
• Ulli Reinthaler
• Marina Loi
• Deborah Bergamini


MANUS:

• Rossella Drudi
• Claudio Fragasso


FOTO:

• Richard Grassetti


MUSIK:

• Stefano Mainetti


PUBLICERAD:

• 12 December 2004 - 11:35:07


SETT PÅ:

• DVD (Köpfilm)



 


 

S C R E E N S H O T S

 
 
  
  
  
  
  


 


 

G O R E O M E T R I

 
 

1. En död man vaknar upp i en plexiglastank och blir hastigt Zombiefierad. (Huvudet bubblar och blod rinner.)

2. En infekterad mans hand blöder.

3. Ovan nämnda man hugger av sin egen hand. (Blodet sprutar över handfatet.)

4. Fortfarande ovan nämnda man trycker en städerskas ansikte mot en spegel. (Hon spottar ut blod på den.)

5. Städerskan hänger fastnaglad på en badrumsdörr.

6. Nyss nämnda man har muterats till en Zombie och avlidit. (Närbild på hans ansikte.)

7. En rovfågel hugger Glenn i ansiktet.

8. Såret i Glenns ansikte bubblar och blöder kraftigt.

9. Ett sår i Lias ansikte bubblar och blöder... Grönt!

10. Caroles båda ben har blivit uppätna.

11. Bo sparkar en Zombie i ansiktet. (Blodstänk ur käften.)

12. Militärens evakueringsteam börjar skjuta Zombierna. (Blodsquibbar här och var. En blir knivad efter att ha fått skallen dunkad mot ett betonggolv och en annan blir skjuten i ryggen och blöder ur käften.)

13. Ett Zombie-huvud tar två bett ur en killes hals. (Blod pumpar.)

14. En Zombie sliter loss ett litet, blodigt stycke kött från en tjejs hals.

15. Bo blir biten av några Zombier. (Lite blod.)

16. Några Zombier öppnar magen på en snubbe. (Köttsår.)

17. Roger skjuter sönder skallen på en Zombie.

18. Ken skjuter ihjäl en Zombie med ett automatvapen. (Blodsquibbar.)

19. Nancy spetsar en Zombie genom halsen med ett stolsben. (Blodsprut.)

20. Ken skjuter ovan nämnda Zombie i ryggen. (Lite fler blodsquibbar...)

21. Roger skjuter en Zombie i bröstet. (...Och ännu en blodsquibb...)

22. En av militärerna skjuter en Zombie i skallen. (Mega huvud-explosion.)

23. Några militärer skjuter ihjäl en av "hjältarna".

24. Nancy får ansiktet köttat av två Zombie-händer. (Blodstänk och köttsår.)

25. En Zombie-hand brister ut genom en mage. (Blodstänk!)

26. Zombie-babyn sliter sönder Nancys ansikte. (B.L.O.D.S.T.Ä.N.K...!)

27. Patricia sätter en hacka i Glenns bröst.

28. Ken skjuter några av militärerna med automatkarbinen. (Blodsquibbar från kulhålen.)

29. Roger blir dödad av militärerna. (Blodsquibbar.)


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna genom tiderna.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2005xxxxxx------
2006------------
2007------------
20089109888899---
2009------------
2010------------
2011------------
2012------


 


 

L Ä S A R T O P P E N

 
 


(Anger vilken placering filmen har haft på listan över de 10 mest lästa recensionerna under respektive månad.)

Å
R
J
A
N
F
E
B
M
A
R
S
A
P
R
M
A
J
J
U
N
I
J
U
L
I
A
U
G
S
E
P
T
O
K
T
N
O
V
D
E
C
2008xxxxxxxxxx--
2009------------
2010------------
2011--------8---
20127-----


 


 

Ö V R I G T

 
 
FLER SCREENSHOTS:

18 st.


RELATERADE ARTIKLAR:
• I SAMMA SERIE:
I. Zombi 4 (1988)
II. Zombie Flesh Eaters (1979)
• DVD RECENSIONER:
III. Shriek Show


 


 
 
  

Det var oundvikligt, men cirkeln, den som "Zombi 2" drog igång, var tvungen att slutas på något sätt. Möjligen insåg Fulci redan efter de första uteblivna framgångarna i mitten av 80-talet att det egentligen bara fanns en enda utväg och att den gick via det som en gång säkrade honom en tron bland alla Eurohorror-autörer. Han gjorde i alla fall ett försök till att väcka liv i Zombie-genren igen. Och vad i självaste helvetet kan då passa bättre att göra detta med än en film som heter: "Zombi 3"...?

Det skulle dock visa sig att projektet av olika anledningar var dömt att landa i knäna på den dynamiska duon Mattei / Fragasso som trots allt hade "Hell Of The Living Dead" på sin meritlista. Men detta hände inte enbart p.g.a. att Fulcis hälsa vacklade och att den tvingade honom att ge upp filmandet. Och det var inte för att 70 minuter av hans färdiga film klipptes ned till 50, eller för att man sedan desperat letade efter andra lösningar. Nej - Det är för att producenterna ibland är folk som kort och gott inte fattar. (Och vem eller vilka skulle man inte kunna tänka sig att mörda för att få se de 20 minuterna som försvann när Mattei och Fragasso fick jobbet som regissörer och började filma sina extra 40 minuter?) Jag tror inte Franco Gaudenzi hade helt hundra koll, ärligt talat. Vad var det i de övriga 20 minuterna som inte var till hans belåtenhet? (Utöver att den enligt Fragasso själv var för slö i tempot. Men en bra grund är väl alltid en bra grund?)

Detta skapade en svår och trång sits för Mattei och Fragasso - En sits av ständigt härsken rövsvett som man inte skulle vilja hamna i - D.v.s. att filma en bärande del av en film och följaktligen avsluta Uppföljaren till "Zombi 2"... "Zombi 2"...! Tänk vilken jävla prestationsångest man skulle få på två röda om man befann sig i den situationen och begrep den till fullo. Det vore som att i dessa dagar sätta någon på att skriva och regissera "The Beyond 2" utan vare sig Fulci eller Warbeck. (Och sedan skulle ju denna någon slänga sig själv ned i lejonkulan om inte filmen blev en värdig sequel.) Ställd mot själva storheten i "Zombi 2" framstår detta som ett självmordsuppdrag med en sil luft i armvecket, råttgift i kebaben och två linor cyankalium i näsborrarna. Jag menar bara - Hur börjar man ens...? Var börjar man...?! Tänk då om Fulci inte hade filmat någonting eller om Gaudenzi (Producenten.) helt plötsligt hade förvandlats till ett svin och tvingat Mattei och Fragasso att köra om allting från början. Take it or fucking leave it. Många hade slängt in handduken istället för att slänga upp checken till kassörskan och säga: "Ge mig en Coke, baby. Lite energi innan vi river igång det här." Och många hade ballat ur värre än en lyckligt gift familjefar som börjar chatta med en kåt och sexig tonårstjej.

Men inte Mattei. Inte Fragasso heller. Även om Gaudenzi hade hotat med detta hade nog inte denna duo gjort något annat än att rycka på axlarna och frågat när i helvete de kan dra igång egentligen. Man måste förstå allvaret i situationen - Hela den italienska skräckfilmsindustrin hängde på en skör tråd vid det här laget och tårarna av blod var inte långt borta. Respiratorn som gav Eurohorror-kadavret konstgjord andning var på väg att paja och ingen hade kunnat rädda den om det inte hade varit för förmågor som Dario Argento, Michele Soavi och Lamberto Bava. Men de gjorde inga Zombie-rullar om man bortser från "Demons"-rullarna. Så då återstod bara två herrar som inte var skraja för någonting. Men en respekt för Fulci hade de ju så klart. Och om man då tittar på "Zombi 3" genom dessa linser, så kan man inte såga filmen längs fotknölarna utan att göra sig själv ännu mer korkad än vad man redan är. Och det bästa av allt var att Fragasso själv slängde ihop "After Death" efteråt för att verkligen hamra in budskapet: "Ni ville se mer Zombie-röj. Här är lite till, och var för i helvete glad att det blev något överhuvudtaget."

Ingen annan brydde sig. Alla andra sket i det... Gaudenzi ville bara ha en Zombie-rulle till varje pris eftersom chansen fanns. Man kan bara förundras över hur lyckat och bra det hela ändå gick att sy ihop tack vare hängivna konstnärer som anpassar sig till uppförsbackarna som finns framför en. Detta är mycket beundransvärt och respektingivande - Det är sådana här människor i branschen som man vill stödja genom att man köper produkter som de gynnas ekonomiskt av. Mattei och Fragasso fattade vad det hela handlade om utan att kanske tänka på det dagligen. Men de måste ha känt att detta var rätt spår från början till slut. De lät inte Zombierna ruttna och mumifieras i sina lufttäta gravar, utan de lät dem göra sorti med stil - Två solida filmer som tillsammans utgör en vacker avrundning på en otroligt inflytelserik epok. Så det är enbart ett sant nöje att se dessa herrar i action igen, delvis p.g.a. att man minns "Hell Of The Living Dead" med den starka, nästan euforiska, glädje som relativt få filmer lyckas trolla fram i en. Det är därför enbart bra att det finns en motkultur - Oavsett vad någon förmer pundare säger om att all sorts kultur skulle vara en svuren fiende för den mänskliga naturen. (Det är som att säga att en trädgård är ett hot mot urskog.) Men kan då en film som släpptes i slutet av en långsamt döende epok erbjuda detta? Kan man vila lugnt i sin grav innan man har sett hur Det Hela slutar? Och vill man komma allt närmare Slutet och med sorg och smärta i hjärta och själ inse att världen kanske inte var redo för lite tvättäkta djävlaranamma i Fulcis regi? Nej, för fan. Hys ingen ringmuskel-inverterande fruktan den här gången heller...! För här är... "Zombi 3"...

En dag som slutar med att man ligger död och inspärrad i en plexiglastank kan inte ha varit en alltigenom bra dag. Den kan t.o.m. anses vara bortom all mänslig räddning. Två forskare av ytterst dubiös yrkesinriktning, Dr. Holder (Robert Marius) och hans kvinnliga assistent, är denna kväll upptagna med att injicera en till synes död kropp med blod som inte verkar vara speciellt tip top. Spänningen är olidlig när Holder tömmer hela sprutan i den döda mannens blodådror... Men än så länge är snubben lika död som axelvaddar och uppkavlade kavaj-ärmar. Holder är ordentligt besviken över att ingenting händer på några sekunder eftersom testen på djuren tydligen visade något helt annat. Besvikelsen blir dock kortvarig då den döda killen helt plötsligt rör på ansiktsmusklerna... När han öppnar ögonen ser han tyvärr inte speciellt glad ut. Han hade nog föredragit att få vila i all oändlighet och inte väckas till liv av några spattiga doktorer.

I nästa ögonblick blir Zombie-killen helt rabiat och börjar spy blod. (Troligtvis det han fick i ådrorna nyss och som nu kroppen stöter ifrån.) Till råga på allt börjar hans kropp muteras. Holders assistent blir hysterisk och Holder konstaterar att något har gått fel... (O ja!) De två backar in i hörnet och iakttar vad som händer. Killens huvud bubblar nu friskt och det brukar vara ett tecken på att man mår rätt så taskigt... När hans huvud till slut är helt buckligt och jävligt mos, så kolar han en gång till... Men... Helt plötsligt sätter han sig upp och skallar sönder plexiglaset som om det vore tunn plast... (Och lustigt nog påminner det om det också.) Och så en närbild på Zombie-killens huvudknopp som nu ser milt uttryckt horribel ut... Detta kan nog klassas som ett av de stora misstagen och det är för Holders del läge att säga upp sig från jobbet. (Vilket han gör.) Han varnar dock sina överordnade via telefon att det är farliga grejer de har kokat ihop på virus-fronten och att han vill överlämna det till folk som ser till att viruset inte hamnar i fel händer redan samma eftermiddag. Detta kan heller inte leda till någonting som inkluderar lycka eller framgång...

Sedan är det förtexts-tajm... (Vissa versioner av filmen börjar först här.) Det märks att vi befinner oss någon gång i slutet av 80-talet då musiken består av synth-slingor och trummaskiner... Under förtexterna ser vi hur Holder eskorteras någonstans av ett gäng militärer. I handen har han en liten silverfärgad box som förmodligen inte innehåller några ostmackor och ett par 3,5:or. Under tiden är en helikopter på väg till forskningsinstitutet för att möta Holder och att döma av antalet beväpnade snubbar med mustasch, så är det ingen som verkar vilja att behållaren med viruset på något sätt ska hamna på Pingstkyrkans loppis... Förutom kanske några andra snubbar i vita overaller i en skåpbil som verkar vara intresserade av Holders lilla behållare. Mycket riktigt hoppar de ur skåpbilen när har helikoptern landat, och de börjar meja ned allt som rör på sig och speciellt sådant som använder eldvapen. Alla utom en av killarna i overall dör, och han sliter åt sig containern från Holder efter en välriktad käftspark. Holder ropar åt de framrusande militärerna att stoppa honom med hjälp av helikoptern... Men då är "overall-killen" redan borta... Dock inte långt borta eftersom helikoptern hittar honom på några sekunder. Han försöker springa in i undervegetationen och gömma sig, men får samtidigt ducka undan femtioelva skottsalvor. Bland träden blir overall-killen träffad i handen och råkar tappa behållaren, som slås upp och börjar ryka... När han ska ta upp behållaren råkar den olycksbådande röken bränna hans hand... Overall-killen lämnar kvar behållaren och springer iväg igen, djupare in i skogen.

Helikoptern flyger tillbaks när den tappar bort overall-killen... Han stannar en stund i svåra smärtor bara för att upptäcka att hans hand nu har blivit blågrön och konstig. Han drar av sig overallen och vinglar vidare mot ett hotell i närheten. Den f.d. killen i overall tittar då och då till handen... Nej, det ser inte bra ut... De korta och intensiva spasmerna avlöser varandra och han skrämmer två gäster på väg ut från hotellet innan han kommer fram till receptionen. Han raglar fram till disken och säger att han vill ha ett rum. Av receptionisten får han reda på att hotellet är tyvärr fullt, men han slänger fram några skrynkliga sedlar och säger: "Jag sa att jag vill ha ett rum!" I det fallet råkar det faktiskt finnas ett rum ledigt, och detta är bara ett solklart bevis på att allting viktigt går att köpa... Han skriver in sig, rycker åt sig nyckeln och skyndar sig till sitt rum.

Under tiden har helikoptern landat på något hemligt ställe och Holder säger att institutet är mycket farligare än vad någon kan föreställa sig - T.o.m. farligare än en deltidsförskola på 70-talet. Tre militärer kommer in precis när Holder nämner "bakteriologiskt vapen" och de vill prata med Holder och hans assistent mellan... Tja... Två, fyra... Tio ögon. En av militärerna säger att de hittat behållaren - Öppen. Vilket är obra, men inte så obra att Holder skiter på sig. Han säger att viruset är extremt känsligt för syre. Problemet är då att "overall-killen" (Hey. Vi måste vara lite konsekventa då fanskapet inte verkar ha något namn.) blev smittad och nu ser Holder betydligt mer nervös ut. För smittade personer kan i sin tur smitta andra antingen kroppsvätskor eller via luft. Holder påpekar hur viktigt det är de hittar killen innan smittan börjar spridas. Militärerna försäkrar att det är lugnt och att de håller på att genomsöka området - En infekterad person kan inte komma så långt. Men han finns som bekant på hotellet och en av betjänterna går upp till hans rum med vatten. Han varken svarar eller öppnar när betjänten knackar på... Så han går in. Det är nedsläckt, men det lyser i badrummet. Overall-killen säger åt betjänten att lämna tillbringaren med vatten på bordet. När han frågar om han vill ha rummet städat får han inte något svar. Betjänten går ut igen. I korridoren krockar han med en städerska och tappar glaset som krossas mot golvet. Betjänten skär sig på en av glasbitarna, men säger att det är ingen fara. Han säger åt städerskan att städa overall-killens rum p.g.a. att det luktar skitäckligt där inne. I badrummet står overall-killen framför spegeln och skakar våldsamt. Hela hans hand är nu Zombiefierad och ryker. Infektionen har spridit sig genom hans kropp och han har fått mögel-liknande sår i ansiktet. På handfatet ligger en stor kniv som han tar upp när handen börjar blöda... Sedan hugger han av handen med ett välriktad hugg... Blodet sprutar ut över hela handfatet. Städerskan går in rummet och stänger fönstret. När hon ser sängen (Som ser ut som om någon i sömnen har råkat ut för en maximal olycka i den nedre regionen.) hör hon ett smärtfyllt stön från badrummet. Försiktigt öppnar hon badrumsdörren och kikar in...

I nästa sekund rusar ett dussin beväpnade militärer i skyddskläder in på hotellet. De evakuerar hotellet på några sekunder och täcker alla utgångar. Betjänten ser lite svettig ut... Och det beror på att han nu är smittad eftersom han skar sig på ett glas som overall-killen förut drack ur. Hans långfinger ser riktigt infekterad och svinig ut. Militärerna rusar upp på övervåningen och sparkar upp dörren till overall-killens rum... De öppnar dörren till badrummet... Och på dörren hänger städerskan fastnaglad med kniven som overall-killen högg av sin hand med. De har nu hittat overall-killen i ett förvaringsrum på bottenvåningen - Totalt jävla död och stilig som vilken färsk Zombie som helst. "Death One"-viruset är tydligen väldigt effektivt. Militärerna blir beordrade att evakuera hotellet, avrätta alla gäster, begrava dem i en massgrav samt transportera det infekterade liket till basen för kremering.

Nästa scen är lite cool om man gillar att titta efter symbolik lite här och var - Soldaterna som bränner liket är inga andra än Bruno Mattei och Claudio Fragasso! Kanske kan man här tänka att de bränner den första av de sista Zombierna när genren håller på att utplåna sig själv. (Eftersom ju Fulci inte lyckades återuppväcka den från sin temporära koma.) Det är i denna delen av filmen som man märker att Mattei och Fragasso möjligen hade tankar om att göra en lika lyckad fortsättning till "Day Of The Dead" som "Zombi 2" var till "Dawn Of The Dead". Lyckades det då? Inte vet jag. Holder rusar in fly förbannad och frågar vem fan det var som fick den briljanta idén att bränna liket. Askan som stiger upp i luften efter kremeringen är nämligen också smittad då viruset är resistent mot väldigt höga temperaturer. (Kan det här vara en koppling till "Return Of The Living Dead"? Och undrar om inte Alex Garland och Danny Boyle fick inspiration till "28 Days Later" från just "Zombi 3", med människor som infekteras av "raseri", respektive "After Death" med sina springande Zombier?)

"That's ridiculous...! Pure science-fiction...!"

Röken väller ut från skorstenen och sprids med vinden... En flock fåglar flyger kors och tvärs på himlen... (Denna sekvens användes tyvärr också i Claudio Lattanzis "Killing Birds" - Helt utan någon "giltig" orsak.)

Och så är vi på radiostationen "Blue Heart" där den blinda DJ:n bekymrar sig över föroreningar och forskarnas "sanningar". Han menar att om faran är över... Så är rädslan över... Och så slänger han på en av många hits som soundtracket till "Zombi 3" praktiskt taget svämmar över av. (Under sluttexterna ser man givetvis en lista på alla låtar som är med i filmen och som borde finnas i varenda jukebox runt om i hela världen: "Tumble Down", "The Sound Of Fear", "Slow Think" och "Nature" - Samtliga av Zac och Stefano Mainetti.) Tre soldater är på väg någonstans och Roger (Ottaviano Dell'Acqua) lyssnar på "Blue Heart" i sin bärbara kassettbandspelare. Hans två glada kompisar Ken (Deran Sarafian) och Bo (Massimo Vanni) snackar brudar och stämningen är på topp. De åker sedan in i Pagsanjan och kör ikapp en buss med tjejer som vinkar åt dem och som verkar vara minst lika glada som Roger och hans team. DJ:n "Blue Heart" pratar vidare om hålet i ozonlagret och om naturen. (Så visst har "Zombi 3" ett bra miljöbudskap utöver all renodlad Survival Horror. Man kan också undra om inte filmen är en milstolpe inom Ekologisk Horror också.)

Patricia (Beatrice Ring) och hennes kille Glenn är också på väg någonstans och han stänger av radion. Glenn gillar tydligen inte att "Blue Heart" också har börjat med "ekologiskt skitprat". Patricia tycker i alla fall att naturen ska ses som något heligt. (En smart brutta, minsann!) Glenn däremot tycker att det är gott att röka och vill gärna inte "hamna i Helvetet" för att han pissar på en buske någon gång. (Duh!) Glenn påstår också att alla enligt Greenpeace står på utrotningshotets brant. Lustigt att han skulle nämna det.

Dags för en liten andningspaus med "Blue Heart". Man märker vilka bitar som bär Fulcis signum eftersom det rör sig om otroligt spännanden stycken "Survival Horror" långt före sin tid plus att hela filmen dessutom var väldigt långt före "Resident Evil" och liknande rullar. Det är lätt att glömma andas när Zombie-brigaden anfaller från alla håll och här visar Il Maestro verkligen var skåpet ska stå än en gång. Som en fin liten touch finns en liten snutt med ett fönster som man ser en fin Zombie-hand i.

Militärens evakueringsteam är på ingång och "Blue Heart" informerar om att något mycket skrämmande händer i denna del av världen just nu - Otroligt mycket våld som inkluderar allt från massmord till våldtäkter. Just när D.J:n säger att de döda stiger igen avlossar en av militärerna den första skottsalvan mot en Zombie... En till faller... Det verkar som om de här inte behöver skjutas i skallen för att dö. En akrobatisk Zombie hoppar ned från ett tak och slår en av militärerna till marken. Han lyckas sätta en kniv i den. En annan Zombie blir skjuten i ryggen.

"Blue Heart" har en varning till alla som lyssnar - Att ingen jävel går ut ikväll. Det börjar bli mörkt och Ken säger att de måste hålla vakt utanför hotellet medan resten sover. Han säger att han tar första skiftet och att han avlöser Roger efter några timmar. Ett par (Läs: "Zombie Happy Meal Nr. 1" och "Zombie Happy Meal Nr. 2".) går för att kolla om det finns något käk i huset. Köket ser tommare ut än skolbespisningen en onsdag då de serverar fiskpudding... "Zombie Happy Meal Nr. 1" (Killen.) öppnar ett kylskåp och hittar ett Zombie-huvud som fortfarande lever. Nu så förväntar man sig kanske inte att ett Zombie-huvud ska tindra med ögonen, men den här jäveln katapulterar sig själv ut och sätter tänderna i grabbens hals. Zombie-huvudet sliter loss ett rejält stycke ur killens strupe och han faller omkull med blodet sprutande ur såret. Och så ett bett till... Mer blod pumpar. En annan Zombie tar tag i tjejens hår och trycker ned henne mot en bänk. Zombien sliter loss en blodig bit ur hennes hals med bara fingrarna.

"This is serious business, people...", säger "Blue Heart"... Det är det minsann. Men man måste erkänna att hela grejen med "Blue Heart" som en slags länk mellan händelserna i filmen är en riktigt nice grej och att den håller ihop filmen under andningspauserna... Det är slut med dem snart! Det är ett som är säkert.

Vad som först slår en under en sådan här lite mer ingående "titt" är hur otroligt oförutsägbar "Zombi 3" egentligen är. Att den har ett lika öppet slut som alla andra Zombie-filmer må vara hänt, men precis som i Ridley Scotts "Alien" är det omöjligt att räkna ut vem eller vilka som kommer att överleva. Döden är snabb som fan i den Zombie-infesterade världen och den följer oftast inte naturlagar eller något annat. Med så många karaktärer blir det hela också mer svårgripbart och övermäktigt. Ingen utmärker sig egentligen genom annat än handlingskraft, så därför verkar det länge som om Roger och Ken är de enda som kommer att klara sig. (Vilket ju är en halvbra gissning.) Att sedan ha ett luftburet virus som muteras av omgivningens klimatförändringar är ett smart sätt att skapa känslan av en katastrof som snabbt skulle kunna innebära slutet för mänskligheten som vi känner till den. När alla är smittade kommer istället en ny ras att ta över innan den också utplånas när det inte finns mer kött att äta från de levande. Domedagen har kommit ännu närmare nu.

Precis som "Zombi 2" täckte in bitar som inte togs upp i "Dawn Of The Dead" fokuserar "Zombi 3" lite på det som inte utforskades närmare i "Day Of The Dead". Skillnaden är att det inte finns någon Zombie-smitta i början av "Zombi 3" utan att den börjar i och med att viruset muteras. Därför känns "Zombi 3" som en nystart för vågen på flera olika sätt. Därför behöver man inte heller säga att den är en värdig uppföljare till "Zombi 2" eftersom den faktiskt står på egna ben samt bjuder på så mycket underhållning i form av Survival Horror och lite nästan kriminellt cool Zombie-splatter. (Och Zombie-huvudet som hoppar är visst charmigt. Titta bara på det hur fint och uttrycksfullt det är...!)

Sedan kan man inget annat än att häpna över att Fulcis del integrerades så väl med Matteis och Fragassos del. Det hela flyter ihop naturligt utan att det blir några kollisioner rent tema-mässigt eller att det bildas en massa besvärande luckor i handlingen. Man märker också snart att Fulci var ute efter att göra filmen mer handlingsdriven än vad "Zombi 2" är. I "Zombi 2" var temat och atmosfären något mer central, men båda filmer har knytpunkten i rent våld och härlig Splatter för alla som kan uppskatta det självständigt. Matteis och Fragassos del är då mer koncentrerad kring dialogen mellan forskarna och militären plus att den är väldigt fint tajmad med "action"-delen när Kens gäng måste möta faran rent fysiskt.

Detta är inte någon symbios rent cinematiskt. Skulle man plocka bort Matteis / Fragassos bitar, så skulle man få en kort Survival Horror-orienterad film som saknar en handling i grunden. Denna handling blir en bärande del eftersom man måste veta lite mer om vad som orsakar allt rabalder och hur hotbilden ser ut. Men skulle man plocka bort Fulcis del, så skulle man bara få ett fragment av en film som egentligen inte borde kunna hänga samman. Men den här gången fungerade integrationen över alla förväntningar om man tänker på det lite närmare. 1+1 blir inte alltid 2, utan 3. "Zombi 3" känns onekligen som en hel film (I sitt oklippta skick.) och den kunde lika gärna ha blivit en lika stor hit som "Zombi 2". (Även om den inte överträffar den rent estetiskt eller cinematiskt.) Men det kanske var fel tillfälle. Fulci kanske var lite väl före sin tid. Hade han väntat några år, typ till 1991-92, så hade filmen kanske haft en större impact i en värld där Eurohorror höll på att bli ett minne blott.

Om man då ser på "Zombi 3" som en fristående film (D.v.s. utan att man ständigt gör återkopplingar till "Zombi 2".), så har man åtminstone ett helt stycke banbrytande skräck som plöjer vidare i sitt eget spår. (Mot en vägg, men ändå.) Innan "Zombi 3" fanns ju inte liknande filmer (Utöver "Day Of The Dead".) på marknaden. Till råga på allt följer inte filmen samma strukturella koncept som de tidigare filmerna. Detta blir omedelbart tydligt då "Zombi 3" har två huvudhandlingar - En som är själva bränslet för "faserna" (Med forskningen som går snett och militärens beväpnade operationer.) och en där själva "The Action" utspelas. P.g.a. detta blir det lite svårare att avgöra var gränserna går. Den första fasen är lätt att identifiera. Här finns hela biten med den första Zombien som vaknar till liv (Dessa scener klipptes som sagt bisarrt nog bort i vissa versioner.) och terroristen som stjäl viruset och själv blir smittad. Men sedan är hela filmen en upptrappning av samma händelse och det finns ingen s.k. "återvändo" för filmens överlevare - Inte ens i början. Som jag påstod nyss, så är däremot filmens båda handlingar otroligt väl sammanvävda med varandra även om det finns märkbara kvalitetsskiftningar i enskilda sceners spänning. Det finns ingenting i detta som skapar känslan av att författarna tog sig vatten över huvudet. Givet är att man inte kan ha med hur många protagonister som helst i en och samma handling, så därför är det lätt hänt att en film blir "opersonlig" och distanserad när människorna reduceras till knappt något mer än Zombie-käk. Men i "Zombi 3" finns det åtminstone plats för två hjältar, en naturlig "hjältinna" (Som måste klara sig av ren princip eftersom hon är så godhjärtad.) samt en färgstark karaktär (Dr. Holder) som är viktig för handlingen.

Nu så råkar inte "Zombi 3" vara världens vackraste film att se på, men den skapar ändå en dröjande och ständig domedags-atmosfär. De ödsliga miljöerna förmedlar detta väl och när man ser de tomma byggnaderna känns det verkligen som om något riktigt katastrofalt har inträffat alldeles nyligen. Utan helbilderna och Fulcis känsla för att variera sitt bildspråk hade denna bit försvunnit i tomma intet. (Och ärligt talat ser man inte mycket av den i Matteis del eftersom den mest består av en hel del dialog som är viktig för temat i sig.) Om man nu inte råkar gilla "Zombi 3" något nämnvärt - Är det då ens någon idé att se den om och om igen tills man börjar uppskatta den? Är den värd att bygga upp en s.k. "acquired taste" kring? Det mesta hänger på om man tycker att filmen är bättre andra gången man ser den, för då är man på rätt spår återigen. I det fallet är det absolut värt "besväret" att sitta igenom den här lilla guldrullen några gånger. Det är först då som man börjar se allt det coola, bra och tuffa i filmen istället för skavankerna och missarna. (Att filmen ens blev klar är en bedrift i sig.) Man börjar märka hur tuffa karaktärerna är som driver filmen framåt. Patricia är hur cool som helst rent mentalt när hon kämpar för att klara sig och radarparet Ken och Roger står för det som alla riktiga män drömmer om - Att få panga Zombier och under tiden rädda sköna damer i nöd. Vem har inte fantiserat om att springa över en eldhärjad gård med ett blypumpande automatvapen i händerna medan en rädd tjej ligger på ens axlar och hoppas på att man ska föra henne i säkerhet...?

Zombierna faller en efter en... Men de reser sig igen...

"Zombi 3" har precis som "The Beyond" bara ett stort kardinalfel - Att den tar slut runt 90-minutersstrecket. Men den förblir sedan odödlig i var mans och kvinnas hjärta och filmen är ett monument över att "B-film" kan vara så fundamentalt bra och nå sådana höjdpunkter att de krossar nästan vilken "A-film" som helst utan att ens försöka. "Zombi 3" är filmen som ingen vågade härma och plagiera samtidigt som den lätt är den film som "Day Of The Dead" kunde ha varit i grund och botten. Det är sällan "treor" smäller så här högt. Men de tar också slut...

Hade nu inte nästa film i ordningen, "After Death", varit en renodlad "Claudio Fragasso"-stänkare med ett manus av frugan Rossella Drudi (Som också var med och skrev "Zombi 3".), så hade det här varit en sorgens stund under vilken terpentinet och trasan hade åkt fram. (Och inte för rengöring av annat än lite hjärnceller.) "After Death" är nämligen en slags uppföljare i samma underbara stil plus att det ju är samma film som "Zombi 4". Och efter en rulle som "Zombi 3" vill man bara ha ännu mer Zombie-action. Det är bara prima Survival Horror i mängder som gäller... Helvetet kan faktiskt vänta ett litet tag till...

 



  

IDÉ : 88%


En film som hade kunnat bli Fulcis comeback. Ett flertal hinder försvårade arbetet och gjorde så klart att...

  

STORY : 82%


...Saker och ting blev lidande. Men filmen har två handlingar i alla fall!

 
  

REGI : 87%


Tre regissörer kämpar om att få ihop allt till en sammanhängande film. Det är en grymt svår utmaning för vem som helst.

  

FOTO : 77%


Inga större eller djupsinnigare artistiska grepp på foto-fronten.

 
  

SKÅDESPELERI : 79%


Det är en Zombie-rulle trots allt. Det är inte så noga om inte världens skådis-elit medverkar i filmen.

  

MUSIK : 75%


Halvbra för det mesta. Men Stefano Mainettis synth-musik är ingenting som man fäster någon större uppmärksamhet på. (Men den blir bättre och bättre för varje gång man ser filmen!)

 
  

TEMPO : 95%


Ja, det blir fullt fräs när action-delen väl brakar loss. (Efter några minuter!)

  

ATMOSFÄR : 79%


Bra 80-tals pasta-Zombie-splatter atmos. Som väntat.

 
  

UTFÖRANDE : 79%


Allt kunde så klart ha gjorts bättre.

  

REPRISVÄRDE : 76%


Om man blir beroende av filmen kan man nog se om den hur många gånger som helst. Och den risken är inte minimal direkt.
 
 
 

GORE :


  

“T & A” :


  

VÅLD :


 
 
 

Två team jobbar under ganska så sura omständigheter och lyckas ändå smälla ihop en såpass bra rulle.

 
 

Zombier är alltid coola.

 
 

Fulci fick inte en andra chans.

 
 
Ett någorlunda ofrivilligt samarbete mellan Fulci och Team Mattei / Fragasso kan ju bara bli episkt.