Phenomena


• Arrow Films •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 2011


REGION:

• 0 (PAL)


RATIO:

• 1,66:1 (1080p / 16:9)


SPELTID:

• 116 min.


LJUD:

• LPCM 2.0 (Engelska)
• LPCM 2.0 (Italienska)


EXTRAS:

• Dokumentär
• Featurettes


PUBLICERAD:

• 26 April 2011 - 11:15:15



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. Phenomena
• DVD RECENSIONER:
II. Dario Argento Collection
III. Anchor Bay Entertainment
IV. Dario Argento Collection
V. Dragon Entertainment
• MEDIAGLUTT:
VI. DVD Vs. DVD » Phenomena : Anchor Bay Entertainment Vs. Anchor Bay Entertainment
VII. DVD Vs. DVD » Phenomena : Anchor Bay Entertainment Vs. Medusa
VIII. DVD Vs. DVD » Phenomena : Italian Shock Video Vs. Dragon Entertainment
IX. DVD Vs. DVD » Phenomena : Italian Shock Video Vs. Medusa


 


 
 

Jag är helt hundraprocentigt övertygad om att det pågår en tilltagande häxjakt mot Arrow Films. Av någon anledning som inte går att forska i längre. (Om det nu någonsin ens var möjligt.) Indikationerna och bevisen är samma "kritik" som dyker upp på sajt efter sajt - Något som inte på något sätt kan vara en tillfällighet. Hur stor är sannolikheten att närmare ett halvt dussin (Kanske t.o.m. ännu fler.) outlets gör exakt samma iakttagelser och dessutom formulerar sig ungefär likadant? Det är som om en åsikt har blivit vedertagen och fått fäste som en "sanning". Det kan också vara "100 apor" i farten. Ni vet - När tillräckligt många säger en sak, så börjar poeblum tro på det.

Vissa kritiker verkar nu också basera sin bedömning av releasernas bildkvalitet genom att fokusera analt på enstaka screenshots som de i sin tur har sett någon annanstans. Så det gäller att titta extra noga och köra filmen bildruta för bildruta. Det är väl så experter gör. "DNR" gnälls det om precis överallt. Det har blivit lite som "Vargen". Jag fattar inte hur "de" överhuvudtaget får ut något av filmerna. Men så pissar de ju på dem konstant också. (Likt en fjortis som sitter och spelar "Battlefield 2" och gör sig löjlig över "Wolfenstein 3Ds" grafik fast han enbart ska hålla käften och läsa på lite.) Jag tror att de flesta t.o.m. har börjat glömma bort vad filmerna handlar om också. Och vad det hela handlar om. Vi vet. Och några andra vet... Att det är kärleken till Horror...

Och nu var det alltså "Phenomena" som minsann är "en enda stor skymf mot Argento-fans". Den har våldtagits med så mycket "DNR" att det förstör hela filmen. Och något ljusfenomen på originalnegativet som garanterat uppstod redan vid framkallningen blev tydligen efter ett par viglar-diskussioner en "svår kompressions-artefakt" som Arrow "bara sket i att åtgärda". Och fan om inte hela filmen egentligen är uppskalad från en Standard Definition-källa... (Något stolpskott hade alltså skalat ned en bild från Arrows release, sparat den i 480, skalat upp den till HD igen och "bevisade" sedan att det var en SD-master som låg till grund för överföringen. Ja, det blir bara bättre och bättre. Han "glömde" visst bara att berätta hur snygg den bilden blev i jämförelse när man drog upp den på en duk istället för en 15-tums CRT från 40-talet.)

Det verkar vidare som om många inte ens vet vad DNR är eftersom likhetstecken ofta dras mellan "filmfotografisk oskärpa" och "digitalt orsakad detaljbrist". Visa mig EN jävla bild från Arrows "Phenomena" som INTE har filmgryn kvar. (Speciellt när det verkar vara populärt att jämföra med "Predator: The Ultimate Hunter Edition" som faktiskt såg för jävligt smetig och konstgjord ut.) Och då snackar vi ändå om den sortens gryn som syns i bilder från andra releaser som passerar "kvalitetskontrollen" utan en endaste liten anmärkning.

Med andra ord har absolut ingenting bevisats.

Så det är bara att lägga upp mer subjektiva kort på bordet - Arrow Films release av "Phenomena" känns med jävligt god marginal som den bästa och vassaste hittills. (Precis som om DVD-utgåvorna egentligen har någon som helst chans. Det är verkligen inte ens som att jämföra VHS med DVD.) Det kan hända att framtida BD-releaser kommer att bli lika bra och kanske t.o.m. bättre om man ser till hur MPEG-kodningen kan processas och utvecklas, men att någon av dem skulle få den här releasen att likna en gammal "House Of Horror"-utgåva - Det kommer inte att hända.

Inte nog med att Arrow brydde sig om att släppa "Integral Hard"-versionen (Några andra eldsjälar har ju gjort det samma tidigare fast på DVD.) - De fixade också till en överföring som är standardsättande när det gäller deras egna släpp. Så här läcker har aldrig Argentos film om "insekts-tjejen" sett ut tidigare, och den har definitivt styrkan att hjälpa en att återupptäcka (Eller upptäcka.) filmens fulländning. Jag tycker att filmen är precis lika magisk och förförisk som den var när jag såg den för första gången. (I mitten av 90-talet.) Men det hade ju varit fantastiskt att glömma bort den helt och se den för första gången igen. (Det är i stort sett bara "Phenomena" som får en att önska och tänka på sådana här konstigheter.)

Om själva överföringen behöver man annars inte säga speciellt mycket - Det är 116 magiska minuter i rätt hastighet (Ingen PAL-speedup, alltså.) och i rätt format. (1,66:1) I jävligt skön 1080p. Frameningen slår dessutom alla tidigare releaser genom att ha lite mer bild i alla kanter. (Inte så lite heller.) Detaljrikedomen i bilderna varierar lite givetvis beroende på hur och var scenerna är filmade (Det inledande mordet i slow motion till exempel kommer aldrig att se ut som om det var filmat år 2011 med HD-kamera, vilket måste komma som en svår chock för vissa "experter".), men det råder inga tvivel om att "Phenomena" nu har fått en helt ny och fräsch look. Med det gamla vanliga "kruxet" - Att mörka scener alltid kommer att vara lite kornigare än exempelvis de som är filmade i en studio.

Så reaktionen blev ungefär som den gången man såg "Phenomena" på DVD för första gången - Man upptäcker nya grejer överallt, och nu går det t.o.m. att läsa vad som står på mindre vägskyltar och annat som finns lite längre bort i bilden. Och kommer det inget filmformat som visar helt okomprimerade bilder, så är detta så nära taket man kan komma för just den här filmen. Och bitraten på BD:n ligger så pass högt (Över 30 Mbits / sekund.) att man inte kan hitta något som helst MPEG-kludder. Jag tror inte ett ögonblick på att någon hade kunnat "fixa till" bilden så att alla hade blivit nöjda. Filmen är för fan från 1984.

Ljudet är däremot helt okomprimerat, och de två original-spåren (Tack.) är på sin plats - Ett engelskt och ett italienskt. (Där det sistnämnda faktiskt är det dubbade.) Och ja - I några enstaka scener är replikerna på italienska eftersom de inte finns inspelade på inglese. (Just för att det var den något kortare versionen som exporterades utanför Italien och som Argento själv hade godkänt.) Men det är två kanonbra spår i LPCM Audio 2.0. (Det italienska har något högre bitrate.) Och rent naturligt känns det som om de här tvåkanals-spåren har bättre balans mellan dialog, musik och ljudeffekter även om 5.1-mixar ganska ofta låter "nyare".

Och man har heller inte blivit bortskämd utan orsak när Arrow har varit i farten - De producerar helt enkelt marknadens bästa extramaterial som går hand i hand med de nya releaserna. "Phenomena" är inget undantag, förutom att extremt få (En, snarare.) av skådisarna verkar vilja vara så tända på att medverka i intervjuer. (För i helvete, Jennifer. Du skäms väl inte för din tveklöst bästa rulle...?!) Men en "Making Of" på närmare en timme har Arrow lyckats lira ihop i alla fall - "Dario Argento's Monkey Business: The Making of Phenomena". Argento, Daria Nicolodi, Sergio Stivaletti, Luigi Cozzi och undervattensfotografen Gianlorenzo Battaglia minns den något strapatsfyllda och komplicerade inspelningen med allt från enorma stinkande flugsvärmar och nerviga schimpanser med sylvassa tänder till kluriga specialeffekter som ingen till en början visste hur de skulle utföras. Så där kom fantasin till användning. (Nu hade man ju värmt upp grafikdatorerna och börjat modellera flugor och annat i ett 3D-program.) Argento passar också på att skoja lite om psykoanalyser och undrar vad de hade sagt om att han mördar sin dotter i filmens inledning och utsätter sin dåvarande flickvän för diverse grymheter. Men det märks "mellan raderna" att filmen blev en väldig omstrukturering på alla plan för hans del. Det är just fantastisk skräck och Gialli som han alltid har gjort bättre än alla andra. "Phenomena" blev så unik att den inte gick att överträffa i den världen den existerar. Och den lika omdefinierande "Opera" ska vi inte prata om. (Nu.)

För den som inte har sett tidigare dokumentärer och featurettes om "Phenomena" är "Dario Argento's Monkey Business" 50 minuter guld. Alla andra märker så klart av lite oundvikliga upprepningar. (Hur Cozzi gjorde vissa optiska effekter, t.ex.) Den stora skillnaden är väl att Daria Nicolodi får chansen att berätta mer om sin rollkaraktär och den redan då sura relationen till Mästaren själv. Man ska inte säga att det är ett mirakel att filmen blev klar, men en sak är säker - Argento gör det aldrig lätt för sig. (Som tur är.) Men Nicolodi är som vanligt sitt ärliga och raka jag och smörar inte i onödan.

Nästa snutt är en kort featurette vid namn "Music for Maggots: Claudio Simonetti Remembers Phenomena". På några få (6) minuter hinner man ju inte gå in i alltför detaljerade redogörelser, men Simonetti minns produktionen som en positiv upplevelse. De kreativa energierna kan ha varit svårstartade, men när de väl kom igång skedde underverk. Och han fick ju med allt i sitt huvudtema - Kvinnlig operasång, ett gitarrsolo, en kyrkorgel-slinga, synth-trummor, samplade skrik och ödsliga piano-riff.

Den tredje och sista filmade biten extramaterial är "Creeper And Creatures: Sergio Stivaletti - Live Q & A Session" - 19 minuter... Frågor och svar... Det är kul att Stivaletti får så pass mycket utrymme att prata om sitt arbete i "Phenomena" eftersom han ser filmen som den mest avgörande (D.v.s. startpunkten.) i sin karriär. Även här känner man igen ett par anekdoter från förr, och vissa frågor måste Stivaletti nästan vara aningen van eller trött att svara på.

Och sedan... Finns det inget mer... Förutom själva fodralet. I det ligger i vanlig ordning ett häfte (Och i "Phenomenas" fall med en essä av Alan Jones som verkar ha börjat tycka om filmen nu.), en poster (Med Rick Meltons nya illustration på framsidan och "Creepers" på baksidan.), samt fyra olika omslag till filmen. (Det minst snygga måste väl det till "Creepers" som inte ser ut att passa filmen speciellt bra eftersom man får "Sci-Fi"-vibbar av den. Dåliga sådana.)

Man skulle också kunna säga: Skaffa "Phenomena" snarast - En utgåva med en bättre överföring skulle t.o.m. vara svår att fantisera ihop.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
 
 

KÄLLA (FILM) : 94%
KÄLLA (MEDIA) : 98%

 
 

UPPLÖSNING : 100%
DEFINITION : 99%
ÖVERFÖRING : 99%
KOMPRIMERING : 98%

 
 

DYNAMIK : 97%
OMFÅNG : 94%
BALANS : 98%
KVALITET : 93%

 
 
Arrow Films gör det igen.