Det olösta mysteriet med videofilmerna (som en dag upphörde att vara depraverande)


• B L A N D A D   F A S A •
 
 
 
 

I N F O

 

 
  

PUBLICERAD:

• 31 Maj 2010



 


 

Ö V R I G T

 
 
BLANDAD FASA:
1. Bara något fragmenterade reflektioner kring “Cinéma de Jean Rollin”
2. En serbisk film
3. Hur vi genom “Alien Vs. Predator” kan förstå den sanna vidrigheten i “PG-13”-rullar
4. Direkt från “Vandrarhemmet” : Med facit i ena handen och motorsågen i den andra
5. IT WAS OVER BEFORE IT KIND OF BEGAN (Eller: Lite Bäst / Pest Of Nolltalet)
6. Mästarna dör men Hjältarna släpper deras verk på DVD
7. Galning med ett syfte
8. All the evil seems to live forever
9. Spridda minnen kring “Cinéma de Jean Rollin”
10. Livin´ La Vida Giallo
11. Marillion : Brave
12. Mattei Lives Too!
13. Med oförstörbar smak för Pasta-Horror
14. Tre turer genom Helvetets portar med Fulci
15. Fulci Lives!
16. Superbit... Ultrabit... Jäkligt tjatigt...
17. Anonyma Argento-filmoholister
18. Jean Rollin - Ensam mästerregissör i sin egen genre


 


 
 

En hel del väsentlig och viktig Eurohorror hittade sin plats i tillvaron när det begav sig. Det vill säga: De hamnade på Storbritanniens "Video Nasty"-lista. Men effekten blev inte riktigt den som idioterna bakom listan hade hoppats på. Visst. BBFC gjorde det i och för sig inte enklare för John Smith att få tag på filmerna, men någon med tillräckligt god vilja fixar ju som bekant det mesta. Och ville man inte se filmerna, så hade det kvittat om de så hade sålts i korvkiosker. Om det nu var det som var problemet. Att folk blev nyfikna och ville typ se dem.

Finns det då någon djupare gemensam nämnare i filmerna förutom att de utan tvekan kan "depravera och korrumpera" tittaren? Fanns det någonting som förenade just dessa filmer förutom att de flesta är ganska så splattiga? Eller var det bara en tillfällighet att vissa skrevs in i listan och att jävligt många "kom undan"? Det verkar som svaret borde bli enkelt efter lite research, men nej. Det fanns dock utan tvekan en långsiktig och ondskefull plan bakom alltsammans. I det fördolda. Man vet t.ex. fortfarande inte hur exakt de testade filmerna innan de kom fram till att man garanterat blev depraverad efter ett par sena filmkvällar. Men man kan ha teorier. (Det mesta är givetvis lika hållbart som kvällspressens spekulationer, så se det här som en slags "Från A Till Z" för människor som garanterat kommer att hamna i fängelse någon gång under sin livstid.)

Vi börjar med:

ABSURD (1981)

-"Den ska visst vara jävligt rå."

-"Hur får vi tag på den? Vet du någon som har den?"

Detta hörde man bland ens få bekanta (Förutom att det oturligt nog var jag som yttrade den sista meningen.) som man bytte skakiga rullar med under just "Videovålds"-eran. Och man kan bara anta att dess rykte växte snabbt bland de som inte ens hade sett den. Stenhårt. Joe D'amato har två bidrag på den här unkna listan (Precis som Fulci och Argento.), och båda två är Slashers som också är lite giftigare än de flesta andra. 1983 var det här ungefär på lika stort allvar som skolskjutningar är idag.

George Eastman decimerar i alla fall folk på sitt eget innovativa sätt och sedan finns det inte så mycket mer att diskutera när ilskan har kommit och gått. Fina FX på det hela taget med borrar, bandsågar och... Ugnar...! D'amato gjorde den biten snyggare än både Carpenter, Cunningham och Miner.

Slutsats: Någon hatade Joe D'amato innerligt - Möjligen efter en All-Nighter där vederbörande såg "Orgasmo Nero", "Sesso Nero", "Porno Esotic Love", "Erotic Nights Of The Living Dead" och "Porno Holocaust". (Är det inte dags att glömma och förlåta? O.s.v.) Och "Absurd" är alltså uppföljaren till:

ANTROPOPHAGUS (1980)

En av de mer Ultimata rullarna på Nasty-listan. Vissa legitimerade idioter har t.o.m. trott att filmen var Snuff - Av så hög klass är den... INTE! Men när en films närvaro hypnotiserar de mer svagsinta individerna till att tro allt möjligt och se något som inte finns där - Då är det på riktigt! Länge leve "The Nasties". Joe D'amato hade alltid en känsla för vad som funkar, men i rullar som "Antropophagus" och "Absurd" fick han till en extra creepy atmos som knappast hade skådats tidigare.

"Antropophagus" är så klart mest känd för foster- och tarm-mumsandet. (Det finns t.o.m. de som försäkrar att de har sett en version där Eastman sätter i sig hela fostret! Så makalöst stark är alltså filmen.) Dessa två höjdpunkter är så vansinnigt vrickade att det inte gör något att effekterna inte är världens bästa. Men de funkar som sagt, och de har fått sin hedersplats i "Splatter"-historien.

Slutsats: Någon förlät inte D'amato efter att ha haft en All-Nighter till för säkerhets skull. Synd bara att de förmodligen såg samma fem rullar en gång till.

THE BEAST IN HEAT (1977)

Japp. Kanske är detta trots allt en av de värre Nazisploitation-rullarna som gjorts. "Holocaust 2", då? "Nonsens 2", snarare! Men vad sägs om "S.S. Experiment Camp"? Att de hade noll koll på det lägret. Men nog är "Gestapo's Last Orgy" riktigt svinig? Jadå - Så länge man snabbspolar genom alla trista partier. (Vilka tar upp halva filmen. Minst.)

Så det har ärligt talat varit en utmaning att försöka hitta någon som är värre än "The Beast In Heat". Men det betyder ändå inte att den kommer att sarga en för dagen. Mycket fjanterier är på dagordningen även här, varvat med lika mycket nonsens i form av en trist parallellhandling, ett horribelt förutsägbart slut och bara en gnutta rejält nasty business i form av "hejsan-hoppsan"-våldtäkter och tortyrscener. "The Beast In Heat" kan egentligen bara rekommenderas om "Salon Kitty" var för sofistikerad för dig. Vilket den givetvis är på sitt sätt.

Slutsats: Man kan nästan se gubbarna framför sig med listan på vilka rullar som ska bort - De såg första scenen i filmen och fick grupp-rabies. Att sedan ligga på golvet i fosterställning och tugga fradga har en tendens att försvåra filmtittande, så det räckte med introt. Och därför var väl "The Beast In Heat" självskriven.

THE BEYOND (1981)

Ja, men så klart. Vilken annan? Och detta var totalt obegripligt nog en s.k. "Nasty" en gång... Ja, tills t.o.m. BBFC sist i ledet upptäckte att den i själva verket var det ultimata som rymdes inom begreppet "rörliga bilder". Bara en total dumjävel med en lång meritlista över kriminellt idiotiska handlingar börjar saxa i den här filmen.

Men "de" behövde dock fortfarande någon filmskapare som kunde ge "Video Nastyn" ett ansikte och som de kunde svartmåla på köpet. "The Beyond" har mycket gött slafs oavsett vilken aspekt av filmen man än väljer att granska närmare. Det går inte många minuter mellan att någon otursam lirare blir köttad.

Slutsats: Zombier, blodfontänter, scener ur en rad mardrömmar och surrealistiskt våld i en härligt oslagbar kombination måste ha upplevts som ett enormt stort hot / provokation. Vilket är en värdelös inställning till något så obeskrivligt vackert.

BLOODBATH (1971)

Ännu en svårt viktig rulle ur Mario Bavas filmografi. Får inte under några omständigheter missas. A.k.a. "Bay Of Blood". Första "body count"-rullen och Slashern. Ser man den här skönheten, så ser man senare också varifrån de flesta har snott sina på 80-talet välbeprövade knep och på 2000-talet totalt uttjatade rip-offs. Mario Bava gjorde det först. Med mer stil än någon annan. 13 mord. Alla lika originella.

Om du känner att det finns ett tomrum i ditt interna referensregister över Eurohorror, så kommer det tomrummet att vara betydligt mindre när du väl har sett "Bloodbath". När denna pärla granskades så fanns det ingen som hade hotat med att göra tio "Friday The 13th"-rullar varav en heter "Jason X", del fyra redan döps till "The Final Chapter" och ungefär hälften är t.o.m. mycket sämre än trean. Trean?! Men "Bloodbath" hamnade alltså i kläm. Kanske för att den ändå var ett antal snäpp vassare än Sean S. Cunninghams variant.

Slutsats: Kortslutning. Man saxar inte i en "Mario Bava"-rulle heller.

BLOODY MOON (1982)

Slasher "Jess Franco"-style - D.v.s. några ljusglimtar i form av Gore-scener och mycket annat som känns genomhastat. Man kan bara anta att halshuggningen med cirkelsåg och knivspetsen genom bröstet gjorde James Ferman (Som härjade mellan 1975 och 1999.) och ponkarna helt tokiga om de nu inte var det innan.

Detta kan vara ett av de tidigaste bevisen på att Jess Franco kan ge något sorts järn om han bara får chansen. Producenterna blev säkerligen inte överlyckliga, men resultatet blev nog ändå vad de hade önskat sig innerst inne.

Slutsats: Man kan ju faktiskt tänka sig att BBFC bara gick efter omslagen när de skulle avgöra vilka rullar som skulle få vara med på listan. Vissa ser vidriga (Läs: coola.) ut, men de lovar mer än de håller. Men än så länge är den s.k. "gemensamma nämnaren" väldigt vag - Nästan odefinierbar.

CANNIBAL APOCALYPSE (1980)

Yeah, man! Nu är vi äntligen på frisk backe igen. Köttslamsor och köttstycken som slits, bits och sågas loss. Blodstänk och John Morghen som får ett luftningshål genom kroppen - Lika stort som ett tefat. Och John Saxon ballar ur redigt när han inte kan motstå sina kannibalistiska impulser! Plussa + ihop + allt + detta + och + du + får = Jävla Action!

Slutsats: Jovars. "Cannibal Apocalypse" har förvånansvärt många och mumsiga FX. Kanske blev det här någon sorts "ögonöppnare" världen över när det gällde ren våldsfilm. Filmen existerar i minst ett halvt dussin olika versioner och den blev nog inte mer poppis bland censurhetsarna när originaltiteln ändrades från "Apocalisse Domani" till "Cannibal Apocalypse" för att hinta om att den på något sätt hör ihop med "Cannibal Holocaust" istället för "Apocalypse Now".

CANNIBAL FEROX (1981)

Kannibaler, Gore och en ännu mer urflippad John Morghen om man inte fick nog av honom i föregående film. (Det får man aldrig.) Är det bra eller är det bra? Vi behöver kanske fler listor på Nasties för att magnetisera fler rullar med lite plus-energi. Men de här svarta fåren kommer alltid att ligga i en klass för sig själv.

Umberto Lenzis familjefilm kanske inte var den allra, allra, allra bästa som gjordes i den här vevan, men här sammanstrålade det mesta inom "kannibalism" och Lenzi passade på att slå in den sista spiken i kistan. Men det var, som alla vet, en långt ifrån totalt betydelselös subgenre även om det bara gjordes en handfull filmer i den.

Slutsats: Tänk om... Näeee... Det kan väl ändå inte vara så att...? Det var inget...

CANNIBAL HOLOCAUST (1979)

Av alla Nasties trodde man väl inte ett ögonblick på att den här skulle komma undan steglingen. Inte ens i dessa tider. Filmen är fortfarande sönderklippt i England (Ca. 6 minuter.) och totalförbjuden här och var. Så man kan inget annat säga än att den är hårdast och bäst i sitt slag plus att ingenting kommer att förändra detta.

Topp-kvalitet, med andra ord. Och hatet riktigt lyser om vissa personer när de pratar om den.

Slutsats: Alla slutsatser är överflödiga. Säg bara: "Cannibal Holocaust" - Det säger allt.

CANNIBAL MAN (1972)

Kannibaler hit och kannibaler dit. Men de lättklädda Homo Sapiens-tuggarna med pottfrisyer slipper man här. Filmen heter egentligen "Mördarens vecka" i originaltitel. (Översatt, då.) Ingen riktig Nasty då det finns *så här* många rullar som är grisigare, men det finns några otrevliga snuttar filmade på ett slakteri samt lite splattiga mord. Men förmodligen åkte den med i ovan nämnda trios sällskap p.g.a. titeln.

Slutsats: Hade filmen lanserats som just "The Week Of The Killer", så hade nog ingen brytt sig nämnvärt. T.o.m. Ferman hade nog kunnat tänka sig att ha den i "To Be Watched"-högen hemma.

CANNIBAL TERROR (1981)

Unken värre. Alain Deruelle är faen ingen Eurohorror-legend och i skuggan av "Cannibal Holocaust" så får den Mario Gariazzos "Amazonia : The Catherine Miles Story" att likna en Snuff-rulle. T.o.m. BBFC släppte igenom den oklippt år 2003 och det säger nog mer än man egentligen vill veta. Antagligen en rulle som är bäst tills man får för sig att glo på den.

Slutsats (Efter fem rullar.): Jo, det var nog något i alla fall - Om man som filmskapare ville bli bundis med filmcensorer - Skit i att göra en film med ordet "cannibal" i titeln.

CONTAMINATION (1980)

Självklart. Det skulle vara svårt att bli gladare över det faktum att just denna film hamnade här. Magexplosioner, Alien-ägg, slem och annat najs i en salig röra. Svinen saxade dessvärre bort allt detta och filmen släpptes lika köttad som någon som får utomjordings-"love juice" på sig.

Men det är ingen dålig sträcka som "Contamination" har färdats sedan den blev "Nastyfierad". Nu finns den ju att betrakta oklippt med, enligt BBFC, en 15 års gräns.

Slutsats: "Contamination" charmar alla förr eller senare. Även om det tar ett decennium eller två.

DEEP RIVER SAVAGES (1972)

Det hade då varit själva fan om "The Boogeyman" och "Flashback Of The Boogeyman" ("Boogeyman 2", alltså. Som också hette "Revenge Of The Bogey Man".) hade fått vara med på listan och inte Lenzis, och världens, första kannibal-rulle. Så man kan börja anta att de hade något emot just dessa filmer eftersom samtliga hamnade på listan. (Ytterligare en dyker upp lite längre ned i listan som på beställning.)

Slutsats: Filmhistoria.

DEVIL HUNTER (1980)

Jess Francos djungeläventyr som 2008 släpptes oklippt med en 18-årsgräns. BBFC slog sig ned i granskar-fåtöljerna och började väl snart undra om det verkligen var samma film som de en gång hade bannat.

EXPOSE (1975)

Även "känd" som "Trauma" och "The House On Straw Hill". Och inget som man hittar i "2 för 99"-sektionen på Willys. (Den enda Video Nastyn som faktiskt gick att hitta på Willys en gång var Gary A. Shermans "Dead And Buried".)

Den brittiska "Video Nasty"-listans Eurohorror är ett minst lika märkligt kapitel i censurhysteri-historien som allting annat. Men "Expose" är märkligt nog just en engelsk nasty som mest av allt känns som den trillade med av misstag. Den blev säkert förväxlad med en annan film med en liknande titel.

FLESH FOR FRANKENSTEIN (1973)

Gore- och Sleaze-orgien nummer... Tja... Det är ett rätt så lågt nummer i alla fall. Ett måste är den i alla fall. Det blir inte mycket mer kultigare än så här. Baron Frankenstein vet hur man får saker och ting gjorda. Till skillnad från "systerfilmen" "Blood Of Dracula" innehåller "Flesh For Frankenstein" rejält med over-the-top Gore och prima galghumor som givetvis Gestapo missade charmen med.

Slutsats: Den här... Måste nästan Gore-allergikerna ha kikat lite närmare på.

GESTAPO’S LAST ORGY (1977)

Och när man talar om Gestapo, så står de i tullen för att beslagta kontinental Sleaze. Men här har vi ju den här elakingen också. Synd bara att den är ännu svårare att sitta igenom än "The Beast In Heat". Svårare - Som att den har några riktigt sega och trista transportsträckor. Men nasty är den ju allt, så jag antar att den ändå hamnade rätt i slutändan.

Slutsats: Än en gång kan inte titeln ha innehållit speciellt många goda ord som var till filmens fördel - Gestapo OCH orgier! Kom igen - Det måste vara förkastligt!

THE HOUSE BY THE CEMETERY (1981)

-"Fan, det är rätt råa mord i den.", sa han och fick en glimt i ögat. YEAH, MOTHERFUCKER!!!

Freudstein äger, Catriona MacColl ÄR The Scream Queen och Bob är allas svärsonsdröm fast få vågar erkänna det. Plus att vi aldrig kommer att få veta om barn är monster eller om monster är barn.

Tre magiska stunder att hålla utkik efter och som BBFC egentligen (Eller om det var "förmodligen"?) tyckte var "bra skit":

1. Skyltdockan som tappar huvudet och blöder! (Hur djävlars många coola grejer kom Fulci på egentligen?)

2. Blodorgasmen i Laura Gittlesons dödsscen. (Definitionen av "Video Nasty"!)

3. När Freudstein sitter och gråter med ett barns röst efter att ha fått sin hand kapad med en yxa. En perfekt kontrast - Monster och barn i en och samma fysiska gestalt. Om det nu är kontraster.

Slutsats: Den här filmen skolar alla sedan 1981.

THE HOUSE ON THE EDGE OF THE PARK (1980)

Ruggero Deodato visar hur rakknivarna ska slipas och hur slipstenen ska dras - Med "lite" inspiration från Wes Cravens hus som var det sista till vänster. Det här ligger vid parken och jävlas man med Ricky och Alex, så smäller det bara en gång. Det här kan ha varit en tidig film där någon tänkte att mjukporr med tortyr egentligen är en film för dreglande sadister och ingen annan. (Eller möjligen deras tre polare.)

Slutsats: Självklart står det "Nasty" skrivet på den här rullen och den fanns säkert i bakhuvudet på den tönt som uppfann termen "tortyrporr".

INFERNO (1980)

Dario Argentos fina häx-rulle fick lika mycket skit som regionens bäst betalande gödselhandlare en kvart innan han lägger ned verksamheten. Ett kattskrälle kan inte ens få äta en liten mus ifred utan att "Djur-snuff"-hetsarna blir totalt galna.

Men det är annars en rätt så våldsam rulle också. "En av Argentos sämre." behöver annars inte betyda ett skit. "En av Argentos mindre underbara.", snarare. Infernot må vara en lite "mindre" filmupplevelse än "Suspiria", men den lyser ändå djävulskt klart. (Och man kan bara bli besviken på den om man förväntar sig att det ska vara en "Suspiria"-kopia. Precis som "La Terza Madre" som inte var en "Inferno"-kopia. Ja, så orättvist är det.)

Slutsats: Det måste ha varit den lilla musens fel. Eller den marginellt hungriga kattens, snarare.

ISLAND OF DEATH (1975)

Om det finns en lista på rullar som bara är smaklösa så det stänker om det, så ska den här jäveln ligga väldigt högt på den och läcka på alla som går förbi. Man kan nästan "förstå" (Alltså nästan.) att "Island Of Death" a.k.a. "Island Of Perversion" hamnade här. Men det var för övrigt en tacksam rulle att klippa i, tyvärr. Inget snusk syskon emellan. Inget hångel med en get. Ingen-jävla-ting.

Slutsats: Detta måste ha varit rullen som fick "moralens väktare" att döma inte bara alla Video Nasties till någon trång etta utan både A.C. och W.C. i ett kollektivt purgatorium (Där kanske några av historiens värsta massmördare sitter.), utan även de som ser på dem... Tja... Det är i alla fall varmare här nere om inget annat.

KILLER NUN (1978)

Right on! Det hade helt enkelt inte varit rättvist om de inte hade slängt med lite Nunsploitation i mixen. Men fanns det verkligen inget bättre, gubbar?

Slutsats: Man kan undra om de gick från en subgenre till en annan och bara valde ut några filmer med lite mer "anstötliga" titlar? Antagligen lät inte "Flavia The Hereric" lika elak som en mordisk nunna fast de flesta vet att Flavia är The Real Deal som borde ha fått sköta The Business på sitt sätt från början till slut.

LIVING DEAD AT THE MANCHESTER MORGUE (1974)

HUR kunde de?! Det här är helgerån i stil med att välta gravstenar och urinera i dopfunt när man har problem med njurarna...! Hur i helvete kunde de med att klippa i den här Über-Klassikern?! Fan-- Hur kunde de ens ta in en sax i samma byggnad som filmen fanns i...?! Att brutalisera bort 113 (!) sekunder från den här rullen vore som att klippa bort dusch-scenen och finalen i Bates hus i "Psycho" - Man gör bara inte så!

Slutsats: Permanent hjärnsläpp. I någons hjärna.

MOUNTAIN OF THE CANNIBAL GOD (1979)

Träna mer på det hysteriska tjejskriket, för här är den allra sista rullen med det fruktade "C"-ordet i titeln. Jodå. Den här har sina goda stunder, men jag tror inte "DPP-mannen" ens hann se "gris-scenen" (Som saknades i många versioner.) innan han blev på ännu bättre humör.

Slutsats: På den här tiden hade man kunnat göra en film som heter "Cannibals Walking Around The South American Coast In Real Time" och fått den stämplad som en "Nasty".

NIGHT TRAIN MURDERS (1975)

Manuset må vara en exakt kopia på "The Last House On The Left", men filmen är ändå totalt olik i fråga om att vara genuint kuslig, intensiv och otäck. (Japp. "The Last House On The Left" åkte med också. Och båda filmer släpptes igenom oklippta 2008.)

Slutsats: Den röda tråden på "Video Nasty"-listan börjar trots allt utkristallisera sig - Det fanns alltid betydligt värre filmer än många av de som hamnade på listan.

POSSESSION (1981)

Psykande och riktigt bizarro relationsdrama / syratripp. Tycker man inte att hångel med en tentakel-begåvad utomjording är tillräckligt hett, så finns alltid scenen där Isabella Adjani föder några liter slem. Den legendariska fem minuter långa snutten som sades vara bortklippt från den sistnämnda scenen var turligt nog lika påhittad som trippelmordet i tunnelbanan i "The New York Ripper".

Jag tror att vi alla kan säga att vi klämde ut en liten tegelsten av glädje när ZTV (R.I.P. Och kanalen som sedan ersatte ZTV sänder ju för det mesta bara skit och repriser på skit.) visade den här rullen en sen kväll - Ocensurerad. Begreppet "Possession på T.V." skulle verka nästintill osannolikt idag. Så grumligt har träsket blivit.

S.S. EXPERIMENT CAMP (1976)

De släppte visst in vad fan som helst på den här listan... Antaligen såg gubbarna "The Beast In Heat" och drog med den här också i samma veva - Bara för att vara på den säkra sidan. För det var inte värt besväret att glo på filmen. Orden "S.S." och "Experiment" i samma titel kanske inte gick så fint ihop då med tanke på "The Beast In Heats" alternativa titel "The Horrifying Experiments Of The S.S. Last Days", men år 2005 släpptes filmen igenom ocensurerad. Och det var väl antagligen då de tittade på den för första gången.

Slutsats: S.S. och Gestapo... Ja, ni fattar...

TENEBRAE (1982)

I Giallo-djungeln hittar man många tvättäkta pärlor. Det här är en skinande sådan och har ungefär allt man kan begära. Plus en högklackad sko i käften. (D.v.s. allt man kan begära.)

Men mästerverkets yx-attacker tände inte censorer av någon konstig anledning. Argento hade också svår osis som fick med två av sina kanon-rullar på listan. Fast i det här fallet kanske all publicitet var bra bränsle för de som jagade dessa filmer.

WEREWOLF AND THE YETI (1975)

Va...? Var inte det här Miguel Iglesias rulle som förblev obskyr ända fram tills ungefär imorgon? Självaste Paul Naschy skrev manuset och filmen har cirkulerat på bootlegs i absoluta evigheter mätt i riktig tid. Även "känd" som "Hall Of The Mountain King", "Horror Of The Werewolf" och "Night Of The Howling Beast".

Slutsats: Inkonsekvensen ryms inte längre inom några ramar.

WOMEN BEHIND BARS (1975)

Som sagt - De släppte visst in vad som helst på den här listan... Men ingen Nasty-lista är komplett utan minst två "Jesus Franco"-rullar. Denna är av W.I.P.-varianten. Av vilka det finns många värre och jävligt mycket bättre. Kom igen, Bruno - Visa dem "Violence In A Women's Prison" eller "Women's Prison Massacre"...! Bruno...?!

XTRO (1982)

Ingen Bruno... Utan mera Alien-Horror. Fast på jorden. En charmig liten historia som bl.a. visar hur man föder en fullvuxen gubbjävel. Fan vad fint att få krypa ut ur en Bond-brud. Eller menade BBFC att det är DET som är "nasty"...? Uppenbarligen inte eftersom filmen 1997 fick en 18 årsgräns i oklippt format. Tio år senare sänktes åldersgränsen till 15. Humor.

Slutsats: Fel kväll blir "Xtro" inte lika mycket en "charmig liten historia" som ett oavbrutet snark-kalas.

ZOMBIE CREEPING FLESH (1980)

Här har vi ju Bruno Mattei! Och det här är ett stort ögonblick av klarhet - Man kan nämligen göra om "Video Nasty"-listan till en checklista inför en drive + attack mot närmaste kultfilms-butik. För här har man ju snart alla titlar man behöver inhandla...!

Matteis slutgiltiga "Dawn Of The Dead"-- Hyllning-- Den missade de minsann inte att ta med. Den här pärlan slutar aldrig att förvåna en. Du får mer action än du orkar med under en hel kväll, konstant blodslafs, inklippta Mondo-snuttar och en överdos av Goblin! Så vem kan säga vad som saknas...?!

BBFC släppte igenom filmen oklippt 2002 och det var garanterat tre avgörande faktorer som gjorde att de mjuknade:

1. Mike Londons ascoola comeback på Vincents Gandhi-citat.

2. Varje dag är en fest när man hänger med Zantoro.

3. All visdom som ryms i filmens manus.

ZOMBIE FLESH EATERS (1979)

Sist men förmodligen störst. Zombier + Splatter = 1

Filmen har precis allt som genren är / blev känd för. Och den blev lika odödlig som den mest envisa av alla Zombie fläskätare.

Även "Zombie Flesh Eaters" blev förlåten och kunde släppas igenom ocensurerad 2005. Och precis som i fallet med "Zombie Creeping Flesh", så var det tveklöst tre moment som ledde till att hjärtan började blöda där borta i Fermannens f.d. Engerland:

1. Undervattensscenen med hajen och Zombien! Har man inte sett denna scen, så kan man inte ens i sina vildaste fantasier föreställa sig hur otroligt tuff den är.

2. Paola Menards dödsscen. En milstolpe inom Splatter-effekter.

3. Det mesta av finalen på sjukhuset har en hopplös "Nu-är-det-fan-rökt"-känsla som får det att brinna i armhålorna.

Och det var det...

*sjunker ihop*

Allvarligt talat... Ingenting har egentligen klarnat och allting är fortfarande lika förvirrande... Det finns uppenbarligen ingen riktigt solklar röd tråd bland dessa 32 rullar, utan jag skulle gissa på att de en dag skrev en massa redan granskade filmtitlar på små lappar innan de lade dem i en hög clown-hatt och drog 72 stycken. (72 också. Inte 70 eller 80. Men de drog kanske en lapp i minuten och det råkade vara 72 minuter kvar av arbetsdagen.) 32 råkade också vara Eurohorror. Det finns ingen annan förklaring. (Ingen som någon vill kännas vid i alla fall.)

15 av dessa har släppts oklippta sedan listan gjordes. ("The House By The Cemetery" blev godkänd av BBFC så sent som i November 2009.) Tidens gång förändrar allting med andra ord. (Förutom filmcensur-debatten som alltid hotar att flamma upp.) Man börjar nästan tro att listan i grund och botten gjordes för sakens skull. Det är inte precis som om vilken av dessa 72 titlar som helst inte hade kunnat ersättas med en lika "smaklös" titel vid exakt samma tidpunkt. (T.ex. hade "Cannibal Man" kunnat bytas ut mot "Last Cannibal World".)

Vidare har åtta av dessa nasties släppts oklippta i Sverige medan de fortfarande är totalförbjudna eller strimlade i England. (Motiveringen till detta måste ha försvunnit någonstans på vägen.) Kannibal-rökarna kom och kommer dock aldrig undan. (Det enda undantaget är möjligen "Devil Hunter" som... Ja... Den filmen är väl inte riktigt "Cannibal Holocaust", om man säger så...)

Nåväl. Britterna hade sin Nasty-lista, men VI hade STUDIO MOTHERFUCKING S...! Vi fick minsann också vårt intresse väckt på ett liknande sätt. "Det har blivit ruskigare och ruskigare." Det kan du ge dig fan på att det har, Gurra. Norman J. Warrens "Terror" var i och för sig aldrig någon "Video Nasty", men den fick genom "Studio S" en Stämpel som gjorde att väldigt många fler blev intresserade av att se den än om den inte hade uppmärksammats. Vad som är mest otroligt är att någon på fullaste allvar har trott att förbud och hets ska avskräcka.

Här släpptes i alla fall "Terror" på DVD först 2009, och jag är säker på att en viss person också har mjuknat med åren. Och kanske t.o.m. tjackat ett par ex?