Den Slutgiltiga Plagiatören


• Lens Flare! : Oktober 2005 •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 2 Oktober 2005



 


 

Ö V R I G T

 
 
LENS FLARE!:
1. Fan, Det É På Riktigt » Best Worst Movie
2. Fan, Det É På Riktigt » The Real Cannibal Holocaust
3. Skitsnackaren och Halmdockan hälsar så gott
4. Fan, Det É På Riktigt » Once Upon A Time In Norway
5. Test » DVD-Reparationskit
6. Slösa bort lite tid med “The Euroslasher”
7. Gamla DVD-försäljningstrick som även är “Blu-ray”-säkrade
8. Mys-skräcken har 1000 brunögon » The Wicker Man (2006)
9. Cinemalfunctions » Alone In The Dark
10. Cinemalfunctions » House Of The Dead
11. Fan, Det É På Riktigt » Grizzly Man
12. KULT - Döden Är Bara Början
13. 63 minuter sketcher med “Studio S”
14. Slutet På VHS-Eran » Del III : 90-talet sög oavsett
15. Så stoppar vi patetiska censurivrare
16. Digital Holocaust
17. Gammal skåpfilm » Afganistan - The Last War Bus
18. Halloween : Filmtajm Djävlar Anamma!
19. Slutet På VHS-Eran » Del II : Piratkopior köpes till varje pris!
20. Slutet På VHS-Eran » Del I : X-rental-freaksen Vs. Bootleg-svinen
21. Forskare : Skräckfilm är bra för hälsan
22. Ät skit, Antipiratbyrån!
23. Sjuk i huvudet nu?
24. 50 filmer som skrev historia
25. Läskiga Grejer - 1982 A.D.
26. Hellre oseriös än en av de där
27. Insikten Om Utsikten Över Sanningarnas Fundament
28. Forbidden Forest
29. Fattiglappens Widescreen T.V.
30. Halloween : Idiotisk Trick Or Treating


 


 
 

Världen är egentligen svartvit. Men det var Gud som skapade den illusoriska världen som vi ser i färg.

1893 hade tre män just upptäckt att det riktiga sättet att skapa rörliga bilder på var genom att ta tusentals stillbilder med en relativt enkelt konstruerad lådkamera. Genom denna teknik behövde man inte begränsa sig till varken 18 (Eller för all del - 24.) bildrutor per sekund, utan man kunde återskapa verkligheten precis så som den var - I kvadratisk form. (Detta var flera år innan Thomas Edisons 35 mm. film introducerades.) Finessen med filmen var att man inte var beroende av varken projektorer eller andra dyra konstruktioner. Möjligheten att spela upp filmen (Antingen som en enskild snutt eller sammanhängande sekvenser.) fanns i varje människas hand.

Teamets första film som spelades in på Källvikens Varv samma år skulle snart vara klar och skulle således bli svartvit. Och den skulle krossa den illusoriska verkligheten och ge plats för den sanna - Den monokroma världen. Inte nog med att upptagningen från Källvikens Varv är den allra första Snuff-movien - Den visar dessutom det överlagda mordet på självaste Gud. (Incidenten involverade bl.a. stening, en slang i en viss kroppsöppning (För kroppssprängning.) och stora mängder giftig rök.)

Två av filmens uppfinnare var direkt skyldiga till mordet medan den tredje från filmteamet tog ett fotografi av händelsen. Fotot stals och försvann precis innan bröderna Lumières första (Näst första egentligen.) rörliga film "La Sortie Des Usines Lumière" visades. P.g.a. det kontroversiella ämnet såg man även till att Källviken Snuff-movien försvann.

Men fotot dök sedan upp i Carlbergs Ramaffär någon gång under Andra Världskriget. Då hade ljudfilmen redan introducerats för länge sedan och Cinemascope-formatet var inte långt borta. Men det är det enda bildbeviset på att Gud mördades för att hans verklighet hade spelat ut sin roll och det var dags för filmens verklighet. Det var en fråga om existens kontra icke-existens.

Hade Källviken Snuff-movien slagit igenom och Lumière avslöjats som en plagiatör, så hade filmen varit banbrytande på många sätt.

(Nedan : Originalbilden från 1893 visar ögonblicken före mordet på Gud som står på bryggan och tänker: "Det tog visseligen bara sju dagar, men kontrasterna som man kan se i de där snubbarnas bilder kan jag fan inte få till...")



Jag tror bestämt att något är på tok...