Rip-off koncernen - Still going strong!


• Real Life Movie Horror •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 21 September 2011



 


 

Ö V R I G T

 
 
REAL LIFE MOVIE HORROR:
1. Jakten på oklippta versioner av “Zombie 3”
2. 274 minusgrader Celsius : Gnället kring skräckfilmer fortsätter
3. Har du några nya Snuff-movies...? - Del II : Videobutiksägaren som ropade “S”-ordet (Och andra extraordinärt vansinniga rykten och irrelevanta anekdoter.)
4. Censur förr och nu - Målningar Vs. film
5. Troll 2 : The Science Of S.B.I.G.
6. It´s shit and you know it will be (Suspiria re-maken suger automatiskt - Del II)
7. Ha lite favorit-Horror / Metal och bli en massmördare du också!
8. No Seven Gateways To HD-Hell
9. Viva Jura
10. Se på “The Last Horror Movie” fyra dygn i sträck och bli en mördare du också!
11. Live i Las Vegas : Stand-up komik med NATO
12. Statens Biografbyrå fick in det som MPAA aldrig kommer att få - Alla hästar i stallet
13. Hyr “Wrong Turn” och bli en mördare du också!
14. Dödens många simulerade ansikten
15. Jävlar! Ett vetenskapligt fenomen...!
16. Hjärnblödningsframkallande skratt vi minns - 1999 A.D.
17. Håll i plånboken! George kommer!
18. Full Moon Entertainment - Där Horror tar slut
19. Ett audiovisuellt mordförsök
20. BBFC Of The Braindead
21. Svaret på frågan : “Vilken är världens sämsta film?”
22. Titta inte nu, för fan...
23. Har du några nya Snuff-movies...?
24. No Flies On A Grey DVD
25. För mycket High Tension för U.S.A.
26. Darkness hos Dimension - Ingen Bra Idé
27. Suspiria re-maken suger automatiskt


 


 
 

Det verkar visst som om det är oundvikligt i varje bransch. Låt gå att det finns en och annan skojare här och var som brukar bli avslöjade - Om inte förr, så ofta när de försöker sälja snabbtelefoner som "snabba mobiltelefoner". Men förr eller senare invaderas respektive bransch av pack som vill göra sig en snabb hacka utan att klura över vad det får för konsekvenser. Allra minst för dem själva. I det här fallet syftar jag ju jävligt oväntat på film-distributörer och filmbolag. Och nu finns det säkerligen inte strålande, men väl ett par klart illustrerande exempel även i Blu-ray-världen. Ju mer saker och ting förändras - Desto mer förblir de något liknande som de var innan.

All right. Som ett fåtal kanske inte vet, så började det med VHS. (Ni andra kan korka upp lite Jack så länge. Det är ju trots allt eftermiddag snart / redan.) Bootlegs som sådana har ju existerat sedan Gustav Vasa försökte fly undan de som var ute efter en kopia på hans ex av Bathorys "Gula Geten". Bootleggarna formade och utgjorde en hel fragmenterad industri där de byggde upp en subkultur innan många av dem tyckte att det var dags att skita i det hela eftersom DVD-formatet började slå igenom. Så sent som 1999 när jag fortfarande jagade VHS:er som andra jagar älg, så fanns det fortfarande hundratals och åter "hundratals" sajter som krängde halvkassa kopior på obskyra rullar. Billigt var det ju inte heller. Men det var det enda sättet att se dem på. Oklippta. Och var något i Widescreen, så var bara en fin bonus. För att inte tala om workprints. Sånt ser man knappt idag. (Inte då heller i och för sig eftersom bilden ofta var sådär.) Med andra ord: Nej, det var ingen som hade kunnat gissa att "Satan's Baby Doll" en dag skulle finnas på DVD.

Så vått i byxan har det blivit av helt andra orsaker än att man som åldrande geek pissar ned sig då och då.

DVD-formatet var dock gudasänt ett tag. Allt som släpptes var både snyggt och overkligt bra. Framtiden för mediet film hade äntligen anlänt. Anchor Bay hade exempelvis inte kunnat göra fel även om de så hade sugit ned ett par kalla innan varje arbetsdag. "Suspiria" och "Deep Red" wåzz dö shitt mään. Sedan att det i DVD:ns barndomsår fanns ett flertal laserdisk-utgåvor av filmer som spöade DVD-varianten med hästlängder var bara en parentes som bara ett fåtal (Förmodligen främst de med laserdisk-utrustning.) undrade över.

Men sedan blev ju DVD:n vardagsmat. Och med budget-releaserna började det dyka upp utgåvor där bilden var lika bra som på vissa YouTube-klipp. Då. Idag är t.o.m. YouTube bättre än några av de tidigaste "fyra-filmer-på-en-skiva-bra-va?"-releaserna. De som krängde halvkassa kopior var alltså tillbaka. Skillnaden var att de drev en riktig business nu. Men man lärde sig också snabbt att "Region 1"-versionen i 95 fall av 100 var överlägsen den Skandinaviska. Här blev man inte bara snuvad på bildkvalitet och ett par ljudspår här och var, utan även bonusmaterialet.

Och så kom HD-DVD och BD. Efter en för seg och för långdragen kamp fick ju Sony en snilleblixt och kom på hur de skulle få både filmbolagen och folket över på sin sida. Det är en annan välkänd solskenshistoria.

Effekten blev inte riktigt lika storartad denna gång, men den blev något liknande - Blu-ray var det ju som var det ultimata. High definition. Kolla hur bra även gamla rullar blir när man fräser upp dem i 1080p och kan återge hela bilden med samma detaljrikedom som finns på originalnegativen. I teorin. Och i många fall i praktiken.

Det tog säkert ett tag innan det började poppa upp rapporter om väsentliga skillnader mellan olika bolags utgåvor. Först var det någon enstaka sajt som påpekade att "filmgrynet ser minsann fejk ut" och att "det är pålagt" på vissa releaser. Blue Underground fick ta de första smällarna. Men sedan fick Arrow Films desto mer skit eftersom de släppte fler titlar på kort tid. Att Arrow nu har färre fans än Anders Breivik är allmänt känt. Oberoende (?) experter har minutiöst nagelfarit alla deras releaser och konstaterat att negativen har scannats på fel sätt och att överföringen till det digitala formatet har skapat det artificiella gyttret av gryn - Gryn som bara finns i italienska filmer, märkligt nog.

Självklart är fortfarande allt subjektivt. Eller i alla fall det mesta. För det blir alltid ett jävla väsen. Jag tycker helt enkelt inte att flera av Arrows releaser är de haverier som vissa försöker få dem till. Speciellt inte när man nu kollar på vad man sysslar med i Media Blasters läger.

Någon måste verkligen hata kundkretsen eller fansen där borta. Någon har gett upp. Tröttnat på Skiten. Om man tyckte att deras "Zombi 3" "minsann inte var så käck", svor över att "Beyond The Darkness" på BD saknade ett par snuttar och ibland "faktiskt såg ut som en uppskalad DVD-version", så är det inget att gapa över när man kollar på bolagets utgåvor av "Zombie 3 : Nights Of Terror" och "Zombi Holocaust".

Här tystnar t.o.m. experterna. Eller blir stumma av förfäran. Med all rätt. För faktum är att bilden ser för jävlig ut. (För att använda en teknisk term.) Inte nog med att de ser lika suddiga ut som om de vore uppskalade 480p-överföringar - "Zombie 3 : Nights Of Terror" har även den där regnbågs-effekten som kallas för "chroma noise". (Jag tror den rätta termen är "color-shit".) Det är då helt garanterat att detta inte fanns på originalnegativen. Inte nog med det - Bolaget har klippt bort enstaka bildrutor genom hela filmen för att få ljudspåret att synka någorlunda "väl". (!) Det här är t.o.m. vetenskapligt bevisat nu - Media Blasters "Zombie 3" saknar sammanlagt över två minuter av filmen.

Media Blasters hade i och för sig inte världens bästa rykte innan, men nu verkar det som det är bevisat en gång för alla att det är ett gäng klåpare som sitter och fattar de olika besluten samt trixar och har sig. Det blir inte ETT öre av mina inpantade flaskor innan de har fixat problemen, gjort om och gjort rätt. "Zombie 3" ska fan ta mig INTE se ut så här. Det är precis som om de har för mycket pengar och kan / ska testa vilken skit de kan sälja utan att någon reagerar våldsamt. Och någon tyckte att Arrows "City Of The Living Dead" var skit...? Men det är ju bra att fokus har flyttats en aning i den ensidiga debatten, så att man kan börja koncentrera sig på det verkliga problemet - Rip-off koncernen som har minst ett äckligt finger i varje hål.

Så tror ni att det tar slut där? Nej, självklart inte. Den absoluta nollpunkten är förvisso inte nådd, men nu är den inte långt borta eftersom man kan se den. För sedan har vi Image Entertainment som bl.a. har släppt "Hellraiser II" och "The Hills Have Eyes". På BD. I en serie som de kallar för "Midnight Madness". Och "The Hills Have Eyes" ser exakt ut som DVD:n. För ojdå - "En film som fotades på 16 mm kan inte dra någon nytta av BD-formatets upplösning." Det var bra att komma på det när skivan redan var ute i butikerna. Det kan inte ha funnits någon annan tanke bakom än att: "Det är alltid någon dum jävel som köper det om vi håller priserna nere. Kolla - 13 dollar istället för 24. Det är väl bättre än inget!" I fallet "Hellraiser II" gjorde man dessutom tre av tre fel - Filmen är i fel format, uppskalad och dessutom tagen från en master som inte direkt för tankarna till "High Definition". Det är allt lite "House Of Horror"-varning på det här.

Vilket betyder att man nu kan sätta fingret på det än en gång - Delar av Rip-off koncernen frodas och mår bra även i BD-världen. Nu har de redan lillfingret. Vilken överraskning. Lika stor som själva iakttagelsen är meningslös...

Slutsats: Vissa bolag blåser en. Rakt av, medvetet och utan att skämmas. (Man hittar fler hederliga affärsmän i ett rumänskt zigenar-ghetto än bland vissa distributörer. Fast i "Midnight Madness"-fallet skrev de åtminstone inte "Re-mastered in High Definition from original negatives". Så kanske fanns där lite dåligt samvete och hederlig, mänsklig skam, trots allt...? Det står i och för sig en halv flaska T-Röd tre meter bort. Och det ligger en trasa inom räckhåll. Utan att (passande nog) minnas just nu, så måste jag ha tagit ett par rejäla andetag eftersom jag ens började inbilla mig något sådant.)

Precis som om man hade kunnat förvänta sig något annat...