#12 : 30 års misär - Vem behövde “Studio S”?


• Sista Ledaren! •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 2 December 2010



 


 

Ö V R I G T

 
 
SISTA LEDAREN!:
1. #16: Det är inte riktigt slut än
2. #15: Världsmästarna i förhalning
3. #14 : Huset som Lucio byggde
4. #13 : Ropa ut dårarna
5. #11 : Upphetsad över HD DVD / Blu-ray än nu?
6. #10 : Detta har änna hänt, typ, liksom, vet la du...
7. #9 : Desperation som bränsle i jakten på det “absoluta”
8. #8 : Stöd svensk Horror
9. #7 : Version III <3 Firefox = Sant LOL
10. #6 : Den som söker med sökord ska finna... Inte ett skit!
11. #5 : Horror will survive but what will be left of it?
12. #4 : God Jul? Varför inte ett gott liv istället?
13. #3 : Upphetsad över HD DVD / Blu-ray än?
14. #2 : Läser du den?
15. #1 : Ge efter för dina begär!


 


 
 

Okej, så det är inte riktigt 30 år. Men ca. 15 av dem var en totalt respektlös behandling av ett lands invånare samt en idiotförklaring som då saknade all historisk motsvarighet. (Då, ja. Nu har vi ju både "FRA" och "Ipred".) Den baserades på grundtanken: "Man ska inte kunna få se på vad som helst."

Det var som att mata ett barn med lögner och sedan örfila det för att det ifrågasatte dem. Och så en gång till för att det sved oplanerat i handflatan. En lite sådan där religiös approach.

Men det började på dagen för precis 30 år sedan. Den 2:a December 1980.

"Studio S" visade ett "specialprogram" om det hemska "videovåldet" som just hade börjat uppmärksammas på fel håll. Ett sent sänt hets-program senare och helvetet brakade löst - Razzior mot filmdistributörer och videobutiker gjordes som om de hade sålt Guatemalan Gold på rabatt under disk, filmer åtalades och censur-reglerna i regimen stärktes till den grad att det blev milt sagt traumatiserande att glo på hyrda filmer. Man blev till slut skraj för klippen. Drömlogiken i hela cirkusen var givetvis lika enkelriktad som programmet "Vem behöver video?".

Fuck you - VI behövde det...! Frågan är bara när någon som p.g.a. "Studio S" blev svårt ansatt rent själsligt ska få gråta ut i T.V. och berätta om sin förstörda ungdom.

Och det blev sakta bara värre och värre under hela decenniet. Snart fanns det ju t.o.m. Snuff och annat göttans. Synd bara att hälften av skiten var påhittad av samma press som hjälpte till att sprida pesten. Men det började som bekant vända först när Statens Biografbyrå började ifrågasätta sig själv och sin verksamhet. Men misären satte djupa spår i var och en av oss som kände oss direkt utsatta p.g.a. att våra favoritrullar censurerades eller totalförbjöds på löpande band. Censurera, förresten. Nu snackar vi ju om lite andra proportioner än vad man är van vid idag utanför vissa diktaturstater - Om man "trimmade" en film som när man trimmar en gräsmatta lite, så var det här mer som att man ställde gräsklipparen åt sidan och napalmbombade trädgården istället.

Men ur allting dåligt kommer oftast något bra. (Även om priset ibland är lite väl jävla högt för allas trevnad.) I detta fall kommer det bra via, som genom ödets och tillfälligheternas sätt att skoja lite, "Studio S Entertainment" som just idag släpper en DVD-box med hela åtta skivor och de sju filmer som fick nya fans genom T.V.-programmet: "Motorsågsmassakern", "Verktygsmördaren", "The Boogeyman", "Dödens mannekänger" (A.k.a. "Tourist Trap".), "Eaten alive" (Tobe Hoopers.) och "Terror". Den första skivan är tillägnad själva The Late Night Uppviglar-Show, det pinsamma avslöjandet från 2002 när Filmkrönikan berättade hur programmet egentligen lades upp, 25 trailers (Filmerna som drogs till rätten på väldigt lösa premisser.) samt en kort dokumentär om videovåldet inspelad på Fantastisk Film Festival 2010.

"Ett gäng helt vanliga skräckfilmer. Vissa har inte ens åldrats med någon speciellt påtaglig värdighet. Vad är det med dem?" och: "Fan, du tycker väl inte att “The Boogeyman” är bra?"

Ja, det är lätt att skämta bort allvaret i det här för de som inte var med då. Och det är lika svårt att förklara hur relevant och viktigt det här DVD-släppet är. Sju sköna rullar är ju alltid sju sköna rullar, men de som ser T.V.-programmet nu för första gången kan möjligtvis inte föreställa sig vidden av dess utstuderade försök att få bort något som inte föll vissa individer i smaken. Det kanske inte är omöjligt heller, men det är betydligt lättare med ett kronologiskt perspektiv som spänner över tre decennier under vilka man har kunnat märka av de spektakulära förändringarna. Men å andra sidan borde man kunna inse hur stor skada censurhetsare alltid gör i en nation (Speciellt i en som inte är lika öppen som Sverige är idag jämfört med då.) och att det kan få fyr precis var som helst när fel personer leker med tändstickor. (Som alla minns nöjde de sig ju inte med att filmerna strimlades.) Även Barnjournalen drog sitt lilla vedlass till bålen när de i ett program visade hur censur "går till". Vilket bara var en påminnelse om att censur aldrig går att försvara och att det är en ytterst förrädisk cancer i en demokratis själ. Förr eller senare tar den kål på det den förtär.

Sedan millennieskiftet är ju Filmcensuren inte ens lika verklig som Jultomten är häromkring. BBFC har följt efter med en liknande agenda förvånansvärt väl. (Speciellt om man jämför med Tyskland.) Fram tills nyligen då "Grotesque" totalförbjöds. Och nu har "A Serbian Film" strimlats med drygt fyra minuter. Storbritannien hade ju sina bekymmer med klippta skräck-rullar ungefär samtidigt som när man som tydligast började märka av vilken förstörelse "Studio S" hade orsakat. Men klippen i "A Serbian Film" går ju fortfarande inte att försvara. Det är ändå "bara" en spelfilm hur makabert och tabu-belagt innehållet än är. (Hade "Studio S"-panelen sett den, så hade de nog krävt dödsstraff så fort någon ens kände till att filmen existerade.)

Klassiskt ögonblick i "Vem behöver video?": Missa inte kulmen på endohysteri-generatorn med utropet: "Våra barn sitter ju och ser på det här utan att vi vet om det?!!" Svår humor som orsakar hånskratt. Som dock kan fastna i halsen när man inser hur mycket bättre allt hade gått om självaste "Studio S" hade stoppats istället för "våldsfilmerna". För ingen behövde "Studio S". Egentligen.