Cannibal Holocaust


• Grindhouse Releasing •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 2005


REGION:

• 0 (NTSC)


RATIO:

• 1,85:1 (Anamorfisk / 16:9)


SPELTID:

• 96 min.


LJUD:

Stereo 2.0 (Engelska)
Mono 2.0 (Engelska)


EXTRAS:

• Kommentarspår
• Trailers
• Dokumentär
• Biografier
• Alternativ Scen
• Intervjuer
• Fotogalleri
• Musikvideo
• Filmmanus


PUBLICERAD:

• 10 Maj 2006 - 11:44:47



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. Cannibal Holocaust
• DVD RECENSIONER:
II. EC Entertainment
• BD RECENSIONER:
III. Shameless Screen Entertainment
• MEDIAGLUTT:
IV. DVD Vs. DVD » Cannibal Holocaust : Another World Entertainment Vs. EC Entertainment
V. DVD Vs. DVD » Cannibal Holocaust : Grindhouse Releasing Vs. EC Entertainment


 


 
 

"Brutal! Savage!"

Man kan ge sig den på att där "Cannibal Holocaust" uppmärksammas blir det alltid diskussioner - Mer eller mindre hetsiga sådana. Och när en lugnar ned sig på ett ställe tar nästa vid någon annanstans. Än idag, i skrivande stund över 25 år senare, finns det få (Eller inga.) filmer som genererar samma antipati, ilska och andra negativa känslor. Det är definitivt inte illa pinkat av en regissör som ville dra allt till sin spets och provocera fram reaktioner mot den typ av sensationsjournalistik som blev känd via Mondo-rullarna på 60- och 70-talet. I dessa tider har ju detta blivit vardagsmat på olika sätt. Och man kan inte låta bli att undra om "Cannibal Holocaust" var orsaken till att det hela rycker närmare och närmare en självuppfyllande profetia. Eller är detta bara en ovanligt stark Exploitation-smocka fylld till bristningsgränsen av människoförakt?

Tekniskt sett finns det då inget att bli upprörd över - Grundidén till en film har ytterst sällan varit mer originell, handlingen är ovanligt mångbottnad och ändå "rakt på" - Den gör inte för många avstickare och Deodato lyckas byta stil från "filmisk" till "dokumentär" halvvägs in i filmen. Och för att förstärka helhetsintrycket levererar Riz Ortolani en drös vackra toner som är raka motsatsen till det man får se.

"The One That Goes ALL The Way!"

Vad som däremot finns att bli upprörd över är så gott som allt annat - Filmen sprudlar av våld, hat, intolerans, övergrepp samt de oförsvarliga och ökända djurmorden som inkluderades enbart för att vrida upp chockvärdet några snäpp. "Cannibal Holocaust" har kallats allt från nihilistisk till rasistisk, men en sak är säker - Den tvingar en till att reagera och tänka efter. Vad är det man ser på egentligen? När är filmvåld inte längre kul eller "acceptabelt"? Alla svar finns här - Rakt upp och ned. Och budskapen hamras in under tiden man ser filmen, även om upptäcker nya nyanser i den med tiden.

Släpp då ut en sådan här film på marknaden år 1980 och det är inte konstigt om rykten kring den börjar florera och växa okontrollerat - Totalförbud och hårda censuringrepp gör ju alltid sitt också och leder till att bootlegs och piratkopior mycket snart är i omlopp. Plus en jakt på den definitiva versionen av okänt ursprung. Myterna blir inte sämre av att filmens regissör är på god väg att hamna bakom galler för "obscen verksamhet" och att han tvingas bevisa för rätten att skådisarna faktiskt inte blev snuffade.

Men så blev även "Cannibal Holocaust" mer accepterad i samband med DVD-formatet, och redan 2000 annonserade Grindhouse Releasing att de skulle släppa den definitiva utgåvan. Först i slutet av 2005 släpptes den efter trubbel, ännu mer trubbel och både väntade och oväntade kontroverser - Man kan i och för sig förstå att det är just "Cannibal Holocaust" av alla filmer som råkar ut för sådant här, men ingen film är egentligen värd att vänta på så länge. Men när den väl släpptes blev det å andra sidan en galet genomarbetad "25th Anniversary Collector´s Edition" utan några brister. (Nej, ibland är "sent" på gränsen till att vara lika illa som "aldrig".)

Det är en tvådisks-utgåva (Skivorna ser ut som gamla filmrullar som man hittat någonstans i djungeln.) i 11.111 exemplar, så om man ens är måttligt intresserad av filmen och turbulenserna kring den, så ska man givetvis skaffa den innan den tar slut. (Det är inte precis som om det kommer att pressas fler.) I fodralet finns en mindre replika av postern till "Holocausto Canibal" och på baksidan av den har den legendariska journalisten / författaren Chas Balun skrivit s.k. "Liner Notes".

Reel 1 - Där hittar vi då "The Ol´ Nasty One" - Presenterad i originalformatet 1,85:1 i en anarmorfisk, splitter ny överföring. Det har skällts en del på att Grindhouse använt en s.k. "Interlaced Transfer", vilket gör att filmen hackar om DVD-spelaren är inställd på "Progressive Mode". Och det debatteras flitigt huruvida Grindhouses version ser bättre ut än ECs Ultrabit utgåva. (Det gör den knappast.) Den nya ljudmixen i Stereo är däremot guld värd - Helt kristallklar och fri från brus. Och vill man se filmen med Monospåret, så går även det bra.

Själva filmen kan man se på tre olika sätt via "Playback Options" - Antingen helt ocensurerad eller en "Animal Cruelty Free Version" där allt slajsande av diverse däggdjur och reptiler utgår. Givet tappar filmen en del av sin vidrighet och chockverkan, men det kan från en viss synvinkel enbart ses som något positivt. Den tredje versionen är "On Camera Commentary Version" där man under filmens gång (Med kommentarspåret på.) kan se snuttar från tillfället då Ruggero Deodato och Robert Kerman spelade in spåret. En udda, men trevlig feature som man tyvärr sällan ser. (Om aldrig.)

Kommentarspåret då är självfallet riktigt intressant och laddat - Deodato förklarar (På knackig engelska.) om vad som fick honom idén till att göra filmen, slänger in några mer eller mindre roande anekdoter och redogör för hur vissa svåra scener spelades in. Robert Kerman fungerar bra som bollplank och han ger så klart sin syn på filmen och allt ståhej runt den. Det är en avslappnat spår med en allvarlig ton och stämningen blir minst sagt tryckt när sköldpaddan plockas i småbitar.

Varje "Special Edition" måste ju bara inkludera trailers för filmen i fråga, och de finns här i olika varianter. (5 st.)

Det nästsista i extramaterialform på den första skivan är "Inside The Green Inferno". Denna del är uppdelad i sex delar och hjälper till att förstärka dokumentär-feelingen. Här finns påhittade biografier för det försvunna filmteamet, bilder på deras upphittade utrustning samt information om Harold Monroes team och kannibalstammarna som härjar i filmen. "The Last Road To Hell - Alternative Version" är den mer magstarka versionen av Alan Yates Mondo-rulle som man får se en snutt av i filmen. Det är ingen mysig syn direkt.

Sist av allt, för datorer med DVD-spelare, finns manuset till filmen (I PDF-format.) och lite text som förklarar skillnaderna mellan manuset och den färdiga filmen. Det borgar för väldigt intressant läsning, och i manuset finns det närmaste man någonsin kommer den omtalade "Piraya Scenen". (En kastrerad Shamatari-jägare får benet uppkäkat av pirayor.)

Detta var Reel 1. Bara här finns en massa godis för någon som värderar "Cannibal Holocaust" som den "motkulturskatt" den ändå förblivit genom tiderna. Sedan kan man hata den och undvika den, men den kommer aldrig att försvinna.

Reel 2!

Det rivstartar med "In The Jungle - The Making Of Cannibal Holocaust" - En 63 minuters dokumentär som först dök upp på den italienska DVD-releasen för ett par år sedan. Det enda Grindhouse har gjort är att texta den på engelska. Dokumentären är uppdelad i sju kapitel och täcker det mesta man någonsin skulle vilja veta om filmen - Problemen under förarbetet, problemen som filmteamet stötte på under produktionen och... Problemen efteråt - Filmen konfiskerades, Deodato hamnade i rätten och riskerade livstids fängelse eftersom man trodde att han hade mördat skådespelarna. Och så de gamla vanliga bråken med censuren. Det här är en mycket engagerande och tänkvärd dokumentär där man får en liten annorlunda infallsvinkel på hela fenomenet "Cannibal Holocaust".

Under sluttexterna spelar Ortolani ledtemat på ett piano. Jävligt vackert...

"Can A Movie Go Too Far?"

Sedan kommer intervju-delen av skivan med tre stycken intervjuer. Den första på 36 minuter är med Robert Kerman. Intervjun börjar lugnt och småslött, men när vissa av filmens element diskuteras blir Kerman märkbart upprörd - Det gäller inte helt oväntat djuren som mördades för filmens skull och detta var enligt uppgift orsaken till att Grindhouse valde att inkludera en "Animal Cruelty Free Version". Kerman pratar också om sin karriär inom italiensk Exploitation och kan för allt i världen inte förstå varför "Cannibal Holocaust" anses vara en klassiker.

Nästa intervju är bara snutt på några minuter där Riz Ortolani kort pratar om soundtracket och idén bakom den.

Den sista är en riktig höjdare - "Alan Yates Uncovered". På drygt 50 minuter berättar Gabriel Yorke en massa kul, intressant och rent ut sagt skrämmande saker som pågick under produktionen. (Ett bra tag trodde han t.o.m. att skådisarna stod på tur när djuren var slaktade.) Han har i alla fall mycket skoj att berätta och inleder med sin monolog från en av filmens många chockerande scener. Klassiskt.

En sak är fortfarande bergsäker efter alla dessa år - "Cannibal Holocaust" fortsätter att uppröra och få känslor att svalla. Ingen annan film lyckas med detta. De flesta tvingas ändå, mer eller mindre motvilligt, inse vilken stark film den är - Bildligt och bokstavligt talat.

"Still Gallery" är uppdelad i fem delar och är animerad. Här finns långt över 100 foton på skådisar, filmteam och "Behind The Scenes". Ortolanis filmmusik ackompanjerar denna del.

Necrophagia har sedan bidragit med deras musikvideo "Cannibal Holocaust" - Det är ren och rak dödsmetall med ett... Välbekant inledningsriff... :) Precis som gruppens video för "The Beyond" (Som fanns på Anchor Bays release.) består videon för "Cannibal Holocaust" av klassiska klipp från filmen varvade med bandet som spelar låten hemma hos någon. (Ser det ut som.)

Näst sist av allt finns långa biografier (Komplett med filmografier.) för Ruggero Deodato och Robert Kerman, och sist av allt - En filmografi för Gabriel Yorke.

"Coming Attractions" inkluderar trailers för klassiska Eurohorror-stänkare som "Cannibal Ferox" och "A Cat In The Brain", men också vansinnigt trashiga "Scum Of The Earth" och "Gone With The Pope". Utan att ha sett respektive trailers kan man inte föreställa sig att dessa filmer ens existerar.

Och missa för allt i världen alla Easter Eggs. Denna release är nedlusad med sådana.

Inte direkt lite extramaterial, va? Men det tog ju sin lilla evighet innan allt fanns på plats. För någon som bara måste filmen i sin samling duger ECs Ultrabit mer än gott och väl - Dess bildkvalité är oöverträffad. Men är man det minsta intresserad av något av kontroverserna eller historien bakom "Cannibal Holocaust" är Grindhouses utgåva det enda alternativet. Fansen vill givetvis skaffa båda releaser då de kompletterar varandra.

Ett utmärkt jobb, Grindhouse. Man kan inte säga något annat.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
 
 

KÄLLA (FILM) : 96%
KÄLLA (MEDIA) : 98%

 
 

UPPLÖSNING : 95%
DEFINITION : 98%
ÖVERFÖRING : 99%
KOMPRIMERING : 96%

 
 

DYNAMIK : 93%
OMFÅNG : 94%
BALANS : 100%
KVALITET : 95%

 
 
I stort sett så nära full pott det överhuvudtaget går att komma.