Antichrist


• Artificial Eye •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  


UTGIVNINGSÅR:

• 2010


REGION:

• B (PAL)


RATIO:

• 2,39:1 (1080i / 16:9)


SPELTID:

• 104 min.


LJUD:

Master Audio 5.1 (Engelska)
5.1 (Engelska)


EXTRAS:

• Featurettes
• Trailer
• Intervjuer


PUBLICERAD:

• 29 Januari 2010 - 16:33:21



 


 

Ö V R I G T

 
 
RELATERADE ARTIKLAR:
• RECENSION:
I. Antichrist


 


 
 

"If you can't take the pain, don't play the game..."

Den hårda naturen står på ena sidan (Och den har alltid visat vem det är som bestämmer.) medan kulturen, det framodlade, och rationellt vetenskapliga står på andra sidan. Dessa två världar kolliderar utav bara helvete i Lars Von Triers "Antichrist", och denna kollision representeras av Hon och Han. Det är i och för sig en alltför enkel sammanfattning av filmen eftersom det finns hur mycket som helst att reflektera över och fascineras / chockeras av på och under ytan. (Redan filmens titel är ju av den mer beskrivande varianten.) Men bra filmer väcker alltid frågor och tankar. Och då är det ju bara glädjande om filmskaparen själv får en chans att dela med sig av sina reflektioner i exempelvis ett kommentarspår eller en dokumentär.

Von Triers eget produktionsbolag Zentropa ligger bakom utformningen av Artificial Eyes / Chelsea Films BD-utgåva av filmen. Man får ju förståeligt nog fortfarande allergiska utslag och en och annan inre blödning när man vet att BBFC har "granskat" en kontroversiell film, men otroligt nog gick "Antichrist" igenom deras system ocensurerad och med en 18-årsgräns. Man kan redan där dra en lättnadens suck.

Och det är väl knappast överraskande att BD-versionen återger filmen exakt som det var tänkt med alla de sortens visuella knep som Von Trier och fotografen Anthony Dod Mantle använde sig av. "Antichrist" var aldrig gjord för att visas upp hos hemmabio-försäljare som ska visa vad "Full HD" är, utan den är ett konstverk med en helt egen look. Lika mycket mörker och svaga kontraster som soft-fokus framför brutalt vackra färgskalor. Allt ser ut som det ska. Punkt slut. Subtitles finns på antingen danska eller italienska.

Man kan välja mellan två engelska ljudspår - Ett bra och ett skitbra. Det vanliga "bra:a" är i Dolby Digital 5.1. och det optimala är DTS-HD-varianten. Båda låter så klart kalas, men DTS-HD Master Audio-spåret är inte oväntat märkbart bättre på alla plan - Det kusliga ljudlandskapet i Eden ger filmen en extra dimension av kalsong-vätande Horror och alla de märkliga ljuden förstärker det man ser flera gånger om. Utgåvan har annars här och var fått kritik för sin låga bitrate jämfört med den franska versionen (Som släpptes först och drygt en månad tidigare. Och då måste det ju vara den man jämför med nästan.), men då kan man ju tänka på att den har två DTS-HD Master Audio-spår (Plus ett DTS-spår.) medan den här utgåvan "bara" har ett. = En stor skillnad i värdet som mjuk-grunkan (Eller "Software" som man också säger ibland.) mäter.

Förvånansvärt mycket extramaterial har hittat till BD-utgåvan. (Till skillnad från DVD-releasen som släpptes här, vilken hade lite mindre än "ett skit".) Trailen är med, och den funkar som den bästa av teasers - Man vill se filmen trots att man inte får se ett endaste fragment av de mer intensiva bilderna. Och så två kortare intervjuer med Willem Defoe och Charlotte Gainsbourg. Men båda två hinner ge ett ödmjukt och ärligt intryck, vilket alltid vinner i längden. Ett halvtungt kommentarspår bjuder Von Trier och Professor Murray Smith på när de går igenom filmens symbolik och tekniska aspekter. Det är förvisso Smith som pratar mest, men det är Von Triers inlägg som är de mer intressanta. Filmen verkar inte ha varit speciellt roande eller lätt att göra, men samtidigt verkar slutresultatet ändå ha blivit hyfsat likt Von Triers vision. (Jag minns inte vem det var i bandet Rammstein som sa det, men det stämmer ofta att smärta och sorg är de bästa utgångslägena för konstnärligt skapande.)

Hela nio featurettes står på tur med en sammanlagd speltid på drygt 75 minuter. Så ska det se ut. De heter: "Behind The Test", "The Evil Of Woman", "The Visual Style Of Antichrist", "Eden – Production Design", "The Three Beggars – The Animals Of Antichrist", "Confessions About Anxiety", "The Make-Up Effects And Props Of Antichrist", "The Sound And Music Of Antichrist" och "Chaos Reigns At The Cannes Film Festival 2009". Så gott som varje bit av filmens produktion tas upp - Foto, musik och inspelningsplatser. Men det stoppar inte där. Det finns ett par ovanliga featurettes i mixen - "The Evil Of Woman" handlar om hur kvinnan har framställts som ond i diverse litteratur genom tiderna. (Men vad fan kan man förvänta sig av ett gäng kristna pedofiler eller några ryggradslösa fjollor i ett kloster som inte ens vågar runka?) Dessa idéer provocerade Von Trier, vilket ledde till att vissa aspekter av dem hamnade på "anti"-sidan i filmen på det mer symboliska planet. Ondskan har inga definierade gränser. I "Confessions About Anxiety" berättar Von Trier om panikattacker som har plågat honom sedan har var liten. Och så "Chaos Reigns At The Cannes Film Festival 2009" har bl.a. med snutten där den dumme jäveln från Daily Mail under presskonferensen kräver att Von Trier ska rättfärdiga sin film. Von Triers svar är lika klockrent som det är omedelbart klassiskt.

Den skandinaviska DVD-utgåvan av "Antichrist" var som sagt inte mycket att komma med om man var ute efter extramaterial. Den franska dubbeldiskaren har samma extramatetial som även finns på den brittiska releasen. (Förutom att den sistnämnda saknar den långa intervjun med Gainsbourg eftersom den var på franska och ingen antagligen orkade översätta den.) Men BD-varianten är däremot en ytterst välproducerad utgåva som lämnar väldigt lite att önska.

 



  

PRESENTATION :


  

VIDEO :


 
  

AUDIO :


  

EXTRAS :


 
  

PRISVÄRDE :


   
 
 

KÄLLA (FILM) : 98%
KÄLLA (MEDIA) : 97%

 
 

UPPLÖSNING : 99%
DEFINITION : 97%
ÖVERFÖRING : 98%
KOMPRIMERING : 95%

 
 

DYNAMIK : 99%
OMFÅNG : 99%
BALANS : 96%
KVALITET : 100%

 
 
En nästintill perfekt utgåva.