Cannibal Holocaust


• Shameless Screen Entertainment •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 2011


REGION:

• 0 (PAL)


RATIO:

• 1,85:1 (1080p / 16:9)


SPELTID:

• 92 min.


LJUD:

Master Audio 2.0 (Engelska)
2.0 (Engelska)


EXTRAS:

• Featurettes
• Trailers
• Cannibal Holocaust - Ruggero Deodato's New Edit


PUBLICERAD:

• 10 November 2011 - 20:26:58



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. Cannibal Holocaust
• DVD RECENSIONER:
II. Grindhouse Releasing
III. EC Entertainment
• MEDIAGLUTT:
IV. DVD Vs. DVD » Cannibal Holocaust : Another World Entertainment Vs. EC Entertainment
V. DVD Vs. DVD » Cannibal Holocaust : Grindhouse Releasing Vs. EC Entertainment


 


 
 

Om viglarna på BBFC någonsin fick för sig att göra en want-list eller en lista över sina favvo-rullar, så fanns förmodligen inte "Cannibal Holocaust" med på någon av dem - Inte ens på skämt. Från om med att ha blivit fet-bannad tills att den släpptes med hela sex minuters censurklipp, så har den haft rätt så svårt att charma in sig hos svinen.

Tills Oktober 2011.

Konstigare saker har förvisso hänt, men de kan inte vara många till antalet.

Vad är det då som har hänt på den över 30 år långa vägen? Filmen gick oväntat nog igenom BBFCs granskning med bara 15 sekunders klipp (Jo, det är "bara" i det här sammanhanget.), vilket betyder att det mesta är med i den här vändan - T.o.m. den inte alltför populära och mysiga sköldpadds-scenen. Hela, alltså. Det som dock fick försvinna var snutten där den lilla näsbjörnen blir uppsprättad. (Ganska tidigt i filmen.) Precis - Det är alltså inte så att filmen på något magiskt sätt har förvandlats till en filmatisering av Taitos arkadspel "Rainbow Islands" (Även om man pangar vilda djur i det också på sätt och vis.) och att den därför har fått BBFC att-- Ja, där höll jag visst på att skriva "mjukna"...

Jo, jag har en teori. En kort sådan... Eller ja - Det är namnet på två filmer mer än något annat egentligen - "A Serbian Film" och "The Human Centipede II (Full Sequence)". Kan det vara så att det är dessa två elakingar som har satt en ny standard för "förkastlig film" och som har lett till att BBFC har fått omvärdera sina principer så grundligt att de nu t.o.m. viftar bort ohederlig "djur-Snuff"...?! Eller har även de tagit det stora steget mot att bli... FÖRRÅADE...?!

I vilket fall är det svårt att hitta någon som helst rim och reson i det här - Alltså: Näsbjörn-scenen föll bort på djurplågeri-grunder, men sköldpaddan var det skit samma med? (Medan andra filmer med "vanligt" filmvåld hamnar under saxen allt oftare.) Nu så är jag (Och har alltid varit.) emot censur oavsett, men just dessa två scener är ganska så svåra att ta i försvar. Det hade dock varit intressant att veta hur tankegångarna gick. Men å andra sidan brukar inkonsekvens-rallyt hos BBFC sluta lika schizofrent som mycket annat i deras historia. Kanske tyckte de att näsbjörnen var söt och att sköldpaddan inte var fullt så gullig.

Shameless Screen Entertainment som har släppt "Cannibal Holocaust" på BD har slängt med hela två versioner av filmen i en och samma release (Och på samma skiva.) - Den ena är den vanliga med "ersättnings-klippen" (D.v.s. när näsbjörnen slajsas, så får vi titta på en ljusblå himmel och lite spattiga apor.) och den andra är en version som Ruggero Deodato själv har övervakat klippningen av. Syftet med "Cannibal Holocaust - Ruggero Deodato's New Edit" (Förutom att ta det säkra för det jävligt osäkra när man vet att rullen måste igenom BBFC förr eller senare. Vilket var i Januari 2011.) var att trimma bort de bitar som Deodato säger att han ångrar att han filmade. Men utöver att näsbjörnens öde saknas helt även i den här versionen, så är det ingen helt "Animal Creulty Free Version" - På rätt så långa vägar. Man ser fortfarande ganska så mycket av t.ex. sköldpadds-filéandet trots att bilden har repats och sabbats med flit för att dölja det värsta. Men den här versionen går åtminstone att försvara lite bättre. (Även fast man vet vad som saknas och vad som egentligen ska finnas där.) Den är dock lika skoningslös som alltid, som en ren skräckfilm, och den har fortfarande nog med kraft att slå en tilt på en och annan strejkande magsäck. Det skiljer i alla fall inte många sekunder mellan de två versionerna, och de saknade bitarna tar inte bort många uns av filmens obarmhärtiga atmosfär.

Men "Cannibal Holocaust" råkar ju vara så mycket mer än en ren skräckfilm, vilket tas upp i två utmärkta featurettes (På 40 minuter vardera.) som ligger på skivan. "Film And Be Damned" består av intervjuer med Carl Gabriel Yorke och Ruggero Deodato. Det allra mesta som man kan vara intresserad av kring filmen tas upp, och det finns inte en enda sekunds dödtid eller utfyllnad. (Vissa featurettes spelar ju upp vissa scener ur respektive film - Om och om igen.) Deodato förklarar varifrån han fick idén till filmen och pratar sedan om den lavin av problem och bekymmer som produktionen kantades av. Och då var ändå den krävande inspelningen i Amazonas den lättaste biten av dem alla. Varken censorer, publik eller kritiker såg vitsen med filmen då, utan den möttes med avsky och förbud överallt. Och de gånger den inte stoppades helt, så var det ofta sönderstrimlade versioner som kom ut på marknaden.

Men tiderna förändras, och först på senare år har alltså "Cannibal Holocaust" fått den upprättelse som den förtjänar - Vilket "The Long Road Back From Hell" gör ett helhjärtat försök att belysa på ett sakligt sätt. Filmkritikern Kim Newman, Professor Julian Petley, Professor Mary Wood, Carl Gabriel Yorke, Ruggero Deodato och Francesca Ciardi intervjuas om fenomenet som filmen skapade och blev p.g.a. alla kontroverser. (Jag är säker på att den har något sorts rekord och varaktighet i när det gäller detta.) Men det är både bra och viktigt att även "Cannibal Holocaust" ges chansen att få en objektiv analys istället för att bli en fortsatt måltavla för skitkastning - Filmen har ju beskyllts för precis allt man kan tänka sig. Få bryr sig om att ens försöka se mellan raderna där Deodato faktiskt gör ett försök att spegla tidsandan ur ett socialt och moralistiskt perspektiv - Och paradoxerna i det. (Grymhet i olika former existerar i alla civilisationer. De flesta väljer dock bara att se en sida av den.) Men på något sätt var det inte acceptabelt och "kul" längre när realismen från Mondo-filmerna vävdes in i stenhård Exploitation. Att våldet sedan inte var äkta spelade ingen roll eftersom det såg äkta ut. Och som stilettklacken på den kallbrands-angripna ballen fanns ju djur-slakten. (Deodato påpekar flera gånger att han inte hade tagit med det idag och att han fortfarande har dåligt samvete för vissa grejer.) I och för sig är det så att man ser det man vill se i de flesta filmer, men i "Cannibal Holocaust" är detta allra tydligast. Och debatterna kring den kan fortfarande liknas vid två pers där den ene skriker konstant på den andra som är stum.

Filmen presenteras i OAR i 1080p, och utan att börja detalj-analysera källa kontra överföring, så kan man nog med gott samvete påstå att "Cannibal Holocaust" inte hade kunnat se så mycket vassare ut. Blev man förvånad när DVD-utgåvorna släpptes, så blir man... Ännu mer förvånad nu...! Båda versioner kommer från samma källa och ser följaktligen identiska ut. (Det är två separata filer som ligger på en BD50. Så man har alltså inte använt "seamless branching".) Överföringen har inga problem med komprimering eller något annat. Man kan välja mellan två ljudspår för var och en av versionerna - DTS-HD 2.0 Master Audio eller Dolby Digital 2.0. Båda spår är så klart på engelska och låter bättre än vad man hade vågat hoppas på.

Skivan startar med trailers (Som man kan hoppa över, naturligtvis.) för "The House On The Edge Of The Park", "Don't Torture A Duckling" och "The New York Ripper". Och älskar man Eurohorror-trailers, så finns det en sektion som heter "Shameless Trailer Park" där man kan glo på ca. 30 stycken för filmer som bolaget har släppt eller kommer att släppa. Där finns allt möjligt från "Killer Nun" och "Flavia The Heretic" till "Ratman" och "Papaya: Love Goddess Of The Cannibals". Sedan kan man välja version från en och samma meny. Ruggero Deodato inleder också respektive version med några väl valda ord.

För den som har missat Grindhouse Releasings utmärkta DVD-release av filmen finns det mycket intressant och förbluffande information i featuretterna. Om man däremot har sett Grindhouses dokumentärer, så blir det oundvikligen lite upprepningar. Men lite nytt framkommer dock alltid. Det mest solklara är väl i vanlig ordning att det är fansen som har mest behållning av en release som denna. Även de som håller hårt i Grindhouse Releasings utgåva.

Annars är det en filmhistorisk sensation att "Cannibal Holocaust" finns på BD och att BBFC nästan lät den vara. (Ingen våldtäkt den här gången, utan lite tafsande, bara.) I dessa tider är t.o.m. nästan det för bra för att vara sant.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
 
 

KÄLLA (FILM) : 94%
KÄLLA (MEDIA) : 97%

 
 

UPPLÖSNING : 99%
DEFINITION : 94%
ÖVERFÖRING : 97%
KOMPRIMERING : 96%

 
 

DYNAMIK : 97%
OMFÅNG : 98%
BALANS : 100%
KVALITET : 98%

 
 
32 år och still going strong...