Gamla DVD-försäljningstrick som även är “Blu-ray”-säkrade


• Lens Flare! : Februari 2009 •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 17 Februari 2009



 


 

Ö V R I G T

 
 
LENS FLARE!:
1. Fan, Det É På Riktigt » Best Worst Movie
2. Fan, Det É På Riktigt » The Real Cannibal Holocaust
3. Skitsnackaren och Halmdockan hälsar så gott
4. Fan, Det É På Riktigt » Once Upon A Time In Norway
5. Test » DVD-Reparationskit
6. Slösa bort lite tid med “The Euroslasher”
7. Mys-skräcken har 1000 brunögon » The Wicker Man (2006)
8. Cinemalfunctions » Alone In The Dark
9. Cinemalfunctions » House Of The Dead
10. Fan, Det É På Riktigt » Grizzly Man
11. KULT - Döden Är Bara Början
12. 63 minuter sketcher med “Studio S”
13. Slutet På VHS-Eran » Del III : 90-talet sög oavsett
14. Så stoppar vi patetiska censurivrare
15. Digital Holocaust
16. Gammal skåpfilm » Afganistan - The Last War Bus
17. Halloween : Filmtajm Djävlar Anamma!
18. Slutet På VHS-Eran » Del II : Piratkopior köpes till varje pris!
19. Slutet På VHS-Eran » Del I : X-rental-freaksen Vs. Bootleg-svinen
20. Forskare : Skräckfilm är bra för hälsan
21. Ät skit, Antipiratbyrån!
22. Sjuk i huvudet nu?
23. 50 filmer som skrev historia
24. Läskiga Grejer - 1982 A.D.
25. Hellre oseriös än en av de där
26. Den Slutgiltiga Plagiatören
27. Insikten Om Utsikten Över Sanningarnas Fundament
28. Forbidden Forest
29. Fattiglappens Widescreen T.V.
30. Halloween : Idiotisk Trick Or Treating


 


 
 

Reaktionerna på den "nya" "restaurerade" "Suspiria" har orsakat en del rabiata reaktioner runt om i världen. Med all rätt. Det är precis som om de till varje pris försöker göra så många som möjligt förbannade och besvikna. Men det här har bara varit ett exempel på konstigheter som är vardagsmat i den digitala filmdistributionens värld.

Vi säger att distributionsbolaget "Milking All Way Entertainment" mycket väl skulle kunna släppa en film på exempelvis Blu-ray med följande features:

* En AVC-kodad överföring i OAR 1080p

* DTS-HD Master 7.1

* Dolby Digital True-HD 5.1

* PCM 7.1

* En jävlars massa extramaterial

Vi säger det. Det finns inga som helst hinder förutom girighet. Nice. Men den klipper vi. En dubbeldiskare som har allt relaterat till filmen och som dessutom är den tekniskt optimala PLUS att den har de bästa av alla olika ljudformat.

Men så blir det ju aldrig, eller hur?

För först kommer en "Region A"-release med följande features:

* En AVC-kodad överföring i OAR 1080p

* DTS-HD High Resolution 5.1

* Dolby Digital True-HD 5.1

* Massvis med extramaterial

Japp. De ligger och trycker på Master- och PCM-mixarna som sockersugna Damp-kids trycker på några gottor tills vidare. Skriver man också "Limited Edition" på fanskapet, så ser det ju inte sämre ut. För ingen känner till något annat. Än.

Sedan kommer nästa release med:

* En något sämre MPEG-2-kodad överföring i OAR 1080p

* DTS-HD Master 7.1

* PCM 5.1

* En jävlars massa extramaterial

Något annat måste bara bort alt. försämras. Överföringen var för bra, helt enkelt. Och skit sedan i att det i väldigt många fall finns en hel del plats kvar på skivan / skivorna.

-"Eh, gubbar... PCM 7.1:an hade ju faktiskt fått plats på skivan i och med att extramaterialet ligger på den andra disken. Men 7.1:an måste vi ju spara till nästa utgåva. Vad gör vi? Tänk om någon räknar ut det?"

-"Ha! Det är ju så enkelt. Fixa två 5.1-mixar på armeniska respektive syriska så är det problemet ur världen. Vi måste också tänka internationellt. Du är fan ingen business-man!"

Och ibland är oturen framme när något klantarsle får möjlighet att "lira till" överföringen och göra den lite sämre än vad den var tidigare. *host*TheDescentfrånlionsgate*host* Eller så kan det ju gå så illa att någon förstör bilden helt och hållet. *host*SuspiriafrånCDE*host* Vi har nämligen nyligen lärt oss att: Detaljer som syntes i de tidigare utgåvarna var inte meningen att de skulle synas. De måste bländas bort med lite filter och annat.

Eller så kan man släppa en optimal version och sedan göra alla följande versioner sämre. "The Fifth Element", någon? (Hostan gick över.) Hur klarar först och främst en s.k. "Superbit"-version att INTE komma upp i högre Bitrates än en vanlig utgåva? Nej, just det. För "Ultimate Edition" kom ju sedan och tog hem spelet. Det finns väl runt 15 olika utgåvor av filmen nu vid det här laget.

Men det stoppar ju inte här på långa vägar. Någon som mjölkar för fulla hinkar släpper gärna inte juvern, utan provar om det går att klämma fram några droppar till. "The Evil Dead" från Anchor Bay är ett bra exempel. Och av den här finns det väl inte ens tio olika versioner. (Enligt www.dvdcompare.net.) Och det här ändå från samma bolag! Så det ska givetvis släppas en "Deluxe Edition" för "fansen" med:

* Samma MPEG-2-kodade överföring i OAR 1080p

* DTS-HD Master 5.1

* PCM 5.1

* Dolby Digital True-HD 5.1

* Fortfarande en jävlars massa extramaterial + En handfull mer exklusiva features för att ge illusionen av att releasen är "ultimat" fast den inte är det. *host*Gladiator*host* (Helvete.)

2 skivor är det som gäller, men "här" har 7.1-mixen som genom svart magi blivit en 5.1-variant. *host*PansLabyrinthfrånOptimum* Bara för att de kunde jävlas, och bara för att det hade blivit lite för mycket kvalitet för pengarna annars. Nu är det inte många droppar kvar i mjölk-kossan, men någon sitter och hånskrattar gott och länge.

Parallellt kommer "Region B"-släppet som har:

* Den MPEG-2-kodade överföringen i OAR 1080p

* DTS-HD High Resolution 5.1

* Dolby Digital 5.1

Hälften av extramaterialet är dock spårlöst borta utan någon som helst förklaring.

Does not fucking compute.

Det blir säkert en liknande "utveckling" för "Blu-ray"-formatet som det har varit på DVD-fronten. Med ännu fler europeiska releaser som är sämre och fjuttigare än "Region 1"-utgåvorna. För hur många gånger har vi inte sett det? (www.dvdcompare.net har ju dynamisk statistik över sina jämförelser. En snabb titt visar att i dagsläget (Ungefär i mitten på Februari 2009.) anses 3823 av ca. 13000 releaser vara bäst på "Region 1" medan "Region 2" bara har 1857 vinnare. En slump?) Hela den här mer och mer tröttsamma skiten är lite som att köpa en originalbil, byta ut häften av delarna mot kopior och sätta in originaldelarna i ett par andra snarlika bilar. Sedan försöker man även kränga alla kärror för samma styckpris.

Först slutar man tro på tomten eller Gud eller något... Strax efter det på ärligt business-folk som är intresserade av att sälja kvalitetsprodukter som de själva vet är bra... Istället nedgraderas de flesta till hästskojare förr eller senare. Skiv- och filmbolagen fortsätter att gnälla på piratkopieringen av en enda orsak - För att den råkar förhindra dem i viss utsträckning från att blåsa ännu fler konsumenter. Fick de som de ville, så skulle alla köpa allt som släpps utan att någon ställer några frågor. Nuförtiden kan man lite "lättare" göra sin research och sy igen plånkan när någon girig jävel är i närheten och ska sno ens sista slantar.

Om då "Milking All Way Entertainment" t.ex. släpper piss-rullen "Attack Monster II", så kommer den första utgåvan att vara i Narrowscreen 1.5:1 och ha ett okomprimerat PCM-spår i 7.1. Nästa release ska dock vara i OAR 1,85:1 (Eftersom det där är "originalversionen" som alla borde ha sett istället för den föregående.) men det ska samtidigt ha ett nedsamplat Dolby Digital 2.0 spår. Motiveringen ska vara något i stil med: "Alla har ju inte hemmabio, utan en vanlig T.V." I den tredje utgåvan ska alla ansikten och ljusa partier i filmen se ut som de lyses upp med en 1200 Watts glödlampa från 25 centimeters håll. Men det ska ha ett re-mastrat ljudspår i 5.1. (Eftersom det minsann var så i "originalversionen" som alla "riktiga fans" ska ha sett istället för de föregående. För först NU är det som "det var på bio".) Samt lite extramaterial. (Som dock ingen vill se nu heller.) Den definitiva utgåvan... Tja... Den kan dröja, för möjligheterna - De svindlar som i all myglar-business.

Nu så är ju inte alla myglare av lionsgates proportioner. Och man kan ju alltid välja att bara stödja bolag som faktiskt lägger ned märkbart mycket hjärta och själ i sitt jobb (T.ex. är det mycket svårt att säga något dåligt om Blue Underground och NoShame Films.) och som släpper en "Så bra det kan bli"-release (Och kanske en till när den första är OOP eller i det sällsynta fallet där det lanseras ett nytt format och där en uppgradering är motiverad.) av någon rulle - Fansen skaffar den, bolaget kan vara kvar i branschen med hedern i behåll och sedan är det inget mer tjafs om det. (Och vissa försöker faktiskt rätta till sina misstag.) Eller är även det för mycket begärt?