Bay Of Blood


• Arrow Films •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 2010


REGION:

• 0 (PAL)


RATIO:

• 1,85:1 (1080p / 16:9)


SPELTID:

• 85 min.


LJUD:

• LPCM 2.0 (Engelska)
• LPCM 2.0 (Italienska)


EXTRAS:

• Kommentarspår
• Intervjuer
• Radio Spots
• Trailers


PUBLICERAD:

• 27 December 2010 - 20:22:21



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. Bay Of Blood


 


 
 

Det hela är en enda stor lättnad, och innebär föjaktligen en stärkt tro på diverse "instanser". Vad och vilka? Det ökända BBFC, givetvis. Lättnaden består av att de numera inser vilken viktig film "Bay Of Blood" är rent filmhistoriskt och att de helt säkert därför lät Mario Bavas fenomenala Slasher-blueprint / Demi-Giallo gå igenom utan ett enda klipp. Sånt är värt en eloge varje gång, och på något sätt var det liksom dags efter en närmare 40 år lång cirkus av alternativa titlar och censurerade versioner.

Och Arrow Films fortsätter att hålla sitt goda rykte vid liv och dessutom på en snart ouppnåeligt hög nivå genom att släppa en topp-release av filmen i fråga - Nyrestaurerad och oklippt. (Ingen annan verkade ju vara speciellt tänd på att göra det, och det är inte precis som om de inte har haft god tid på sig.) Nyhetens behag äro ej förbi, för man blir fortfarande förvånad över hur de får bilden så skarp och grann - Kontrasterna går lätt att urskilja t.o.m. i de mörkaste scenerna och det fina filmgrynet är bevarat. (Vilket betyder att alla detaljer som ska finnas i bilden inte har "trollats" bort. Och det ser man lätt i exempelvis närbilder på ansikten och texturer på alla spyfärgade polotröjor.) Färgerna är så livliga som man kan förvänta sig.

Att Anchor Bays utgåva skulle ha en mer "rätt" färgskala än Arrows överföring är bara bullshit från lägret som alltid låter Anchor Bays misstag smeka förbi radarn. Det är bara att jämföra VILKEN screenshot som helst med ljusa partier och konstatera att Anchor Bays bild ofta ser för överexponerad ut. Arrows bild är för övrigt mer kontrastrik än på alla andra releaser.

Allt det här är dock jävligt sekundärt eftersom man ju får se den germanska gudinnan Brigitte Skays simtur i 1080p! Bara det är värt en neddreglad T-shirt. (Även om det blir lite kallt på ölmagen efter en stund.)

Så Arrows utgåva har vunnit med hästlängder redan. Men så finns det ju lite extramaterial för att glädja lite fler fans. Bland det hittar vi den italienska versionen av filmen (Som ju heter "Reazione A Catena" i original.), men den är dessvärre i lite taskigare skick och är uppenbart överförd från en äldre print utan någon som helst efterbehandling. Det är långt ifrån samma detaljrikedom och skärpa i bilden som i den engelska versionen, och man kan ofta inte säga att HD-upplösningen gör någon solklar nytta. Båda versioner har ett okomprimerat ljudspår i LPCM 2.0 på engelska respektive italienska. Engelska subtitles finns för båda versioner och den engelska har även ett hyfsat informativt kommentarspår av Bava-experten Tim Lucas.

Två "Radio Spots" och två trailers finns också på skivan. De sistnämnda för de versioner av "Bay Of Blood" som fick titlarna "Carnage" och "Twitch Of The Death Nerve". Edgar Wright bidrar med kommentarer för dessa och de ser ut att vara rippade från någon featurette (?) / program som går under namnet "Trailers From Hell". Jag hittade ingen vidare information om detta, men det är onekligen ett passande samlingsnamn. (Och förhoppningsvis är trailern till "Torso" med i den serien!)

Det resterande extramaterialet består av tre intervjuer med tre snubbar - Dardano Sacchetti, Gianlorenzo Battaglia och... Joe Dante...? Jag ser ärligt talat inte kopplingen mellan Bava och regissören som bl.a. gjorde "Innerspace" och "Gremlins", men all right, då - Han är ett stort Bava-fan i alla fall och verkar ha flertalet rullar i gott minne. Intervjuerna med Sacchetti ("The Giallo Gems Of Dardano Sacchetti") respektive Battaglia (Kamera-assistent under inspelningen.) ("Shooting A Spaghetti Splatter Classic") handlar givetvis om arbetet med "Bay Of Blood" och i synnerhet om deras arbetsrelation med Bava. Sacchetti har som bekant jobbat med de allra största inom Eurohorror och fokuserar "den här gången" på Mario Bava, Dario Argento och Lucio Fulci. Det är inte många som har så blytunga meriter på sitt CV. Det är intressant att höra Sacchetti jämföra giganternas olika personligheter och approach till filmskapande (Argento som hade lite "Vilda Västern"-stil under "Djur-trilogi"-eran och Fulci som kunde göra vad som helst till en klar och presentabel film tack vare sin konsekvent professionella inställning.), och det blev ju en radda hits när de jobbade ihop.

Det var väl cirka allt. Ja, jag vet - Det är inte riktigt lika mycket extramaterial som man redan har lärt sig att förvänta sig från Arrow, men det är ändå tillräckligt. Den här filmen har ju ofta fallit mellan två sprickor här och var. (Och den har säkerligen inte fått credit för allt som den faktiskt var först med.)

Som vanligt skickar Arrow med fyra olika omslag samt en dubbelsidig-poster - Den ena sidan har det nya omslaget med bläckfisken och den andra har den mer kända handtecknade bilden på fröken Skay som får halsen avskuren med en machete. Ett åttasidigt häfte med en artikel av Jay Slater följer också med.

Prima Skit. Och värd vartenda öre. För det lär knappast komma en bättre utgåva inom en överskådlig framtid.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
 
 

KÄLLA (FILM) : 87%
KÄLLA (MEDIA) : 95%

 
 

UPPLÖSNING : 96%
DEFINITION : 94%
ÖVERFÖRING : 97%
KOMPRIMERING : 99%

 
 

DYNAMIK : 90%
OMFÅNG : 90%
BALANS : 95%
KVALITET : 94%

 
 
Ja, där satt den...!