Slutet På VHS-Eran » Del I : X-rental-freaksen Vs. Bootleg-svinen


• Lens Flare! : Maj 2006 •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 31 Maj 2006



 


 

Ö V R I G T

 
 
LENS FLARE!:
1. Fan, Det É På Riktigt » Best Worst Movie
2. Fan, Det É På Riktigt » The Real Cannibal Holocaust
3. Skitsnackaren och Halmdockan hälsar så gott
4. Fan, Det É På Riktigt » Once Upon A Time In Norway
5. Test » DVD-Reparationskit
6. Slösa bort lite tid med “The Euroslasher”
7. Gamla DVD-försäljningstrick som även är “Blu-ray”-säkrade
8. Mys-skräcken har 1000 brunögon » The Wicker Man (2006)
9. Cinemalfunctions » Alone In The Dark
10. Cinemalfunctions » House Of The Dead
11. Fan, Det É På Riktigt » Grizzly Man
12. KULT - Döden Är Bara Början
13. 63 minuter sketcher med “Studio S”
14. Slutet På VHS-Eran » Del III : 90-talet sög oavsett
15. Så stoppar vi patetiska censurivrare
16. Digital Holocaust
17. Gammal skåpfilm » Afganistan - The Last War Bus
18. Halloween : Filmtajm Djävlar Anamma!
19. Slutet På VHS-Eran » Del II : Piratkopior köpes till varje pris!
20. Forskare : Skräckfilm är bra för hälsan
21. Ät skit, Antipiratbyrån!
22. Sjuk i huvudet nu?
23. 50 filmer som skrev historia
24. Läskiga Grejer - 1982 A.D.
25. Hellre oseriös än en av de där
26. Den Slutgiltiga Plagiatören
27. Insikten Om Utsikten Över Sanningarnas Fundament
28. Forbidden Forest
29. Fattiglappens Widescreen T.V.
30. Halloween : Idiotisk Trick Or Treating


 


 
 

-"Jävlar?! En gammal Umberto Lenzi-klassiker!"

Det ovanstående kan man bl.a. kläcka ur sig på diverse prylmarknader här och var ifall man t.ex. råkar hitta "From Hell To Victory". Sedan att det är en gammal tant som tittar på porslinskoppar som får ta del av ens spontana glädjeuttryck - Det spelar ingen större roll. Man har ju hittat sin första köpvärda X-rental på ett bra tag. Alla känner till mekanismerna bakom den starka och sanna glädjen som samlandet på valfria föremål är förenat med. Och spänningen, givetvis. För man vet ju aldrig vad man kommer att göra för fynd, plus att det helt och hållet är impulserna som styr. Det är inget man väljer medvetet. Lika lite som man väljer vad man kommer att fastna för.

För egen del har det blivit x-rentals och sell-thrus för en bråkdel av slantarna. Inte så mycket som jag kanske hade velat. Jag har bara inte orkat pricka in det i schemat att ragla från loppis till loppis och jag har ännu inte börjat slänga ut tusen spänn på en film. Men det har varit nära ett par gånger när manin och fixeringen lagt i överväxeln. Och visst har man hunnit ifrågasätta sin egen psykiska hälsa ett antal gånger. ("Fyra hundra spänn för en holländsk utgåva av en film som jag redan har i tre ex. Fan, det är ändå så billigt att jag kommer att skämmas hela dagen.")

Detta är / var alltså på VHS-fronten innan DVD:n tog över. På DVD-fronten upplever man inte samma intensitet i glädjen över att hitta en helt ocensurerad "The New York Ripper" som man gör över att hitta samma film på ett original från Video Invest. Än i alla fall. DVD är för nytt och det är när fler och fler titlar blir "out of print" som detta kan börja ske. Om det nu kommer att ske. Limiterade utgåvor är ju alltid svåra att få tag på. Inplastade är ännu surare och de har redan sitt pris. Men visst är det sökandet som är en väsentlig del av det roliga. För det har inget riktigt mål - Man kommer aldrig att kunna skaffa / hitta precis alla filmer som man vill ha i sin samling. Men om man kunde det, så skulle ju det roliga vara som bortblåst när man var klar. Hemska tanke.

Och nej, det var inte bättre förr. Det var inte ens bättre innan Internet fanns. (Men Internet var bättre år 1998, t.ex.) Visst hade (Och har.) VHS sin charm. En tid när VHS var relativt nytt, så var t.o.m. en kvart trailers innan filmerna charmigt och man fick se glimtar av alla mer eller mindre vansinniga actionrullar som pumpades ut på marknaden. Och skräckfilmer! Oj oj oj. Ett tag var man ute på hal is när man hyrde det mesta som man hade sett trailers för ("Den måste vara bra - Trailern såg ju cool ut.") - Ibland även filmer som man aldrig fick se inom landets gränser "tack" vare att de hamnade i censurens rävsaxar och blev kvar där. Men där fanns Transworld. Där fanns Walthers Video. Och det snart nog legendariska Video Invest. Samt en drös andra bolag som mer eller mindre försvann i mängden Esselte och Transfer-släpp i videobutikerna. Innan man egentligen kunde köpa film. Man kunde dock kopiera och nöja sig med det när man inte visste bättre - Det var ju filmen som sådan som var viktigast.

Men så började det dyka upp utförsäljningar här och var någon gång då och då. På 80-talet såg man aldrig sånt här (Inte i mina trakter i alla fall.) - En hyrd lokal med långa bänkrader x-rentals i flera lager och det var alltid där man kunde göra fynd om man var någorlunda tidigt ute, visste vad man letade efter och, sist men inte minst, hade tid att kolla på varje enskilt fodral... Orange och turkosa boxar för Transworld... Gula för Esselte... Röda för Transfer... Och så vidare. Även där videobutiker hade lagerrensning kunde man bl.a. hitta en 10 år gammal x-rental av "Cut And Run" (Lustigt passande namn, förresten då den verkligen var cuttad.) på Transworld, "Keoma" på Hemvideo Film, "The Evictors" på Walthers Video och andra godbitar som man bara kände till namnet på - Ofta för ett bra mycket lägre pris än vad de nu säljs på auktionssajter för i alla fall. Jag tvivlar på att "Atlantis Interceptors" går för ynka 25 spänn längre. Och en "20:e Århundradets Pirater" på Videorama kostar nog någon slant mer.

Hur som helst. Köpte man några x-rentals, så var det ofta renodlade chansningar då man aldrig kunde få reda på om man köpte en klippt film eller inte. Statens Biografbyrå hade förmodligen klippt sönder den. Och om inte de, så distributörerna själva. På dessa utförsäljningar frodades dock även piratkopior. Inte heller där fanns det några garantier för att det var ocensurerade utgåvor man kom över fast det stod det på fodralet. "House Of Horror" var länge bootleg-kungarna på den svenska marknaden och den omedelbara och kortlivade attraktionen bestod i att man inte längre behövde punga ut med 650 för ett *host* original av "The House By The Cemetery". Utan 59 spänn! Sedan att det blev som det blev - Det är en annan historia. Men det var inte precis som om exempelvis holländska, danska och grekiska bootlegs / x-rentals fanns i drivor på dessa ställen. Postorderfirmorna som sålde dessa kunde man räkna på ena handens fingrar. Men när man väl hittade någon på en loppis, så kunde man nästan vara säker på att ingen censur hade saxat i den.

Det stora problemet med alla dessa bootlegs var så klart att filmerna ofta var överförda till undermåliga band. Här är det en absolut sanning att hyrfilmer var av högsta möjliga kvalitet eftersom de spelas upp och spolas tillbaka så enormt många gånger. Men en x-rental i mint condition från 1982 kan fortfarande se bättre ut än en köpfilm från 2000-talet.

Fast nuförtiden ser man sällan denna typen av utförsäljningar längre och de annonseras verkligen inte lika ofta i den lokala blaskan. Högarna med x-rentals har ersatts med legitima DVD-releaser - F.d. fullprisrullar och sådant som man brukar hitta i "3 för 99"-korgarna. (Men helt säkert finns det DVD:er som distributören egentligen inte äger rättigheterna till.) Någon enstaka gång kan man på antikvariat se en trasig papplåda fullpackad med VHS-band och en fasttejpad skylt med texten: "Rubbet - 100 spänn!" Men man kan kallt räkna med att kopior har smugit in sig i fodralen och att just det där bandet som enligt etiketten ska innehålla "Ghost Town" i själva verket har ett par flimriga avsnitt av "Falcon Crest".

Detta kan givetvis kännas som att man hamnar på ruta noll igen, men sökandet fortsätter - Lugnt och sansat. Och när man väl hittar en Umberto Lenzi-klämtare på original, i en äcklig hylla som borde legat som sågspån på tippen för länge sedan, känns det som en liten seger över svinen som gjort det till sin livsuppgift att blåsa en på pengar...