EUROHORROR.nets BETYGSSYSTEM


• v2.5 •
 
 
 
 

I N F O

 
 
BETYGSSKALAN:

Procentuell (Nuvarande)
Femstjärnig
Logaritmisk




ABSOLUTE CINEMA
Nu snackar vi om ett fåtal rullar som är helt perfekta.





TOP CINEMA
Mästerverk som ligger någon enstaka hårsmån från perfektion - Fortfarande lika starka måsten allihop.





RECOMMENDED
Lysande rullar som rekommenderas utan förbehåll.





Mycket bra. Men med tillräckligt mycket skavanker för att skilja dem från mästerverken. Hyr eller tanka ned först om du är osäker.


Bra. Förvänta dig inga mästerverk - Det här är schyssta och solida rullar helt enkelt.


Godkänt. Varken bu eller bä.


De här är enbart för fansen. Eller så är de så dåliga att de blir bra. Oavsett vad, så kan man fortfarande hitta ljuspunkter i dem.


All right. Vi hamnar farligt nära botten nu. Finns det förmildrande drag med dessa filmer, så är de ganska så lätträknade.


Det finns inga ursäkter. De här rullarna är inte bra.


Kalkoner av värsta sort. Vetskapen om det finns sämre skit där ute räddar de här stinkbomberna från absoluta botten.




Första klassens dassrullar. Uwe Boll har gjort ett par sådana. Men annars finns inte så här katastrofalt usel Eurohorror.


“Manos: The Hands Of Fate”.






TOP DVD / BLU-RAY
Köp - Vad den än kostar. Det blir inte bättre än så här.






TOP DVD / BLU-RAY
Fantastiska utgåvor som det inte går att säga något negativt om.






Rekommenderas fortfarande trots några enstaka brister i presentation, bild, ljud eller extramaterial.


Köpvärd om du inte hittar någon bättre release.


Helt O.K. Men inte riktigt värd ett par hundringar.


Värd 50, kanske 100 spänn på sin höjd.


Värd att hyras och brännas.


Värd att tankas ned och brännas.


Värd att tankas ned och raderas efteråt. Eller brännas. (Med tändare.)


Inte ens värd att tankas ned.


Inte ens värd att hittas ute på gatan. (Eller stjälas i en affär. Inte ens om du är kleptoman.)




UTMÄRKELSER:



Det kan bara finnas en “Årets Film” varje år. Och någon gång en som får maxbetyg på allt.



En slags kvalitetsstämpel för en film som är så dålig att den är ett mästerverk.



En film som har fått mer än 90% för "Gore". (Inte nödvändigtvis bara mest utan snyggast!)


En film som har fått mer än 90% för “T & A”.



En film som har fått mer än 90% för "Musik". (D.v.s. soundtracket och scoren.)





 



 
 

Vi ville redan tidigt inkorporera ett annorlunda betygssystem som skilde sig från alla andra. Men mest började detta som en hyllning till tidningen "Zzap! 64". Självklart finns det ingenting objektivt med detta system heller, utan det kändes bara kul att utveckla och tillämpa det.

Varje film bedöms efter tio olika faktorer ("Idé", "Story", "Regi", "Foto", "Skådespeleri", "Tempo", "Atmosfär", "Musik", "Utförande" och "Reprisvärde".) på en skala mellan 1-100. Dessa poäng står som grund för slutbetyget. En film kan alltså få mellan 10 och 1000 poäng till att börja med. Medan 1000 poäng automatiskt skulle ge ett slutbetyg på 100%, så påverkar vissa av faktorerna varandra i antingen positiv eller negativ riktning. Slutbetyget är annars inte ett exakt snitt av alla delpoäng ihopräknade. Det säger sig självt att vissa faktorer är lite viktigare än andra. Vi utgår från "Idé". "Story" och "Regi" är två andra nyckelfaktorer, medan "Reprisvärde" och "Tempo" inte är lika avgörande för slutbetyget. En bra idé kan inte rädda en annars dålig film, medan en annars mästerlig film inte sänks till botten p.g.a. en dålig grundidé.

En algoritm räknar ut slutbetygen, vilka (dessvärre) har fluktuerat en aning när den har finjusterats då och då. (Exempelvis räknas Gore-ratingen in när det handlar om Splatter-rullar.) Det beror på att vissa filmer är lite väl ojämna, och då märks det på utslaget rent siffermässigt.

FILM : FAKTORER



IDÉ - Hit räknas hederlig originalitet och hur nytänkande filmen är inom sin genre - Även om det skulle råka vara en slasher. En film som får lågt betyg för "Idé" har antingen grundintriger som är uttjatade eller så är den en billig, uppenbar rip-off av någon annan film. Detta är en s.k. "nyckelfaktor".
STORY - Hur väl hänger handlingen ihop med grundidén? En bra story är som ett bra lim - Ett sniff och in i dimman. Det här är således ännu en "nyckelfaktor".
REGI - Och så har vi den sista "nyckelfaktorn". Bra regi kan lyfta ett mediokert manus, men dålig regi gör att mycket annat står och faller också. (T.ex. "Atmosfär" och "Tempo".)
FOTO - Detta bidrar så klart till "Atmosfär", men hur är fotot rent konstnärligt? - Snyggt eller fult?
SKÅDESPELERI - Detta bedöms främst efter hur väl skådisarna passar i sina roller / spelar dem och inte ifall de är "typecast". (OBS! "Story" och "Skådespeleri" betygsätts av förklarliga skäl inte när en dokumentär recenseras.)
MUSIK - Soundtracket och själva filmmusiken. Passar det fint och är det bra? Då blir det ett högt betyg för "Musik".
TEMPO - Ett högt värde på "Tempo" behöver inte betyda non-stop action eller ständiga "jump scares", utan det här är bara ett mått på hur balanserad filmen är och hur den lyckas hålla intresset vid liv.
ATMOSFÄR - Ett mer svamligt begrepp, men nu snackar vi om själva stämningen som regi, foto och tempo förmedlar. Om man glömmer bort tiden och vart man befinner sig medan man ser på filmen, så kan man säga att den har... Bra atmosfär! ("Atmosfär" innefattar också huvuvida en film är skräckinjagande eller ej - Det får absolut inte vara för tamt. Helst ska man behöva pausa ett par gånger under filmens gång för att skrapa ur kalsongerna.)
UTFÖRANDE - Det här är mer som en summering av alla ovanstående faktorer - En subjektiv värdering av hur välgjord filmen är.
REPRISVÄRDE - En film med ett högt betyg på alla andra faktorer brukar resultera i ett högt betyg på "Reprisvärde".


Och så har vi tre faktorer (Viktiga för vissa - Mindre betydelsefulla för andra.) som inte hänger ihop med betyget på något sätt:



GORE - Mängden blod, inälvor och slafs i filmen. (Det här är bara en uppskattad mängd som har översatts till ett procentvärde. Det samma gäller övriga faktorer.)
“T & A” - Mängden naken hud / eroticism / sex i filmen.
VÅLD - Mängden våld i filmen. (Och ju brutalare desto högre poäng.)


Simpelt och bra.

Så hur kan man då "översätta" värdena i varje faktor? (På ett ungefär.)





IDÉ

95-100% = En genialisk och överjordiskt spektakulär grundidé på alla sätt.
85-94% = En aldrig sinande ström av snilleblixtar. Världen blev bättre för att den här filmen blev av.
75-84% = En solid och mycket bra idé står till grund för filmen.
65-74% = Inget unikt, men fortfarande riktigt fräsch.
55-64% = Något sliten, men med en del originella grepp.
45-54% = En halvunken idé. Filmskaparna måste ha varit aningen desperata.
35-44% = En dålig och sliten idé. Filmen var bra mycket bättre innan den fanns.
25-34% = En usel idé. Förmodligen en re-make.
15-24% = En usel idé som till råga på allt är helt död.
1-14% = En av historiens absolut sämsta idéer. Som oturligt nog blev en film.


STORY

95-100% = Helt unik och omåttligt mycket mer än summan av alla sina delar.
85-94% = Fängslande från början till slut. Författaren / författarna är på topp.
75-84% = En mycket bra story som fänglsar för det mesta.
65-74% = En bra, men bekant, berättelse.
55-64% = Den här har ni hört. Kanske.
45-54% = Den här med... Några gånger för mycket t.o.m.
35-44% = Och det här är inte mycket till story.
25-34% = Story...?! Mer som ett dåligt skämt.
15-24% = Som ett skitdåligt skämt. Utan slutkläm.
1-14% = Som ett skitdåligt skämt. Av April-varianten. Utdragen till en långfilm.


REGI

95-100% = Två ord: Film magi. All ära till regissören.
85-94% = En riktigt sällsynt prestation på regi-fronten.
75-84% = Mycket väl regisserat av någon som vet vad han / hon gör.
65-74% = Bra. Inte mycket att klaga på.
55-64% = Inte magisk, men den har något utöver det vanliga.
45-54% = Inget att höja på ögonbrynen åt. Mycket verkar ha gått på rutin.
35-44% = Tur att regissören verkade anstränga sig lite i alla fall.
25-34% = Nästintill död. Eller åtminstone komatös.
15-24% = Totalt stendöd. Regissören måste ha sovit på jobbet.
1-14% = Regissören kunde inte ha brytt sig mindre.


FOTO

95-100% = Som det perfekta konstverket av en mästerfotograf.
85-94% = Bedårande vackert. Överglänser det mesta i filmen.
75-84% = Tjusigt värre. Filmen är värd att se enbart för fotots skull.
65-74% = Snyggt. Här finns mycket att titta på...
55-64% = ...Och det kunde ha blivit riktigt snyggt.
45-54% = Fotat efter mallarna. D.v.s. relativt snyggt och utan några större överraskningar.
35-44% = Inga mindre överraskningar heller för den delen.
25-34% = Inga konstnärliga uttryck överhuvudtaget.
15-24% = Fotografen måste ha tröttnat och flytt till en annan film.
1-14% = Ungefär lika estetiskt tilltalande som ett tomt rum med gråa väggar. I kolmörker.


SKÅDESPELERI

95-100% = Skådespelarna är praktiskt taget födda till att spela rollerna.
85-94% = Skådespelarna passar perfekt i sina roller.
75-84% = Mycket bra. Skådespelarna lyfter filmen.
65-74% = Fortfarande bra - Med någon eller några undantag.
55-64% = Möjligen en lysande stjärna i högen.
45-54% = Skådespelarna går inte alltför helhjärtat in i rollerna...
35-44% = ...Och de fungerar inte i filmen heller.
25-34% = Helt oengagerat "skådespeleri".
15-24% = Skådisarna skiter i vilket. Ingen fara. Vi vill inte se dem ändå.
1-14% = Som ett gäng lik framför kameran. Som bara inte slutat sprattla.


MUSIK

95-100% = Det bästa soundtracket som går att köpa för pengar / Filmmusik av ett musikaliskt geni.
85-94% = Kunde inte ha blivit mycket mer fulländat än så här.
75-84% = Lysande Soundtrack / Score.
65-74% = Mycket bra. Inget magiskt, men mycket bra.
55-64% = Hyfsat bra. Men det är något som inte stämmer.
45-54% = En del ljusglimtar, men ganska så intetsägande.
35-44% = Helt och hållet förglömligt.
25-34% = Mer tjatigt än förglömligt.
15-24% = Tjatigt och oerhört irriterande.
1-14% = En och annan tondöv musikslinga. Om man har otur.


TEMPO

95-100% = Inte ett enda ointressant ögonblick och tiden bara försvinner.
85-94% = Inte många döda sekunder.
75-84% = Jämnt och fint. Inga problem att hålla blicken klistrad på T.V.-rutan.
65-74% = Relativt högt tempo med några få svackor.
55-64% = Ett par svackor, men lyckas hålla intresset vid liv...
45-54% = ...Nätt och jämnt. Svackorna börjar bli lite väl många. Småseg.
35-44% = Enbart seg.
25-34% = Seg som gröngult snor. Med ett lika segt slut.
15-24% = Nästan omöjlig att ta sig igenom i vaket tillstånd. Kriminellt tråkig.
1-14% = Så trist att klockorna stannar och likstelheten sätter sig i kroppen.


ATMOSFÄR

95-100% = Så tät atmosfär som det är fysiskt möjligt att skapa på film. Man sugs verkligen in i en annan värld.
85-94% = Fortfarande ovanligt tät. Det är lätt att glömma bort världen runtomkring.
75-84% = Går nästan att ta på.
65-74% = Märks av gott och väl.
55-64% = Finns där...
45-54% = ...Varken mer eller mindre.
35-44% = Ljummen.
25-34% = Unken och avslagen.
15-24% = Det minimala som finns är bortslösat på en så stämningsfattig film.
1-14% = Ingen som har haft med filmen att göra känner till ordets bemärkelse.


UTFÖRANDE

95-100% = Alla inblandade måste ha gjort sitt yttersta för att förverkliga filmen. På gränsen till mirakulös.
85-94% = Ett utmärkt jobb utfört av människor som älskar det de gör.
75-84% = Mycket bra gjort.
65-74% = Bra. Bara några brister som lyser igenom.
55-64% = Mestadels gjord på rutin. Med några konstnärliga ambitioner.
45-54% = En rutingrej där mycket verkar ha slarvats igenom.
35-44% = Det mesta känns som halvdana och halvtaskiga ansträngningar.
25-34% = Ja, filmen blev ju av i alla fall. Vem som nu har glädje av den.
15-24% = De borde ha låtit bli att göra filmen överhuvudtaget.
1-14% = Precis allting är och känns som ett katastrofalt misslyckande.


REPRISVÄRDE

95-100% = Omöjlig att tröttna på. Kan ses om hur många gånger som helst.
85-94% = En film man längtar efter att se om och om igen.
75-84% = Kan ses om många, många gånger. Men inte för ofta.
65-74% = En välkommen rulle, kanske en gång / år.
55-64% = Kan ses någon gång då och då.
45-54% = Kan ses om några gånger innan man ledsnar på den.
35-44% = Håller ganska dåligt för fler repriser.
25-34% = En gång. Kanske två. Absolut inte tre.
15-24% = En gång. (Knappt det. Och i så fall om man snabbspolar vissa bitar.)
1-14% = Ingen gång. Har du tur, så hamnar du i koma efter 5 minuter.




GORE

95-100% = En Splatter-orgie. Mer blodstänk per minut än på akuten.
85-94% = En prima Gore-rulle med ett fläckfritt rykte bland Gorehounds.
75-84% = Kvalitetssplatter ala Fulcis standard.
65-74% = Precis lagom för att räknas som en Splatterfilm.
55-64% = Det börjar likna något. Men mer ska mer ha.
45-54% = Några schyssta Splatter-FX som "alla" pratar om.
35-44% = En eller två fina Gorescener.
25-34% = Kallar någon det här för en Splatterfilm, så vet vederbörande inte vad ordet betyder.
15-24% = För lite för nästan vilken skräckfilm som helst.
1-14% = Minimalt. Nästintill obefintligt.
0% = Inte ens näsblod.


“T & A”

95-100% = Konstant eroticism (Eller "något".) och ständigt någon i bara mässingen.
85-94% = Minst en av skådespelerskorna är allergisk mot kläder.
75-84% = Naket i parti och minut.
65-74% = Fortfarande en hel del att dregla över.
55-64% = Lite s.k. "Full Frontal Nudity".
45-54% = Väldigt lite...
35-44% = Detta skulle förmodligen ha klassats som riktigt "vågat" på 50-talet.
25-34% = Inget man behöver reagera på.
15-24% = En och annan flash av bar hud.
1-14% = Som ovan, fast en kort flash.
0% = Inte ens en liten flash!


VÅLD

95-100% = Extrema våldshandlingar non-stop - Hit räknas mord, tortyr, våldtäkter, misshandel, terror, o.s.v.
85-94% = Otroligt mycket och / eller ovanligt brutalt våld.
75-84% = Våldet är en bärande del av handlingen.
65-74% = Våldsamheter exploderar i tid och otid.
55-64% = Några rejält tuffa tag.
45-54% = Varken mycket eller direkt lite. Som impacten i de s.k. "våldsfilmerna" på 80-talet.
35-44% = Typiskt snällt underhållningsvåld som man ser i Hollywood-filmer.
25-34% = Inte direkt något att skylta med.
15-24% = Kanske ett slagsmål eller en käftsmäll.
1-14% = Nästintill barnvänligt.
0% = Inget fysiskt våld alls.


DVD / BD / VHS : FAKTORER



Betygsskalan för DVD / BD / VHS fungerar på ett liknande sätt, men då är slutbetyget helt och hållet bortkopplat från själva filmen av uppenbara orsaker.

Varje DVD-utgåva betygsätts efter fem faktorer - "Presentation", "Video", "Audio", "Extras" och "Prisvärde". Dessa summeras sedan ihop och räknas om till ett slutbetyg mellan 1% och 100%.

OBS! VHS-releaser får inga poäng för "Extras". "Video"-betyget gäller först och främst DVD- och BD-formaten, men för bilden på VHS-utgåvor kan man sätta mellan 80 och 100% poäng för rentals och sell-thrus som oftast är inspelade på kassetter av bra kvalitet. (En förstagenerationskopia skulle få motsvarande 70%, en andragenerationskopia skulle man kunna ge 60%, o.s.v.)

Riktigt enkelt och överskådligt, va?

Ganska så ofta recenseras äldre filmer där ljudet tekniskt sett inte kan vara i samma klass som i dagens produktioner, men där det ändå får ett högt betyg eftersom det är "så bra det kan bli". Där försöker vi kompromissa för ett så "rättvist" betyg som möjligt utan att jämföra för mycket med "vad DVD- och BD-formaten egentligen går för".

Betygssystemet för "Media" tar lite mer hänsyn till de olika faktorerna för bild och ljud. Det finns åtta stycken + två utgångsfaktorer. Dessa är "Källa (Film)" och "Källa (Media)", vilka helt enkelt refererar till originalnegativens skick respektive överföringen till det digitala formatet. Finns det mycket repor, damm och smuts i bilden så hjälper det inte mycket om överföringen till DVD eller BD annars är perfekt. Har man gjort någon slags restaurering av bilden, så hjälper det givetvis betyget i positiv riktning. Det samma gäller om filmen är komplett. Om det saknas sekunder eller hela minuter, så blir det rejäla minuspoäng.

Faktorerna för Video / Audio är då som följer:



VIDEO

UPPLÖSNING - Detta är i stort sett samma sak som "detaljrikedom". För mycket pixellering, krypningar, grynighet och oskärpa i bilden reducerar poängen.
DEFINITION - Det här innefattar själva bilden, d.v.s svärta, färg, ljus och kontrast.
ÖVERFÖRING - Sedan måste ju alltsammans komma till sin rätt på DVD / BD. Är filmen i OAR först och främst? Och är bilden anamorfisk? En 2,35:1 film som skalats ned till Fullscreen 1,33:1 får omedelbart 0 poäng av ren princip. Färgblödningar, Moiré-flimmer och andra MPEG-sjukdomar gör inte saker och ting bättre heller.
KOMPRIMERING - Det här har sänkt mången god release. Låg bitrate och för många ljudspår på t.ex. en DVD-5 sänker betyget avsevärt. Macro-Blocking och Edge Enchancements är rena rama "tvätta-käften-med-tvål"-svordomar i detta sammanhang.


AUDIO

DYNAMIK - D.v.s. ljudets djup och fyllighet. Det finns så klart många fantastiska ljudspår, men det viktiga att den digitala varianten är trogen original-ljudspåret.
OMFÅNG - Kanalseparationens kvalitet. Används Dolby och DTS-formatens kapacitet till max eller har man snålat med bitraten? Och hur används Surroundhögtalarna och Subwoofern? Det samma gäller här som för "Dynamik" - Ett ljudspår som är inspelat i Mono år 1971 måste helst vara så nära originalet som möjligt.
BALANS - Harmonin mellan musik, ljudeffekter och dialog. T.ex. för hög musik och för lågt tal innebär poängavdrag.
KVALITET - Finns originalspåret överhuvudtaget på releasen? Och hur är mixarna som är gjorda för DVD-formatet? En undermålig Dolby Digital 2.0 mix har en tendens att bli en ännu taskigare 5.1 mix.


Dessa faktorer räknas sedan samman på lite olika sätt och påverkar, förutom betygen för "Video" och "Audio", dessutom betyget för "Presentation". (Men en tumregel är att bra bild och ljud räcker längre än mängden extramaterial.)

Och poängen kan tolkas så här:



PRESENTATION

95-100% = En majestätiskt presenterad film som utnyttjar mediet till max.
85-94% = Fortfarande en oerhört väl presenterad film.
75-84% = Lite små skönhetsfel som man kan ha överseende med.
65-74% = En eller två smärre fel. Ingen katastrof.
55-64% = Några större missar eller en rejäl blunder.
45-54% = Halvbra. Slinker igenom. Den här gången.
35-44% = Taffligt. Mer som ett försök att lura konsumenterna. Ta fram en gammal bootleg istället.
25-34% = Ett hafsverk som vem som helst kan göra bättre medan han / hon sitter på dass med en laptop och några Shareware-program.
15-24% = De borde bara skitit i att ge ut filmen när de ändå inte kunde göra det ordentligt.
1-14% = En grov förolämpning. Sno skivan i en affär eller tanka ned filmen - Bara du inte ger de ansvariga pengar.


VIDEO

95-100% = Perfekt. Det finns inget annat att tillägga.
85-94% = Nästintill perfekt bild. Finns det några skavanker så syns de knappt.
75-84% = Mycket bra. Bara lite MPEG-artefakter.
65-74% = Fortfarande riktigt bra.
55-64% = Bra, men mörka scener kan se lite blockiga ut.
45-54% = Godkänd. Varken mer eller mindre. De som kodade om filmen till MPEG-formatet var lite väl tuffa med komprimeringen.
35-44% = På tok för mycket MPEG-sjukdomar för att vara godkänd.
25-34% = Underkänd. MPEG-fläckar i varje bildruta nästan.
15-24% = Riktigt usel bild. Rena pixelgröten.
1-14% = Som om någon hade filmat rubbet med en mobiltelefon och skalat upp bilden. Det är nästan omöjligt att se vad bilderna föreställer.


AUDIO

95-100% = Kristallklart. Och ofta när det gäller just DVD-formatet - En stenhård match mellan Dolby Digital och DTS. Där det blir oavgjort.
85-94% = Nästintill perfekt. Mycket bättre kan det inte bli.
75-84% = I stort sett så bra det kan bli.
65-74% = Mycket bra.
55-64% = Ganska bra.
45-54% = Varken bra eller dåligt. Bara onyanserat.
35-44% = Antingen slarvigt återgivet eller undermåligt annars. VHS-standard.
25-34% = Mycket dåligt. Burkigt och / eller brusigt.
15-24% = Uselt. Burkigt, svagt och brusigt.
1-14% = Det finns sjätte generations VHS-kopior som låter bättre.


EXTRAS

95-100% = Fullsmockat. Allt man kan önska sig finns här. (Och lite till!)
85-94% = Så mycket man kan begära och fortfarande så man häpnar.
75-84% = Mycket extramaterial av bra kvalitet.
65-74% = Ganska mycket intressanta Extras.
55-64% = En hyfsad mängd bra extramaterial.
45-54% = Inte så mycket, men det som finns är ganska bra.
35-44% = Mer kvantitet än kvalitet. Inte mycket att bry sig om.
25-34% = Mest helt meningslöst extramaterial. (Läs: 13 på dussinet Featurettes.)
15-24% = En trailer och möjligen något mer.
1-14% = Kanske en trist trailer på sin höjd.
0% = Inga Extras.


PRISVÄRDE

95-100% = Köp DVDn - Oavsett vad den kostar. Har du inte råd, så uppmanar jag till brott för att du ska kunna få pengar till den.
85-94% = Värd varenda krona. Flera gånger om. Som en sil heroin för en heroinist.
75-84% = I stort sett värd varenda krona. Här finns mycket för pengarna.
65-74% = Prisvärd - Kort och gott.
55-64% = Köpvärd, särskilt om den är billig.
45-54% = För dyr. Även som lågpris-DVD.
35-44% = Möjligen värd några kronor om du hittar den på en loppis.
25-34% = Om du får den gratis, så kan du ta emot den.
15-24% = Man borde få betalt för att ta emot skivan...
1-14% = ...och en massa annat för sveda och värk... Fast en packe kontanter räcker.
0% = Den här... Vad det nu är... Skivan - Den saknar överhuvudtaget prisvärde.


Och det var det...