Finkulturella Releaser » The Beyond


• Allmän Anstiftan •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 6 Augusti 2008



 


 

Ö V R I G T

 
 
ALLMÄN ANSTIFTAN:
1. Finkulturella Releaser » The Human Centipede 2 (Full Sequence)
2. European Goddess » Brigitte Skay
3. Double Bill » W.I.P. à la Bruno Mattei
4. Single Bill » Uruguyansk Horror : The Silent House
5. Le Vrai Roi Est Mort - Vive Le Roi!
6. All-Nighter » Alien Anthology
7. Finkulturella Releaser » A Lizard In A Woman´s Skin
8. All-Nighter » 5 Hillman-Klassiker
9. Double Bill » Jörg Buttgereit : Der Todesking / Schramm
10. Finkulturella Releaser » The New York Ripper
11. All-Nighter » Coffin Joe
12. Double Bill » Thierry Zéno : Vase De Noces / Des Morts
13. Paura - Lucio Fulci Remembered : Volume I
14. Årets julklapp 2008
15. The New Wave Of French Horror
16. Söder om himlen : Lamberto Bavas “Demons”
17. Triple Bill » En konstant jakt på “Sapphic Sweetness”
18. Double Bill » Holocaust 2 / Lager SSadis Kastrat Kommandantur
19. Double Bill » Le Deportate Della Sezione Speciale SS / L´Ultima Orgia Del III Reich
20. All-Nighter » Black Emanuelle
21. Absolut Kvinnlig Skönhet
22. Dr. Slaktare & Zombieförintelsen
23. Resident Evil : Apocalypse : Theatrical Cut Vs. Extended Cut
24. Zombi 12... Eller 13?
25. Phenomena : Integral Hard Vs. Director´s Cut


 


 
 

En oklippt "The Beyond" är inte för mycket begärt i varje hushåll. De allra flesta DVD-versioner som finns på marknaden är förvisso oklippta, men de flesta saknar tyvärr en tre sekunders bild av skylten ovanför ingången till "Seven Doors Hotel". Detta är alltså de tre första sekunderna av filmen och innan bildtexten "Louisiana 1921".

Den enda utgåvan där denna hotellskylt finns med är på Anchor Bay Entertainments release från Grindhouse Releasing, och, ironiskt nog, House Of Horrors version eftersom de har plankat den förstnämnda. (Samt försämrat bilden något. Jämför själv om du inte tror mig.)

Övriga oklippta versioner kommer från samma källa. EC Entertainment, som ligger bakom två stycken icke-anamorfiska releaser, sägs ha tagit sin print direkt från 35 mm. negativen redan 1996. (För laserdisken och de nya VHS:en.) Deras första version från 1998 har t.o.m. copyright-varningen från laserdisken innan filmen börjar. Denna utgåva är namngiven: "Deluxe Widescreen Edition". Den är i NTSC och har en bitrate på 6,6 MB/s.

1999 släppte EC Entertainment en "Remastered Widescreen Edition" där det på baksidan står: "Newly remastered from original 35mm negatives". Menar de samma remaster som för 1996 års release eller en helt ny? Skillnaderna är så gott som obefintliga och det förklarar i alla fall inte det faktum att bilden fortfarande är icke-anamorfisk plus att bitraten på något mystiskt sätt har sjunkit till drygt 4 MB/s - Trots att det är en riktig PAL-överföring. (?)

Sedan har vi en australiensisk Region 0-release i PAL från Siren Visual Entertainment. Nyheten här är att överföringen är anamorfisk och har en bitrate på 6,20 Mb/s. Det är ungefär så högt som man kan förvänta sig av en film som "bara" har ett Dolby Digital 2.0 ljudspår. Men fortfarade är det samma källa som har använts. Bilden är så klart lite skarpare och bättre p.g.a. de extra linjerna i upplösningen, men det är ingen förbättring som får det att vattnas i munnen direkt.

Detta gäller också den skandinaviska utgåvan från Another World Entertainment. (Njutafilms distribuerar den i Sverige.) Även denna release är anamorfisk med en något vassare bitrate. (Hela 6,98 Mb/s.) Det bästa med denna utgåva är att den har lite mer bildinformation i höger-, vänster- och underkanten. Mer av "The Beyond" är ju bara bra, och den har t.o.m. mer bildinfo i högerkanten än Anchor Bays release. (Som ju egentligen är bäst på alla sätt.)

Har man då ont av Anchor Bays nya 5.1 mix, så har den även både engelska och italienska original-mixar. Another World Entertainments utgåva har "bara" det engelska originalet. Färgerna skiljer sig åt rejält på dessa två olika överföringar. Anchor Bays har varmare färger och en mer kontrastrik bild medan Another World Entertainments har en blekare färgpalett. Jag kan inte tänka mig att Anchor Bays version ligger "närmast" 35 mm negativens look då bolaget ju brukar "förbättra" bilden så gott det går. 5.1 mixen råder det delade meningar om, och jag är lite kluven själv. Även om geeken i en alltid föredrar originalen, så är Anchor Bays remix rätt så jävlars imponerande rent tekniskt sett. Men den gör inte filmen bättre i alla fall - Det är en sak som är säker.

Nu återstår det bara att se hur den nya releasen från Grindhouse Releasing blir.

(UPPDATERING: Det råder delade meningar som vanligt. En del källor påstår att det är samma överföring som på Anchor Bays första utgåva från 2000. Andra källor säger att bilden har förbättrats en aning.)