European Goddess » Brigitte Skay


• Allmän Anstiftan •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  

PUBLICERAD:

• 30 Maj 2011



 


 

Ö V R I G T

 
 
ALLMÄN ANSTIFTAN:
1. Finkulturella Releaser » The Human Centipede 2 (Full Sequence)
2. Double Bill » W.I.P. à la Bruno Mattei
3. Single Bill » Uruguyansk Horror : The Silent House
4. Le Vrai Roi Est Mort - Vive Le Roi!
5. All-Nighter » Alien Anthology
6. Finkulturella Releaser » A Lizard In A Woman´s Skin
7. All-Nighter » 5 Hillman-Klassiker
8. Double Bill » Jörg Buttgereit : Der Todesking / Schramm
9. Finkulturella Releaser » The New York Ripper
10. All-Nighter » Coffin Joe
11. Double Bill » Thierry Zéno : Vase De Noces / Des Morts
12. Paura - Lucio Fulci Remembered : Volume I
13. Årets julklapp 2008
14. The New Wave Of French Horror
15. Söder om himlen : Lamberto Bavas “Demons”
16. Triple Bill » En konstant jakt på “Sapphic Sweetness”
17. Double Bill » Holocaust 2 / Lager SSadis Kastrat Kommandantur
18. Double Bill » Le Deportate Della Sezione Speciale SS / L´Ultima Orgia Del III Reich
19. Finkulturella Releaser » The Beyond
20. All-Nighter » Black Emanuelle
21. Absolut Kvinnlig Skönhet
22. Dr. Slaktare & Zombieförintelsen
23. Resident Evil : Apocalypse : Theatrical Cut Vs. Extended Cut
24. Zombi 12... Eller 13?
25. Phenomena : Integral Hard Vs. Director´s Cut


 


 
 

Brigitte Skay... Varför är det nästan ingen som pratar om eller uppmärksammar denna ljuva, rödhåriga Germanska Gudinna? Eller snickrar samman hela sajter till hennes ära? Sick-Films.com har i och för sig en liten sida (Som dessvärre påstår att hon är italienska.), men det behövs betydligt fler...!

Eller kanske är det ingen som minns henne överhuvudtaget? Eller bryr sig, eftersom hon senast syntes till för över 30 år sedan...? Okej, så det är rätt så lång tid i den här ytliga och perspektivlösa världen... Men det hör inte hit. Att hon numera råkar ge över 67000 träffar på Google beror dessvärre bara på att så många filmbutiker och distributörer säljer respektive har Mario Bavas "Bay Of Blood" (Som ju har släppts i flera olika DVD-utgåvor vid det här laget.) i sitt register. Och att diverse andra filmrelaterade register länkar till IMDb.

Fröken Skay hade en hyfsat lång karriär inom film fr.o.m. mitten av 60-talet till ca. 1978 då hon helt enkelt bara drog sig undan från offentligheten av någon orsak. Kanske gick inte karriären som planerat. Kanske kom något annat i vägen eller "vägen". Men på den tiden prydde hon allt från tidningar till vita duken i både minimala och lite större roller.

Enligt IMDb har hon synts till på hela 22 tidningsomslag (Förutom att de har missat Schlüsselloch!) - Konstant på "Wochenend" en period runt 1969 (Så det var när blaskan var värd att prenumerera på, med andra ord.), men även på "Continental Film Review", "Cinesex" (Fel referenser från IMDbs sida - Tjejen på utsidan till nr. 7 (Fast det egentligen är nr. 61.) / 1972 med "Four Times That Night" har inte ens sett Brigitte Skay på bild. Och om det är hon, så ska jag käka två glassar på raken.), skvallerblaskan "Neue Revue" och "Hörzu". Den sistnämnda har även publicerat två artiklar / intervjuer (?) under namnen: "Ein Mädchen Für Den Mann Im Mond" och "Kosmogirl Will Zu Den Sternen". Eftersom både "månen" och "stjärnorna" nämns i rubrikerna, och artiklarna är från 1969-1970, så kan man väl förmoda att de handlar om det pågående hoppet från T.V.-filmerna till att bli en filmstjärna.

Just då var Skay bl.a. med i Luigi Batzellas "Quando Suona La Campana" a.k.a. "When The Bell Tolls" (Batzella tyckte ju att vissa scener var så bra att han klippte in dem i "The Beast In Heat" några år senare.) och hon hade även en större roll i "Beiß mich, Liebling" som Dr. Stein. (Som dock inte skapade roliga varelser som sedan blev stora rock-musiker. ;) Japp. Jag missar aldrig att klämma in en relevant hårdrocks-referens!)

Men ungefär... *Där* slutar IMDb och gigantiska delar av Internet att vara till någon som helst hjälp. Diskussionsforumet är i skrivande stund (Maj 2011.) lika övergivet och tomt som Heaven's Gates konferenshotell för hedersmedlemmar - Inte en endaste liten kommentar typ: "OMG! Hottest actress ever!!1!1!!" med ett svar: "God damn right she is!". Sajten listar inte ens säkert alla filmer. Det står att Skays "riktiga" namn är Brigitte Johanna Riedle. En Brigitte Riedle är med i en film från 1960 som heter "Die Insel Der Amazonen" a.k.a. "Seven Daring Girls." Under Brigitte Skays sida står däremot T.V.-serien "Alsterstraße" från 1963 först. Det är i så fall inte första gången IMDb listar en person under flera namn.

Tyska Wikipedia skriver däremot något helt annat - Att Skay egentligen hette Brigitte Skaiger-Wronski från början och att "Heute Kündigt Mir Mein Mann" a.k.a. "The Golden Patsy" (1962) var den första produktionen som hon medverkade i. Så det sistnämnda stämmer nästan. Men de skriver i alla fall marginellt mer än alla andra sajter:

Brigitte Skay föddes den 18:e Juli 1940 i Mannheim / Baden-Württemberg. Hon gick först i yrkesskola och ägnade sig sedan åt teaterlektioner i ca. två år. 1962 uppträdde hon på Zimmertheater i Heidelberg och sedan på Ruhrfestspielen i Recklinghausen.

Men garanterat var inte teaterscenen stor nog för hennes karismatiska närvaro och sensuella utstrålning, så det ledde i sin tur till T.V. och film. Och det var just förföriska och inte kanske alltid så klipska karaktärer hon fick spela ett antal gånger. Ett av undantagen var Bruno Corbuccis "Isabella, Ducchessa Dei Diavoli" från 1969 där hon hade huvudrollen och spelade en farlig donna ute efter hämnd på de som mördade hennes familj när hon var liten. Var filmen en hit? Det är lite svårt att avgöra eftersom det inte direkt är varje filmsajt som ens nämner rullen. I vilket fall borde den ha blivit språngbrädan för Global Dominans.

Och några av filmerna tog mer eller mindre vara på hennes naturliga sexighet, som exempelvis "Bay Of Blood". (1971) Eller varför inte Michael Corts "Zeta One" a.k.a. "The Love Factor" (1973) där hon spelade Lachesis. (En av hennes större roller.) Men när handlingen beskrivs som: "A race of topless, large-breasted women from the planet Angvia, in another dimension, come to earth to kidnap women to repopulate their planet.", så förstår man kanske att det finns en orsak till varför "Zeta One" blev en av det något otursförföljda produktionsbolaget Tigon Pictures sista filmer. (Kanske borde de ha satsat på annat än sex-komedier för att rädda sig själva.)

Skay dök också upp i flera tyska T.V.-serier (Oftast i ett enstaka avsnitt per serie.) / filmer, bl.a. deckaren "Dem Täter Auf Der Spur", "Kurz Vor Dem Sprung", kortfilmen "Evarella", "Der Ewige Gatte" och "Ach, So Eine Nette Person". (Folk lämnade inte T.V.-soffan på ett helt år, tror / hoppas jag.)

Men annars är hon nog mest känd som "Brunhilda" i just "Bay Of Blood" där hon praktiskt taget skapar Slasher-trenden med en naken tjej som tar ett avkopplande dopp i en sjö innan hon blir jagad av en mördare och blir dess offer. (Försök räkna antalet skräckfilmer som har snott den scenen utan att vilja erkänna det.)

1971 var annars det året då Skay var som mest i ropet - Mario Bava gav henne ytterligare en liten roll i en av sina filmer - Denna gång i den märkliga och något förvirrande cross-genre thriller-drama-komedin "Four Times That Night" a.k.a. "Quante Volte... Quella Notte" där hon spelar en något vimsig och blåögd partygäst som filmens huvudperson (Daniela Giordano) försöker lura.

Skay var dessutom med i Edgar Wallace-rullen "Die Tote Aus Der Themse" a.k.a. "Angels Of Terror", och gjorde även ett försök att slå igenom som Schlager-sångerska. Resultatet blev en singel - "Weil Ich So Sexy Bin". (Äntligen en verklighetsbaserad Schlager-dänga, alltså.)

Talkshowen "Aktuelle Schaubude" bjöd också in henne vid något tillfälle. (Enligt tyska Wikipedia igen.) Men det finns ingen riktig info om detta heller.

Och de vidare framgångarna inom italiensk film uteblev för Skays del. Karriären rullade helt enkelt inte på räls utan hon fick nöja sig med småroller. Kanske hade hon inte de rätta kontakterna. Eller kanske lät de tillgängliga rollerna inte speciellt lockande till slut. Och det kan rent logiskt mycket väl vara en orsak till varför hon lade ned verksamheten alltför tidigt. (En annan sak som man har läst om här och var är att skådisar, speciellt kvinnliga, tappar sin attraktion på "marknaden" när de närmar sig 40... Ha! "De" kan för fan tala för sig själva.) Carlo Lizzanis "San Babila-8 P.M." (1977) och "L'enfant De Nuit" året därpå var de sista filmerna som Skay syntes i.

Och sedan... Ingenting...

Det finns inga som helst uppgifter om några senare intervjuer eller reportage i tidningar eller dokumentärer... Ansågs hon verkligen inte som en betydligt större stjärna än vad "Internet" ger sken av i dagsläget?

Klart hon gjorde! Det är jävlar i mig inte rättvist någonstans.

En sökning på "Brigitte Skaiger-Wronski" ger samma 6-7 träffar som hämtar ovan nämnda Wikipedia-info. Vilket gör att man egentligen inte kan verifiera det som står där. (Det finns tydligen ingen i Tyskland som heter "Skaiger" i efternamn?) Så det där gav ju ungefär noll. Och en sökning på "Brigitte Riedle" ger... Ganska nära ingenting... Eh... Resten är lite svårt att forska i...

Eller har hon helt enkelt valt att lägga allting bakom sig för all framtid? Man kan hoppas att det i så fall är det som är orsaken, och ingenting annat. Och att hon har "försvunnit" enbart för att hon kanske har bytt efternamn, eller något...?

Poängen är, oavsett, att det är synd att en sådan här absolut skönhet är bortglömd och oförtjänt obskyr i denna förbannade värld...

Extremt synd...

Det är "Win-Win" på det här: Att hamna i bingen med Brigitte Skay. (Även om kvällen skulle råka sluta så här.)