Skitsnackaren och Halmdockan hälsar så gott


• Lens Flare! : April 2011 •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 7 April 2011



 


 

Ö V R I G T

 
 
LENS FLARE!:
1. Fan, Det É På Riktigt » Best Worst Movie
2. Fan, Det É På Riktigt » The Real Cannibal Holocaust
3. Fan, Det É På Riktigt » Once Upon A Time In Norway
4. Test » DVD-Reparationskit
5. Slösa bort lite tid med “The Euroslasher”
6. Gamla DVD-försäljningstrick som även är “Blu-ray”-säkrade
7. Mys-skräcken har 1000 brunögon » The Wicker Man (2006)
8. Cinemalfunctions » Alone In The Dark
9. Cinemalfunctions » House Of The Dead
10. Fan, Det É På Riktigt » Grizzly Man
11. KULT - Döden Är Bara Början
12. 63 minuter sketcher med “Studio S”
13. Slutet På VHS-Eran » Del III : 90-talet sög oavsett
14. Så stoppar vi patetiska censurivrare
15. Digital Holocaust
16. Gammal skåpfilm » Afganistan - The Last War Bus
17. Halloween : Filmtajm Djävlar Anamma!
18. Slutet På VHS-Eran » Del II : Piratkopior köpes till varje pris!
19. Slutet På VHS-Eran » Del I : X-rental-freaksen Vs. Bootleg-svinen
20. Forskare : Skräckfilm är bra för hälsan
21. Ät skit, Antipiratbyrån!
22. Sjuk i huvudet nu?
23. 50 filmer som skrev historia
24. Läskiga Grejer - 1982 A.D.
25. Hellre oseriös än en av de där
26. Den Slutgiltiga Plagiatören
27. Insikten Om Utsikten Över Sanningarnas Fundament
28. Forbidden Forest
29. Fattiglappens Widescreen T.V.
30. Halloween : Idiotisk Trick Or Treating


 


 
 

Det här är ju inte det minsta tröttsamt längre. Utan maximalt koma-inducerande.

Sedan en tid tillbaka liknar det hela en elakartad cancer - Missnöjdheten bland stora delar av Argentos "fans". Och den har sedan länge spridit sig till vitala organ (fora) och sprids okontrollerat från sajt till sajt. Hoppas bara att det finns en fraktion / samling hjältar som klarar av att motstå trycket. Allra tydligast märks det när en ny DVD- eller BD-release släpps. Det kvittar hur bra den blir - Viglarna kommer ändå att sitta och analysera varenda Satans bildruta i filmen och leta efter pixlar som "minsann inte ska finnas där". Eller något annat som har överdrivits åt något håll. Och så finns där en massa som sväljer allt de ejakulerar likt en undernärd hora. Inget ifrågasättande någonstans längre. För det är ju "professionell kritik". (Som ju alltid har varit känd för att vara objektiv.) Sedan att 99% är efterkonstruktioner med någon "experts" vaga teorier som backar upp påståendena för att de ska låta rimliga - Det är en annan sak. En genomskinlig sådan. Men det är som överallt annars: De som gapar högst vinner. Men så är det när man inte har några fördomar om sig själv. Då kan man glömma att man är exakt lika färgad av personliga referenser som alla andra. Vissa låtsas bara att de inte vet om det. Men några har inte ens grundläggande kunskaper om ett visst ämne innan de yttrar sig. (Och ungefär lika många har grava svårigheter med att läsa och förstå skriven text.)

Så man gick ju bara och väntade på att Arrow Films utgåva av "Phenomena" skulle slungas ned i samma köttkvarn. Och det var precis det som hände. Det är som om det någonstans på vägen har blivit ogiltigförklarat att tycka att något är bra eller ens en förbättring jämfört med tidigare. Någon visste inte vad som var värre - DNR-"behandlade" filmer eller Arrows "blint tillgivna fanbase". (Det är en kuggfråga i och för sig, eftersom gnällkärringarna alltid är värst med sin "inget är bra nog" / "är någonting inte helt perfekt, så är allting annat skit också"-inställning.) Fast det där är bara projicering som t.o.m. någon som kuggade i Psykologi A lätt kan se igenom. Anchor Bays äldsta fanbase lider exakt av samma grad av blinda tillgivenhet. Den stora skillnaden är att de är så korkade att de inte på tio år har begripit att en film från 1984 inte kommer att se ut som en film från 2011 - Oavsett antalet pixlar på höjden och tvären.

Men man blir allt bitter på sig själv med. För att man ska vara så jävla trög. Och sen med att (re)agera. Det är som när man växte upp med regim-T.V. och under en påfrestande genomsittning av ännu ett skitdåligt barnprogram (D.v.s. INTE "Kapten Zoom" eller "The Pling & Plong Show".) insåg att man faktiskt kunde lämnat rummet om man ville slippa se skiten. Och då var ändå det bra i jämförelse med vad som finns nu. Och då fanns åtminstone inte "fans" som pissade på våra allra heligaste favvo-rullar. Vilket får en att undra var alla förrädare kom ifrån. En konspiration iscensatt av Fienden? (Jag tror vi alla vet svaret på den frågan om vi ska vara helt ärliga. Tänk en sten som kastas i sjön, och så ringarna på vattnet.) Det sticker helt enkelt i ögonen på vissa att Arrow Films släppte vissa titlar först. Inte för att jag har något emot Blue Underground (Det är bara att kolla hur mycket jag har berömt dem genom åren.), men de släppte "Inferno" och "Deep Red" enbart för att Arrow gjorde det. Innan det var det inte prat om några Argento-rullar överhuvudtaget på över ett helt år.

Men just "Phenomena" (Och nu "The Beyond" som verkligen gav de här "fansen" vatten på sina kvarnar.) har på sätt och vis blivit droppen som har fått bägaren att rinna över. Det är bara att läsa på - Det påstås allt möjligt om överföringen som helt enkelt inte är sant. (T.ex. att bilden har DNR-tvättats till den grad att den är förstörd. Ändå ser man i varenda jävla screenshot att filmgrynet är kvar!) Det är dags att ringa polarna Skitsnackaren och Halmdockan. De har man i alla fall något gemensamt med (Ja, det fanns alltså en halv poäng med alla överdrifter och svartvita "argument".), och de ser nämligen också vaxfigurer överallt efter att ha blivit traumatiserade av en film. (Gissa vilken.)

Men man kan ju välja att inte läsa / ta till sig ännu fler ord som inte har någon betydelse. (Nu har i alla fall Monopol-femtiolappen seglat ned.) Problemet är bara att någon definitivt vinner på att sprida alla dessa lögner och felinformation. Varför skulle annars minsta lilla beröm mötas med minst dubbla mängden kritik? Vem som helst fattar att det inte är någon tillfällighet.

Det är hur som helst lika charmigt som att en Tsunami är en "intressant naturupplevelse". Och det finns alltså på fullaste allvar folk som påstår att Anchor Bays gamla DVD-release "på många sätt" var bättre än Arrow Films nya HD-överföring. Utan någon riktig motivering, givetvis. För det finns ingenting att gå på som inte skulle låta totalt efterblivet... Eller att 5.1-mixen är mer rätt än en 2.0-mix (Läs: Original!). Vad blir nästa steg? Att säga att 80-minuters versionen av "Creepers" är "den med bäst tempo och tajtast narrativ" och att det är "fel av Arrow att inte inkludera den"...?

Det är väl klart att de kan gå och inmundiga en gris erigerade penis då. (Och inte i något sexuellt syfte, utan primärt som självförnedring som ligger i paritet med deras lögnaktiga natur.) De här tomtarna som har gjort det till sin uppgift att motarbeta The Underdogs har lyckats flytta fram gränserna så långt nu att det började kännas påträngande för rätt så länge sen. Jag är inte förvånad om Arrow tappar stinget vilken sekund som helst eller om de slänger in handduken snart när de inser att deras egentliga lön är den absoluta nollpunkten på begreppet "otack".

Men Arrow har ju en "blint tillgiven fanbase", så kanske är det det som är moroten. Eller om de nu bara är glada över att en skara faktiskt uppskattar det hårda arbete de lägger ned på sina releaser. Vi har ju sett hur andra mer etablerade aktörer har skött Eurocult-lanseringen på DVD och BD. En 25x25x5 cm. stor låda med gråsuggor och vägglöss hade fått ut "Four Flies On Grey Velvet" snabbare på DVD än exempelvis Parasite Pictures.

Men det är i alla fall kul att veta att massan sitter där och väntar på releaser som aldrig kommer. Och om de någonsin gör det, så kommer de inte att bli nöjda då heller. Det säger en hel del om hur stora "fans" vissa är. Fast det är ju inte mer än rätt då - Att de kan sitta där med sina gamla DVD-releaser och låtsas att de ingår i något sorts kollektivt apex. Det hade varit kul att se hur de hade gjort jobbet och följaktligen "alla fans nöjda" med tanke på vilken oändlig expertis som verkar finnas i de där kretsarna.