La Morte Vivante


• Redemption Benelux •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 1995


RATIO:

• 1,78:1


SPELTID:

• 86 min.


LJUD:

• Stereo (Franska)


EXTRAS:

• -


PUBLICERAD:

• 12 September 2009 - 10:20:40



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. La Morte Vivante
• DVD RECENSIONER:
II. Encore Filmed Entertainment
• MEDIAGLUTT:
III. DVD Vs. DVD » Morte Vivante, La : Encore Filmed Entertainment Vs. Another World Entertainment
IV. DVD Vs. DVD » Morte Vivante, La : Encore Filmed Entertainment Vs. Image Entertainment


 


 
 

Det är dags att bokstavligt talat damma av en gammal klassiker som skänkte många timmars glädje långt innan någon ens hade använt namnet Jean Rollin och förkortningen DVD åtskilda av ordet "på". Ett par år innan DVD-formatet lanserades extremt aggressivt på en och samma front, så hade Redemption redan skapat sig ett tillförlitligt namn genom att släppa klassiker som ingen annan ville ta i ens med en hemmagjord bananplockare. Redemption U.S.A. släppte alltid sina titlar oklippta och fina, men de var dyrare / svårare att få tag på. Ofta nöjde man sig med en bootleg från "The public domain". Dessutom var T.V.:n och videon "tvungna" att kunna visa filmer i NTSC-format. Så det gick typ bort. Redemption U.K. körde så klart PAL, men de gick inte att lita på i och med att deras utgåvor ofta var sönderstrimlade av censuren. Man kan inte äcklas tillräckligt ofta av BBFCs hantering av "Requiem For A Vampire". Så det enda alternativet som fanns kvar var Redemption Benelux.

"La Morte Vivante" var en av deras mer attraktiva titlar då filmen inte bara var oklippt utan dessutom textad på engelska. (Istället för dubbad.) Om man en gång tidigare hade skakat sönder av ilska av att ha sett det minst sagt intima mötet mellan Helene och Catherine saknas i den brittiska utgåvan, så blev man istället mirakulöst helad när den okortade scenen smälte T.V.-rutan med sin blodstänkande glans på full jävla trottel. Och det bästa av allt var att bilden var i originalformatet (Widescreen 1,77:1) plus att överföringen kneps från de negativ som Redemption fick tag på (För en okänd summa pengar.), och som senare stod till grund för deras tidigaste DVD-släpp. Det här var historiskt och hjälpte många förtappade själar att upptäcka Jean Rollins verk.

Så på mer än ett sätt var "La Morte Vivante" en skinande juvel i VHS-träsket där man mer eller mindre var beroende av bootlegs om man nu ville bredda sina referensramar. Och det här var ju på original - Bara det gjorde att det kändes extra stenhårt. Redemption Benelux släppte fler av Rollins filmer i samma veva. "La Morte Vivante" hade katalognumret RED 008, medan "Le Viol Du Vampire" hade RED 007 och "Requiem For A Vampire" hade RED 006... RED 005, då? Det var "dessvärre" Jess Francos "Exorcism", och jag minns att det dröjde bra länge innan systerbolaget Salvation Films langade ut "Fascination" som om ingenting dåligt hade hänt. Om Redemption släppte fler av Rollins filmer lite senare låter jag vara osagt, men jag minns som sagt att de här tre var tillgängliga samtidigt och att alla var ocensurerade.

Man kan inte säga att VHS var något annat än ett bristfälligt format på väldigt många sätt. Men det var nästan det enda som fanns då såvida man inte hade lite mer flis och kunde lyxa till det med laserdiskar och grejer. Men utgåvor som den här kunde faktiskt klassas som exklusiva.

En gång i tiden.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
  
Redemption briljerade tidigt.