All-Nighter » Alien Anthology


• Allmän Anstiftan •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  

PUBLICERAD:

• 27 November 2010



 


 

Ö V R I G T

 
 
ALLMÄN ANSTIFTAN:
1. Finkulturella Releaser » The Human Centipede 2 (Full Sequence)
2. European Goddess » Brigitte Skay
3. Double Bill » W.I.P. à la Bruno Mattei
4. Single Bill » Uruguyansk Horror : The Silent House
5. Le Vrai Roi Est Mort - Vive Le Roi!
6. Finkulturella Releaser » A Lizard In A Woman´s Skin
7. All-Nighter » 5 Hillman-Klassiker
8. Double Bill » Jörg Buttgereit : Der Todesking / Schramm
9. Finkulturella Releaser » The New York Ripper
10. All-Nighter » Coffin Joe
11. Double Bill » Thierry Zéno : Vase De Noces / Des Morts
12. Paura - Lucio Fulci Remembered : Volume I
13. Årets julklapp 2008
14. The New Wave Of French Horror
15. Söder om himlen : Lamberto Bavas “Demons”
16. Triple Bill » En konstant jakt på “Sapphic Sweetness”
17. Double Bill » Holocaust 2 / Lager SSadis Kastrat Kommandantur
18. Double Bill » Le Deportate Della Sezione Speciale SS / L´Ultima Orgia Del III Reich
19. Finkulturella Releaser » The Beyond
20. All-Nighter » Black Emanuelle
21. Absolut Kvinnlig Skönhet
22. Dr. Slaktare & Zombieförintelsen
23. Resident Evil : Apocalypse : Theatrical Cut Vs. Extended Cut
24. Zombi 12... Eller 13?
25. Phenomena : Integral Hard Vs. Director´s Cut


 


 
 

I samband med den obeskrivligt storslagna (Eller tvångströje-testande sinnessjukt omfattande.) Blu-ray-releasen av "Alien Anthology" har det således blivit dags för en ny All-Nighter - Vilket är passande nog i höstrusket. (Alternativt "för tidig vinter"-misären.) DVD-boxen "Alien Quadrilogy" från 2003 var förvisso redan synonymt med Julafton för "Alien"-fansen när den släpptes, men nu när BD-boxen är här, så är det slutligen dags att vränga ut och in på boxer-shortsen (Eller något motsvarande.) och omvärdera ett par saker. Det här är Den Stora Julfesten, och den första "Alien Legacy"-boxen är en sup hembränt i en container bakom Pingstkyrkan i jämförelse.

Fast jag har lite tråkiga nyheter... Vissa skulle dock säga att det inte är nyheter - Lika lite som att "Alien Vs. Predator : Requiem" är en äkta del av franchisen. Hur som helst, så är Ciro Ippolitos "Alien 2 : On Earth" INTE med i antologin. Ja, jag vet. Det börjar sannerligen inte på plus... Men all right, nog med sorger och bekymmer. Vi har ju ändå fyra rullar att gå igenom.

"Alien", ja... Förmodligen "bara" den mest inflytelserika skräckfilmen som existerar inom "Sci-Fi"-genren. Det är en sådan film som alla har sett vid något tillfälle och som alla garanterat minns scener ur. Konstnären H.R. Gigers unika kisel-baserade livsform fick en extra dimension i rörliga bilder, och ingen film har hittills lyckats överträffa känslan av att karaktärerna i historierna verkligen har att göra med utomjordiska varelser vars mest beundransvärda egenskap är att de är ena hejare på att överleva.

Serien består (fortfarande / än så länge) av fyra filmer som är totalt olika varandra. Det hann gå 18 år mellan ettan och fyran, och trots att det länge har varit prat om en femte film, så har det aldrig riktigt tagit fart - Mycket säkert tack vare att "Alien Vs. Predator"-rullarna inte har mottagits speciellt väl av varken fans eller kritiker. Signourney Weaver har också ofta varit lite motvillig till att medverka i en fortsättning, men har alltid mjuknat när det har visat sig att koncepten för varje ny del har varit annorlunda och nyskapande. Men fyra regissörer från fyra olika länder har provat på att ställa en av filmhistoriens mest ikoniska hjältinnor mot en så realistisk och detaljrikt dokumenterad extraterrestriell varelse att dess existens inte skulle kunna vara helt orimlig. (Verkligare än begreppet "global uppvärmning" är den ju redan.) Det där är Sci-Fi när det är som bäst.

Men allt detta är att gå händelserna i förväg. Det är först dags för:

Alien (1979)

Med den svenska undertiteln "Den åttonde passageraren". De första sju är besättningen på fraktskeppet Nostromo som är på väg till Jorden igen med ett antal miljoner ton malm. Och det är ingen helgtur till månen vi snackar om utan något ställe så långt bort att man får hyper-slagga i en skön tub i ett par år innan resan är avklarad.

10 månader bort från Jorden väcker dock Nostromo sin besättning eftersom skeppet fångar upp en akustisk ljudsignal från en närliggande planet. Besättningen har nämligen i sitt kontrakt att de är skyldiga att svara på nödanrop och annat som skulle kunna vara nödanrop. Sagt och gjort - De dockar loss från lasten och flyger bort till planeten för att ta en titt... Vilket slutar lite oplanerat kan man säga...

Det är en enkel men extremt effektiv och stämningsskapande premiss, vilket förstärks av de surrealistiska miljöerna på planeten och... Ja... Utomjordingen själv, så klart...! Hela dess livscykel och biologiska funktioner blir avgörande för handlingen och det är en häpnadsväckande varelse på många sätt. Ofta imiterad - Aldrig överträffad. Knappt ens förnyad.

En av besättningsmedlemmarna som snart kommer att uppleva det ena värre än det andra är alltså Ellen Ripley som inte helt oväntat inte utmålas som någon hjältinna till en början. (Hon figurerar ju inte heller på filmens posters.) Filmen går nämligen igenom ett antal skiftningar och blir inte en "riktig" skräckfilm förrän i ett visst "point of no return"-ögonblick. Och därför finns ingen solklar huvudkaraktär förrän överlevnads-fasen drar igång.

Ingen visste så klart då att det skulle bli mer än en "Alien"-film och det var inte prat om någon uppföljare på länge, men den första delen fick fart på Ridley Scotts internationella filmkarriär. (Allt annat hade varit rätt konstigt.) "Alien" filmades på 14 veckor i England och var en samproduktion mellan Brandywine Productions och den brittiska delen av Twentieth Century Fox-Productions. ("Alien" blev enligt IMDb deras sista produktion.) (?)

Störst impact gav "Alien" givetvis när det begav sig. Då visste ju ingen vad en Facehugger var eller hur en Chestburster såg ut och betedde sig. Även om man skulle se filmen för första gången idag, så är risken ganska så stor att man vet hur varelserna i "Alien"-serien ser ut. Eller att man känner till Överraskningen i filmen - Den och allt annat har använts mycket i andra sammanhang och refereras till konstant i allt från T.V.-spel till böcker. Men ingenting förändrar ju filmens inkarnation som en tidlös klassiker som med all rätt ligger på alla listor över världens bästa filmer.

Självklart ser man på datorskärmar och grafiska gränssnitt att "Alien" inte är en ny rulle, men det är verkligen sekundärt från första början. Allt annat har ju en tidlös look. Och man kan ju faktiskt inte veta hur interface förenklas i framtiden när alla har ledsnat på sega Java-applikationer och Bloatware som hotar att hänga operativsystemet. (Vektorgrafik is Da Shit!)

"Aliens" sju år senare hade en helt annan approach till hela fenomenet och bidrog till franchisens ökade popularitet och att Gigers varelser blev ännu mer kända och etablerade som moderna, seglivade filmmonster. Men har du mot all förmodan inte sett den första filmen, så är det verkligen på tiden nu.

(Nästa bit text består delvis av 10 år gammal skit som jag är för lat för att skriva om. Men det är som en gammal dasstrasa - Fräs bort lagret med brunt, så går den att använda igen.)

Aliens (1986)

"Stay away from her, you bitch!"

Sedan 1986 har det nog inte kommit en enda Sci-Fi film som har kunnat mäta sig med James Camerons första och i mitt tycke senaste mästerverk. "Event Horizon" och "Sunshine" är de som har lyckats komma i närheten i fråga om cinematisk kvalitet och intriger som inte för tankarna till någon kroniskt stinkande såpa en enda gång. Och då är vi verkligen på genre-nivå och jämför. Ni vet den typen av Sci-Fi som inte ens tillåter brister i scenografin eftersom illusionerna gärna rasar med kulisserna. Ingen risk för det här. Det här känns vattentätt.

Ripley har efter 57 års irrande i rymden hamnat på en jordisk rymdstation och blivit uppväckt från sin kryo-skönhetssömn. Hon kontaktas ganska omgående av "Weiland-Yutani"-koncernens representant Carter Burke som vill att Ripley tillsammans med ett gäng stenhårda marinsoldater åker tillbaks till planeten där hon stiftade bekantskap med utomjordingen. Planeten har sedan dess blivit en terransk koloni som helt plötsligt har slutat svara på anrop. (Uppenbarligen har planet-ingenjörerna inte brytt sig om att ta reda på vilka grannarna blev.)

Eftersom räddningsaktionen i "Alien" inte gick speciellt smärtfritt, så är Ripley först ytterst motvillig till uppdraget. Men hon ändrar sig av olika anledningar. Sedan får hon träffa marinsoldaterna, och det är säkerligen det tuffaste gänget som någonsin har satt sina fötter i ett rymdskepp. Efter lite förberedelser och lite välmenat skitkastande bär det av mot planeten i nedsövt tillstånd.

Landstigningen på planeten blir det sista lugnet före stormen när de upptäcker att kolonin mycket riktigt är helt folktom. Från och med nu blir filmen en banbrytande nagelbitare som man inte kan vika en sekund ifrån. Alla vet nog att det lurar en hel del monster och annat trevligt i och under korridorerna och att den tänkta utrotnings-aktionen blir en kamp på liv och död. De blodtörstiga monstren rycker allt närmare samtidigt som de visar sig vara riktigt beräknande. (Vilket inte är ens en liten Spoiler eftersom det är rätt självklart att den sista timmen består av mer eller mindre non-stop action där hjältarna kämpar i underläge.)

En sak som är smått otrolig med "Aliens" är hur väl den har åldrats. Miljöerna är sterila och tidlösa och det är bara ett lätträknat antal filmer från mitten av 80-talet ser så här färska ut. Speciellt inte nu när BD-formatet klarar av att återge en klockren restaurering av filmen. Okej, så de använder matrisskrivare och alla har 80-talsfrisyrer / kläder (Fast 80-talet kanske kommer igen i framtiden, så vem fan vet hur relevant filmens stil är om 100+ år.), men kolla in laptopsen - De ser ut att vara några år gamla. Högst. Och återigen kan man inte veta om Retro-stilen återvänder när folk vill ha robusta grejer igen i s.k. fientliga miljöer istället för lövtunna Mac:ar som fladdrar iväg om man skulle råka nysa på dem.

Där ettan kombinerade psykologisk terror med skräck smälter tvåan ihop det sistnämnda med både action och spänning. Och de kompletterar varandra förbannat väl. (Att sedan Cameron ballade ur efter 1992 är en annan sak. Men det är väl något som går där borta.)

Jag såg "Aliens" under ihållande exaltering för första gången just när farsan hade skaffat en video och när jag och några snubbar bytte och kopierade rullar non-stop. (Vilket måste ha varit någon gång under sommaren 1988 när självaste Arnie fortfarande gjorde underhållande filmer. Vilket har varit svårt att tro sedan... 1992.) Redan då tyckte jag att det var bland det bästa jag hade sett och den snurrade i videon hyfsat ofta, plus att jag tjatade om den hela tiden.

1990 släpptes sedan den omtalade s.k. "Director's Cut" som är närmare kvarten längre. Och man blev inte långt ifrån euforisk när DVD-utgåvan av nämnda version släpptes. Efter det har inte bioversionen lockat till någon repris en enda gång eftersom den saknar några riktigt tuffa scener, bl.a. när Ripleys gäng sätter upp automateldvapen i korridorerna för att rensa ut lite inkräktande aliens. Och så får man en förklarande och viktig scen från kolonin i början av filmen.

Vissa föredrar ettan och vissa tycker om tvåan bättre för dess mer action-orienterade och lättåtkomligare stil. Där "Alien" är mer Horror och där den har en betydligt mer påtaglig europeisk excellens har "Aliens" inte lika mycket finkänslighet. "Alien"-rullens tysta och stämningsfulla partier är ersatta med dess raka motsatser. Men jag tycker att båda filmer är mästerliga på sitt sätt och bör definitivt inte saknas i en filmsamling - Oavsett hur liten den är. Det är nästintill en engångsföreteelse att två filmer i samma serie håller så hög klass trots att de är som natt och dag på många sätt. "Aliens" var en hit överallt och fansen började direkt undra om det skulle komma mer. Det skulle förvisso dröja ytterligare sex år, men i "Predator 2" fanns möjligtvis en hint om att något kring "aliens" planerades och i synnerhet "Alien Vs. Predator" eftersom den första serieboken då nyligen hade släppts. Det skulle dock dröja ännu längre. Men den film som började ta form runt 1991 och som skulle få namnet "Alien 3" blev inte den stänkare som alla hoppades på. Av ett stort antal väldigt bra orsaker.

Alien 3 (1992)

Förvisso blev man riktigt glad för att det kom en ny "Alien"-rulle. Förhandstitten och featuretten på T.V. verkade lovande. Men den första genomsittningen lämnade inga varaktiga intryck som gjorde att man började längta efter att se den igen. Fan heller. Man kikade hellre på ettan eller tvåan vilken kväll som helst istället. Det var helt enkelt något som inte stämde. Något kändes väldigt avskärmande. (Och då snackar jag inte om Ripleys frisyr eftersom hon alltid är grymmast oavsett.) "Alien 3" fäste helt enkelt inte.

Men inte hade man kunnat tro att det relativt tomma och osammanhängande helhetsintrycket berodde på den turbulenta produktionen som hade smittat ned och mer eller mindre förpestat slutresultatet. Det blev en mörk och eländig del i serien som i och för sig inte strök "Aliens"-fans medhårs längre, men den var också märkligt innehållslös på allt det som gjorde de första två filmerna så djävla bra. Trots att Sigourney Weaver själv var medproducent. Och som om allt inte var miserabelt nog, så var det bara Theatrical Version som gick att hyra och köpa. Tills "Alien Quadrilogy" släpptes, d.v.s.

David Fincher var så gravt missnöjd med producenternas rövhåleri och bioversionen att han inte vill veta av filmen längre. (Därav av hans frånvaro på kommentarspåret och i dokumentärerna.) När då den s.k. "Assembly Cut" blev tillgänglig, så klarnade det mesta på drygt två timmar. Det var ungefär så filmen egentligen borde ha sett ut och nu fanns där ju plötsligt tung substans att tala om. De extra 31 minuterna gjorde så klart en Satans skillnad, och gav filmen sitt första riktiga kött på benen. (Det finns inte en chans att man kommer att se Theatrical Version igen. De som föredrar den vet uppenbarligen inte bättre. Eller så kan de inte ha sett den långa versionen i nyktert tillstånd.)

Trean början en tid efter att tvåan slutar. (Åh, fan!) P.g.a. en elektrisk brand kraschar Ripleys EEV-flyktkapsel rakt ned i plurret på fängelseplaneten Fiorina 161 a.k.a. "Fury" - En avkrok dit man skickar folk som man inte vill veta av på Jorden. Det är dock bara 25 snubbar kvar (Allt från mördare till våldtäktsmän. Någon f.d. arbetsförmedlare finns säkert också i mixen.) eftersom de nu har hittat "Gud" och känner att deras hem nu är här. De övriga har evakuerats sedan länge.

Ripley räddas av Furys doktor Clemens och när hon vaknar får hon veta att Bishop blev total-trashad, Hicks blev svårt köttad och Newt drunknade i kryo-tuben. Och p.g.a. svåra problem med löss, så är det Skinhead-looken som gäller året om. Men Ripley börjar direkt undra varför exakt EEV:n sket sig och om det inte var så att en liten intim kompis hängde med till Fiorina. Hur illa det är får hon så småningom veta, men den bräckliga harmonin på Fury kommer ur balans p.g.a. Ripleys uppdykande. Men lite kvinnlig närvaro blir snart det absolut minsta problemet.

"Assembly Cut" har fått kritik för att vara för seg och "knepig". Då är det ingenting mot hur knepig Theatrical Version känns. Visst - Tempot är långsammare i en så pass mycket längre film, men kortare speltid i en film som "Alien 3" är inte nödvändigtvis till dess fördel. De "sega" partierna inkluderar nämligen viktig karaktärisering och en hel sidohandling som slajsades bort på fulast möjliga sätt i bioversionen. (Karaktären Golic bara försvinner ur handlingen. Hur fan "tänkte" celluloid-hjärnorna där?) Karaktärernas funderingar och filosofiska tankar kring existens / den av ödet bestämda platsen i tillvaron och kampen för överlevnad kommer också fram betydligt bättre. Sedan passar det längre introt i "Assembly Cut" filmen mycket bättre istället för det hastigt ihopklippta som man först såg och där man inte riktigt fick något grepp om när-var-hur. Det där var ju för fan inte ens något riktigt intro. Och så känns det som om slutet är snyggare gjort i special-versionen. Tack vare filmens extra-minuter och totalt annorlunda feel känns "Alien 3" nu som slutet på en trilogi med en rimlig utgång.

Så absolut - Från att ha ogillat filmen och helt enkelt skitit i den till att börja uppskatta den minst lika mycket som den fjärde filmen tog alltså ett bra tag.

Alien : Resurrection (1997)

Återigen blev man skitglad när det visade sig att det skulle komma ytterligare en "Alien"-rulle. Men det var inte det som var det mest glädjande, utan det faktum att Ripley var tillbaks. "Aliens" utan Sigourney Weaver skulle vara som Tetris utan fallande och vridbara brickor. Men hur fan skulle de lösa det nu med tanke på hur trean slutade? Enkelt och genialiskt - "Alien : Resurrection" utspelas på en rymdbas 200 år efter de senaste snedstegen, och börjar med att man helt enkelt klonar Ripley från lite blod som hittades på Fiorina 161.

Syftet med kloningen är dock att få ut Alien-drottningen som Ripley hade i sig innan hon tog ett dopp i flytande stål. Militären är nämligen intresserad av att fortsätta projektet som Weyland-Yutani påbörjade för länge sedan - Att tämja utomjordingen och använda den som vapen. Kloningen lyckas, de får ut drottningen och Ripley placeras tills vidare i karantän. Medan hon ärver delar av sina gamla minnen och lite andra bra-att-ha egenskaper, så dyker ett gäng pirater upp på rymdbasen med något ytterst hemligt i lasten och som militären pröjsar rätt fett för.

Men att ha aliens i närheten av människor har då och då visat sig vara en relativt dålig idé. Denna gång är som väntat inget undantag, och snart är katastrofen ett faktum eftersom varelsernas intelligens underskattas gravt i helt fel ögonblick. Ripley är så klart inte riktigt sig själv i dessa tider, men gradvis får hon mer och mer tillbaka sina mänskliga drag. Men de fysiska och själsliga banden till varelserna har lite oväntade sidoeffekter.

"Alien : Resurrection" möttes av ganska så svala recensioner när det begav sig, men för egen del tog det inte absoluta evigheter innan jag fastnade för den. (Som i fallet med trean.) Det räckte med ett par tittar och så var det klart. Det bästa efter Ripleys återkomst var att filmen inte liknade de tidigare delarna. Darius Khondjis foto passar Jean-Pierre Jeunets igenkännliga stil som handen i handsken. Och så är filmen riktigt go och geggig. Mycket slem och gore är i och för sig ett måste i en "Alien"-rulle men här är det extra mycket eftersom man nu har att göra med en drottning som förr eller senare kommer att föda något. En ytterst organisk syn, ska det sägas.

Precis som Jeunet påpekar, så är det bioversionen som är "Director's Cut" medan den förlängda versionen består av scener som togs bort för att de inte "behövdes". Och när man ser förtexterna med en horribel CGI-insekt som en snubbe squishar och blåser mot en fönsterruta med ett sugrör, så är det inte direkt så att man till ingen nytta börjar ifrågasätta Jeunets beslut. Det är bara fånigt och för krystat "käckt". Men de övriga extra-scenerna fyller i alla fall någon sorts funktion även om de inte gör så stor skillnad den här gången. "Alien : Resurrection" har mest humor (Svart sådan och galghumor.) av alla delar inklusive några klockrena one-liners. Ron Perlmans, Winona Ryders och Dominique Pinons karaktärer kan lätt räknas till några av seriens mest minnesvärda. (Precis som exempelvis Lance Henriksens, Bill Paxtons och Jenette Goldsteins i "Aliens".)

Så jag kan inte säga något annat än att serien "avslutades" på snyggast och prydligast möjliga sätt. (Många hatar dock "Alien"-barnet i filmen, vilket man kanske kan förstå. Men återigen tycker jag inte att den är någon katastrof. Mer än genetiskt, d.v.s.)

Det var själva All-Nightern (Nästan nio timmar.), och det är ytterligare en sak som är bra med filmserien. Man kan se om den då och då, och den är alltid lika bra. (Om man nu ser "Assembly Cut" av "Alien 3", d.v.s.)

Och så måste vi ju säga några ord om BD-boxen också. För den är fan helt osann.

Alien Anthology

Det råder så klart ingen tvekan om att "Alien Anthology" på Blu-ray får nästan alla tidigare DVD-boxar att likna gamla "House Of Horror"-releaser både tekniskt och innehållsmässigt. Man vet knappt ens var man ska börja rota. Men det vanligaste är väl att man trycker i den första skivan igen och börja navigera. Extramaterial-utforskandet börjar nämligen direkt och långt innan man har klämt in första bonus-skivan.

En gigantisk fördel den här gången är att alla utgåvor av filmen är identiska. "Quadrilogy" lyckades ju göra en smått gramse på fem sekunder när det visade sig att R1:an hade features som helt enkelt togs väck på R2-releasen plus att den saknade extramaterial som Fox mycket väl hade tillgång till. Men märkligt nog är det inte så den här gången. De verkar ha fattat efter 10+ väldigt tröga år hur man ska sköta saker och ting om man inte super på jobbet. Det här är en sådan unik release att ingen kan bli besviken eller förbannad på den. (Förutom de som alltid gnäller. En efterbliven jävel på någon blogg påstod i en kommentar att BD-utgåvan har exakt samma extras som "Quadrilogy". De har tydligen "internet" på "Studio Chromosome 47" nuförtiden också.)

Innan releasen var alla givetvis lika nervösa som en ensam, blekfet västerlänning i en thailändsk tull när man såg vad Fox gjorde med deras "ultimata" BD-release av "Predator". Många trodde att även "Alien"-serien också skulle se ut som en vax-täckt smet av digital diarré. De svordoms- och könsords-belamrade flame-mailen måste ha trillat in lika ofta som Viagra-spammen, och krökt mail-servrarna hos Fox under flera veckors tid. Något ledde i alla fall till att de på restaurerings-avdelningen beslutade sig för att göra det hela rätt från början. Man har använt den digitala tekniken som en förbättring istället för tvärtom. Det ser fortfarande ut som film, och detaljerna har kommit fram till fullo. Och det kan man med gott samvete säga om alla fyra filmer trots att de ser helt annorlunda ut jämfört med varandra. Den gemensamma nämnaren är att de ser fräscha och fina ut. Och de tidigare bortklippta scenera i "Alien 3" har re-mastrats till att se lika bra ut som resten av filmen. Och vi slipper PAL-speedup:en. (Det é ju BD det här.)

Så Fox ska ha en eloge och handflats-hudbortskalande applåder denna gång.

6 st. dubbel-lagers (BD 50) Blu-ray skivor består alltså boxen av. Teknologin i sig erbjuder ju lite andra möjligheter när det gäller interaktivitet - Något som tagits till vara på rejält i "Alien Anthology". Foxen insåg väl redan på planeringsstadiet att få systematiskt skulle orka ta sig igenom 60 timmar (!) bonusmaterial. (Då ska man ändå ha med i beräkningen att kommentarspåren utgör drygt runt 10 timmar. Det filmade extramaterialet tar upp någonstans mellan 25 och 30. Overkill? Absolut inte. Vi snackar trots allt om en film som har lite mer historia bakom sig än exempelvis "Mega Piranha".) Så vad göra? Tillämpa det s.k. "MU-TH-UR"-läget som utnyttjar Blu-ray-spelarens internminne (Fan vet hur det här funkar på PC då den ju beroende på Firmware och modell knappt klarar av att spela upp en film till att börja med.) och som visar att formatet inte bara är en slipad uppgradering av DVD. Speciellt på Playstation 3 klaffar det här extra väl eftersom PS3:an är The Shit.

MU-TH-UR ger i alla fall tillgång till en komplett innehållsförteckning över allt relaterat extramaterial - Scen för scen. (Och medan man tittar på filmerna och / eller har kommentarspåret på.) Man kan sedan använda en slags bokmärken och sedan komma åt materialet så fort man byter till någon av bonus-skivorna. Ganska snart fattar man att "Alien Anthology" inte bara är en BD-release utan ett uppslagsverk över allt som har med "Alien" att göra. Total geek-excitement, givetvis. Det hänger med ett litet häfte med boxen som förklarar hur systemet funkar. Man kan inte påstå annat än att det är genomtänkt och smart upplagt.

Fox verkar ha grävt fram allt som inte är antingen försvunnet eller förstört. De har dragit över så gott som allt (Vilket man kan läsa om här och var.) tidigare extramaterial från "Legacy Edition", "Quadrilogy" och laserdiskarna. Och man får ju den mest optimala presentationen av samtliga filmer (I 1080p med okomprimerade DTS-HD Master Audio-spår. För ALLA versioner.) samt mer info och trivia än vad man någonsin kommer att kunna ta in i sina sinnen under två och ett halvt dygn.

Men vad innehåller skivorna då?

Det här:

SKIVA #1 - ALIEN

- 1979 Theatrical Cut (117 min.)

- 2003 Director's Cut (116 min.)

- Kommentarspår från 1999 med Ridley Scott

- Kommentarspår från 2003 med Ridley Scott, Dan O’Bannon, Ronald Shusett, Terry Rawlings, Sigourney Weaver, John Hurt, Tom Skerritt, Veronica Cartwright och Harry Dean Stanton.

- "Final Theatrical Isolated Score"

- "Composer's Original Isolated Score"

- 7 bortklippta scener (6.39)

- Intro av Ridley Scott.

Tutorial för "MU-TH-UR Mode" och "Data Tag List"-Feature (A.k.a. "Weyland-Yutani Datastream".) (Finns på alla skivor eftersom det rör hela paketet.)

SKIVA #2 - ALIENS

- 1986 Theatrical Cut (137 min.)

- 1990 Director's Cut (154 min.)

- Kommentarspår från 2003 med James Cameron, Gale Ann Hurd, Stan Winston, Robert Skotak, Dennis Skotak, Pat McClung, Michael Biehn, Bill Paxton, Lance Henriksen, Jenette Goldstein, Carrie Henn och Christopher Henn.

- "Final Theatrical Isolated Score"

- "Composer's Original Isolated Score"

- 16 bortklippta scener (19:57)

- Intro av James Cameron.

SKIVA #3 - ALIEN 3

- 1992 Theatrical Version (115 min.)

- 2003 Assembly Cut (144 min.)

- Kommentarspår från 2003 med Alex Thomson, Terry Rawlings, Alec Gillis, Tom Woodruff Jr., Richard Edlund, Lance Henriksen och Paul McGann.

- "Theatrical Isolated Score"

- 31 bortklippta scener (49:28)

SKIVA #4 - ALIEN : RESURRECTION

- 1997 Theatrical Version (109 min.)

- Director's Cut (116 min.)

- Kommentarspår från 2003 med Jean-Pierre Jeunet, Herve Schneid, Alec Gillis, Tom Woodruff Jr., Pitof, Sylvain Despretz, Ron Perlman, Dominique Pinon och Leland Orser.

- "Theatrical Isolated Score"

- 11 bortklippta scener (11:54)

- Intro av Jean-Pierre Jeunet.

SKIVA #5 - MAKING THE ALIEN ANTHOLOGY

I. ALIEN

"The Beast Within: Making Alien"

1. Star Beast: Developing The Story (18:14)

2. The Visualists: Directing and Design (16:41)

3. Truckers In Space: Casting (14:54)

4. Fear Of The Unknown: Shepperton Studios, 1978 (24:03)

5. The Darkest Reaches: Nostromo And The Alien Planet (17:28)

6. The Eight Passenger: Creature Design (31:35)

7. Future Tense: Editing And Music (16:28)

8. Outward Bound: Visual Effects (18:52)

9. A Nightmare Fulfilled: Reaction To The Film (19:22)

"Enhancement Pods" Featurettes (80 min.)

1. Conceiving The Alien Lifecycle (3:06)

2. The Influence Of Jodorowsky's 'Dune' (2:06)

3. O'Bannon Working with Shusett (3:15)

4. Ridley Scott's Epiphany (2:28)

5. Jon Finch Sets The Record Straight (1:49)

6. Finding The Right Ripley (3:05)

7. Actors As Props (1:15)

8. Sigourney Weaver Learns The Ropes (0:58)

9. The Functional Art Of Ron Cobb (1:25)

10. Dalies: Parker and Brett Ad-Lib (7:59)

11. That Used Future Look (4:11)

12. Bolaji Badejo Alien Movement Tests (5:19)

13. Discovering Bolaji Badejo (1:57)

14. Giger On Giger (2:11)

15. The Disturbing Brilliance Of H.R. Giger (5:45)

16. James Cameron Dissects "Alien" (2:10)

17. Cocoon Of Love (3:15)

18. Jerry Goldsmith Recalls "Alien" (2:49)

19. Goldsmith On Silence (3:07)

20. The Pros And Cons Of Temp Tracks (2:27)

21. Same-Sex Relationships In Space (1:24)

22. Toy Birds Of Destruction (0:59)

23. Oscar Night Memories (1:39)

24. Test Footage: Nostromo On Forklift (0:51)

25. End Of A Genre (2:25)

26. First Impressions (5:38)

27. O'Bannon's Fight For Credit (5:56)

II. ALIENS

"Superior Firepowers: Making Aliens"

1. 57 Years Later: Continuing The Story (11:05)

2. Building Better Worlds: From Concept To Construction (13:29)

3. Preparing For Battle: Casting And Characterization (17:00)

4. This Time It's War: Pinewood Studios, 1985 (19:39)

5. The Risk Always Lives: Weapons And Action (15:12)

6. Bug Hunt: Creature Design (16:23)

7. Two Orphans: Sigourney Weaver And Carrie Henn (13:48)

8. Beauty And The Bitch: Power Loader Vs. Queen Alien (22:25)

9. The Final Countdown: Music, Editing And Sound (15:31)

10. The Power Of Real Tech: Visual Effects (27:47)

11. Aliens Unleashed: Reaction To The Film (12:33)

"Enhancement Pods" Featurettes (58 min.)

1. Without Sigourney Weaver (1:28)

2. Origins Of Acheron (2:02)

3. Building Hadley's Hope (3:28)

4. Cameron's Design Philosphy (2:23)

5. Finding An Unused Power Plant (2:08)

6. Cameron's Military Interests (1:25)

7. Working With Sigourney Weaver (5:26)

8. The Importance Of Being Bishop (1:28)

9. Paul Reiser On Carter Burke (1:02)

10. The Paxton / Cameron Connection (2:18)

11. Becoming Vasquez (1:08)

12. On Set: Infiltrating The Colony (3:13)

13. Props: Personal Light Unit (0:38)

14. Simon Atherton Talks Weapons (2:01)

15. Praising Stan Winston (1:41)

16. Test Footage: Chest Buster (1:21)

17. Fighting The FaceHugger (1:18)

18. Test Footage: FaceHugger (7:29)

19. Stan Winston's Challenge (1:48)

20. Test Footage: Queen Alien (4:49)

21. Stan Winston's Legacy (2:37)

22. Cameron's Cutting Edge (1:33)

23. Sigourney Weaver's Triumph (1:39)

24. Re-Enlisting With Cameron (1:25)

25. From Producer To Stunt Double (2:31)

III. ALIEN 3

"Wreckage And Rage: Making Alien 3"

1. Development Hell: Concluding The Story (17:42)

2. Tales Of The Wooden Planet: Vincent Ward's Vision (13:11)

3. Stasis Interrupted: David Fincher's Vision (14:13)

4. Xeno-Erotic: H.R. Giger's Redesign (10:20)

5. The Color Of Blood: Pinewood Studios, 1991 (23:42)

6. Adaptive Organism: Creature Design (20:58)

7. The Downward Spiral: Creative Differences (14:55)

8. Optical Fury: Visual Effects (24:04)

9. Where The Sun Burns Cold: Fox Studios L.A., 1992 (17:33)

10. Requiem For A Scream: Music, Editing And Sound (14:53)

11. Post-Mortem: Reaction To The Film (8:24)

"Enhancement Pods" Featurettes (74 min.)

1. Renny Harlin Quits (1:49)

2. Explaining The Wooden Planet (2:45)

3. Ezra Swerdlow's Concerns (1:10)

4. Intimidating Baldies (2:00)

5. Roaming The Fury 161 Set (4:01)

6. The Art Of Storyboarding (2:33)

7. Hicks' Alternate Future (1:56)

8. Costuming For Character (1:38)

9. On Set: Filming The Alien P.O.V. (2:26)

10. Head Casting With Charles Dutton (2:53)

11. On Set: Filming The Oxbuster (3:12)

12. Sausage-Motivated Alien Whippet (2:03)

13. Fincher's Alienation (3:42)

14. Lance Hendriks Returns In Style (1:21)

15. Sucking Up To Fincher (6:32)

16. Detailing The EEV Miniature (1:28)

17. Matte Painting Memories (8:03)

18. How To Make Alien Acid Saliva (1:12)

19. The Sulaco's Cameo (1:07)

20. The Weaver Wagger (2:28)

21. Bald Cap Blues (2:42)

22. Bragging Rights (1:03)

23. Stealing Sigourney's Top (0:56)

24. Creating Alien Sounds From Scratch (2:25)

25. Dangerous Location Recording (1:49)

26. Painful Low End Frequencies (0:46)

27. The Power Of Silence (3:15)

28. Ripley's Evolution (2:14)

29. Mixed Reactions (4:19)

IV. ALIEN : RESURRECTION

"One Step Beyond: Making Alien Resurrection"

1. From The Ashes: Reviving The Story (10:10)

2. French Twist: Direction And Design (26:09)

3. Under The Skin: Casting And Characterization (12:45)

4. Death From Below: Fox Studios Los Angeles, 1996 (31:36)

5. In The Zone: The Basketball Scene (6:43)

6. Unnatural Mutation: Creature Design (26:21)

7. Genetic Composition: Music (13:10)

8. Virtual Aliens: Computer Generated Imagery (9:53)

9. A Matter Of Scale: Miniature Photography (22:50)

10. Critical Juncture: Reaction To The Film (14:28)

"Enhancement Pods" Featurettes (75 min.)

1. Costuming The Betty Crew (1:23)

2. Intentionally Uncomfortable Costumes (1:48)

3. Creating Ripley's New Look (3:20)

4. Downsizing The Design (2:00)

5. Dueling Design Sensibilities (1:55)

6. Breaking The Language Barrier (4:41)

7. The Storyboard Bible (1:21)

8. Preparing For Action (2:50)

9. Winona Ryder Answers The Call (2:10)

10. Surviving The Shoot (4:12)

11. Swimming With Aliens (2:26)

12. The Art Of Slime (2:29)

13. The Cloning Process (4:46)

14. Considering Giger's Legacy (3:04)

15. Newborn Dick Removal (1:45)

16. The Evolution Of The Alien (4:12)

17. Designing The Newborn (1:36)

18. Becoming A Film Composer (1:36)

19. The Burdon Of Temp Music (1:59)

20. Animating Underwater Aliens (3:14)

21. VFX: Knifing Ridley's Hand (2:12)

22. VFX: Shooting Miniatures (1:23)

23. Abandoning The Bug Opening (4:10)

24. Ending After Ending After Ending (5:28)

25. Remembering The Premiere (2:01)

26. Future Franchise Directions (7:02)

SKIVA #6 - THE ALIEN ANTHOLOGY ARCHIVE

I. ALIEN

Pre-Production

1. First Draft Screenplay av Dan O'Bannon (185 sidor)

2. Ridleygrams: Original Thumbnails And Notes (264 sidor)

3. Storyboard Archive

- Awakening (58 bilder)

- Landing (59 bilder)

- Expedition (79 bilder)

- Breach (130 bilder)

- Narcissus (45 bilder)

- Special Photographic Effects (138 bilder)

4. The Art Of Alien: Conceptual Art Portfolio

- Ron Cobb (57 bilder)

- Chris Foss (48 bilder)

- H.R. Giger (44 bilder)

- Jean "Moebius" Giraud (11 bilder)

5. Sigourney Weaver Screen Tests

- 1. Badgering Parker (1:16)

- 2. Corridors & Cocoons (2:35)

- 3. Signing Off (0:51)

- 4. Planning (1:52)

- 5. Ripley & Dallas (1:40)

6. Cast Portrait Gallery (29 bilder)

Production

1. The Chestbuster: Multi-Angle Sequence (5:28)

2. "Video Graphics Gallery" Footage (5:31)

3. Production Image Galleries

- The Nostromo (41 bilder)

- Egg Chamber (23 bilder)

- Kane's Fate (46 bilder)

- Brett's Death & MU-TH-UR (29 bilder)

- Ash (10 bilder)

- Parker & Lambert's Deaths (23 bilder)

- Cocooned (14 bilder)

- The Narcissus (50 bilder)

- Filming In Progress (25 bilder)

4. Continuity Polaroids (99 bilder)

5. The Sets Of Alien (217 bilder)

6. H.R. Giger's Workshop (23 bilder)

Post-Production and Aftermath

1. Additional Deleted Scenes

- Kane In The Morning (2:20)

- The Derelict (3:32)

- Kane's Condition (2:13)

- Repairs Interrupted (1:44)

- Regrouping (3:03)

- Ripley Soothes Lambert (1:51)

- Airlock Sequence (1:50)

2. Image Galleries

- Inside The Model Shop (222 bilder)

- Visual Effects (154 bilder)

- Special Shoot: Promotional Photo Archive (92 bilder)

- Poster Explorations (30 bilder)

- Premiere (32 bilder)

- After Party (25 bilder)

3. "Experience In Terror (1979)" Featurette (7:10)

4. Laserdisc Archives

5. "The Alien Legacy (1999)" Documentary (66:53)

6. "American Cinematique: Ridley Scott Q & A (2001)" Featurette (15:40)

7. Trailers och T.V. Spots

- Theatrical Teaser (0:48)

- Theatrical Trailer (1:58)

- T.V. Spot: Egg (0:31)

- T.V. Spot: Now Playing (0:11)

II. ALIENS

Pre-Production

1. Original Treatment av James Cameron (82 sidor)

2. Pre-Visualizations: Multi-Angle Videomatics (3:13)

3. Storyboard Archive (155 bilder)

4. The Art Of Aliens

- Gateway Station And Colony (6 bilder)

- Vehicles And Weapons (34 bilder)

- Aliens (5 bilder)

5. Cast Portrait Gallery (72 bilder)

Production

1. Production Image Galleries

- Preparation For Filming (22 bilder)

- The Narcissus (8 bilder)

- Gateway Station (20 bilder)

- Colony Life (10 bilder)

- The Sulaco (108 bilder)

- Arrival On Acheon (134 bilder)

- Main Colony Complex (70 bilder)

- Ripley Rescues Newt (83 bilder)

- Final Battle And Epilogue (79 bilder)

2. Continuity Polaroids (251 bilder)

3. Weapons And Vehicles (69 bilder)

4. Stan Winston's Workshop (60 bilder)

5. "Colonel Marine Helmet Cameras" Footage (5:01)

6. "Video Graphics Gallery" Footage (4:04)

7. "Weyland-Yutani Inquest: Nostromo Dossiers" Footage (3:35)

Post-Production

1. Deleted Scene: Burke Cocooned (1:31)

2. Deleted Scene Montage (4:07)

3. Image Galleries

- Visual Effects (239 bilder)

- Music Recordings (10 bilder)

- Premiere (7 bilder)

- Special Shoot (27 bilder)

4. Laserdisc Archives

5. "Main Title Exploration" Footage (2:55)

6. "Aliens: Ride At The Speed Of Fright (1996)" Footage (4:05)

7. Trailers och T.V. Spots

- Teaser Trailer (1:51)

- Theatrical Trailer (1:57)

- Domestic Trailer (0:35)

- International Trailer (0:32)

- T.V. Spot: Now Playing (0:32)

III. ALIEN 3

Pre-Production

1. Storyboard Archive

- The Crash (87 bilder)

- Burning The Dead (109 bilder)

- An Inmate Gets Diced (49 bilder)

- Bishop's Revelation (120 bilder)

- Clemens & Andrews Killed (64 bilder)

- The Plan Fails (99 bilder)

- Human Bait (169 bilder)

- The Leadworks (29 bilder)

- Finale (Theatrical Version) (136 bilder)

- Alternate Ending (210 bilder)

2. The Art Of Arceon

- EEV (12 bilder)

- Arceon: The Wooden Planet (47 bilder)

- Alien Mutations (20 bilder)

3. The Art Of Fiorina

- Exterior: Fiorina "Fury" 161 (6 bilder)

- Interior: Mineral Ore Refinery (30 bilder)

Production

1. "Furnace Construction: Time-Lapse Sequence" Footage (4:35)

2. EEV Bioscan: Multi-Angle Vignette (2:02)

3. Production Image Galleries

- Preparing To Film (22 bilder)

- Crash Landing (87 bilder)

- Honoring The Dead (92 bilder)

- The Alien Strikes (16 bilder)

- The Death Of Clemens And Andrews (90 bilder)

- Capture And Escape (41 bilder)

- Leadworks Trap (92 bilder)

- Final Confrontation (32 bilder)

4. A.D.I.'s Workshop (185 bilder)

Post-Production

1. Visual Effects Gallery (133 bilder)

2. Special Shoot: Promotional Photo Archive (72 bilder)

3. Alien 3 Advance Featurette (2:56)

4. "Making Of Alien 3" Featurette (23:24)

5. Trailers och T.V. Spots

- Trailer A (1:05)

- Trailer B (1:11)

- Trailer C (1:06)

- Trailer D (1:11)

- Trailer E (0:34)

- T.V. Spot: Face To Face (0:31)

- T.V. Spot: 3 Times (0:16)

- T.V. Spot: Theaters Everywhere (0:16)

- T.V. Spot: Review (0:17)

- T.V. Spot: Three (0:32)

- T.V. Spot: A True Knockout (0:31)

- T.V. Spot: Galaxy Review (0:32)

IV. ALIEN : RESURRECTION

Pre-Production

1. First Draft Screenplay av Joss Whedon (225 sidor)

2. Test Footage: A.D.I. Creature Shop (9:51)

3. Test Footage: Costumes, Hair And Make-Up (4:40)

4. Pre-Visualizations: Multi-Angle Rehearsals (2:52)

5. Storyboard Archive

- Experiment On The Auriga (179 bilder)

- The Betty Arrives (73 bilder)

- Aliens Escape (215 bilder)

- Survivors Regroup (215 bilder)

- Underwater Ambush (154 bilder)

- Ladder Fight (155 bilder)

- Queen's Hive (80 bilder)

- The Newborn (142 bilder)

6. The Marc Caro Portfolio: Character Designs (22 bilder)

7. The Art Of Resurrection

- Title Designs (32 bilder)

- Ship Designs (99 bilder)

- Prop Designs (54 bilder)

- Clone Designs (30 bilder)

- Costume Designs (42 bilder)

- Alien Designs (32 bilder)

- Earth Designs (6 bilder)

Production

1. Production Image Galleries

- Production Props: Weapons (14 bilder)

- Extracting The Queen (36 bilder)

- The Betty Arrives (37 bilder)

- Aliens Escape (58 bilder)

- The Clone Horrors (13 bilder)

- Underwater Attack (40 bilder)

- The Queen's Nest (20 bilder)

- Falling To Earth (57 bilder)

- On Earth (6 bilder)

2. A.D.I.'s Workshop (162 bilder)

Post-Production

1. Visual Effects Gallery (132 bilder)

2. Special Shoot: Promotional Photo Archive (38 bilder)

3. "HBO First Look: The Making Of "Alien Resurrection"" Featurette (25:40)

4. Alien Resurrection Promotional Featurette (3:56)

5. Trailers och T.V. Spots

- Theatrical Teaser (2:26)

- Theatrical Trailer (1:13)

- T.V. Spot: Now Playing (0:32)

- T.V. Spot: Scream (0:33)

- T.V. Spot: Host (0:32)

- T.V. Spot: Scream Cutdown (0:17)

V. ANTHOLOGY

1. "Alien Evolution (2001 Original T.V. Version)" (Dokumentär) (48:48)

2. "Alien Evolution (2003 Alien Re-Edit)" (Dokumentär) (64:33)

3. "The Alien Saga" (Dokumentär) (109:02)

4. Aliens 3D Attraction

5. Script (52 sidor)

6. Conceptial Art (31 bilder)

7. "Aliens In The Basement: The Bob Burns Collection" Featurette (16:54)

8. Parodies

- Peter's Daughter (Klipp från "Family Guy" - Säsong 6 / Avsnitt 7) (0:32)

- Spaceballs (1:47)

9. Dark Horse Still Gallery (234 sidor)

10. Patches and Logos Gallery (15 bilder)

11. Credits (23 sidor)

Inte mycket med andra ord...

Puka 1   |-X-------|
Puka 2 |--X------|
Baskagge |---X-----|
Cymbal |-------X-|
Virvel |-------X-|

"Alien Anthology" är en standardsättande release på alla sätt - Runt en serie standardsättande filmer som perfekt kombinerar två grund-genrer. Det här är en av utgåvorna som Blu-ray kommer att bli ihågkommet för.