Troll 2 : The Science Of S.B.I.G.


• Real Life Movie Horror •
 
 
 
 

I N F O

 

 PUBLICERAD:

• 11 Maj 2008



 


 

Ö V R I G T

 
 
REAL LIFE MOVIE HORROR:
1. Jakten på oklippta versioner av “Zombie 3”
2. Rip-off koncernen - Still going strong!
3. 274 minusgrader Celsius : Gnället kring skräckfilmer fortsätter
4. Har du några nya Snuff-movies...? - Del II : Videobutiksägaren som ropade “S”-ordet (Och andra extraordinärt vansinniga rykten och irrelevanta anekdoter.)
5. Censur förr och nu - Målningar Vs. film
6. It´s shit and you know it will be (Suspiria re-maken suger automatiskt - Del II)
7. Ha lite favorit-Horror / Metal och bli en massmördare du också!
8. No Seven Gateways To HD-Hell
9. Viva Jura
10. Se på “The Last Horror Movie” fyra dygn i sträck och bli en mördare du också!
11. Live i Las Vegas : Stand-up komik med NATO
12. Statens Biografbyrå fick in det som MPAA aldrig kommer att få - Alla hästar i stallet
13. Hyr “Wrong Turn” och bli en mördare du också!
14. Dödens många simulerade ansikten
15. Jävlar! Ett vetenskapligt fenomen...!
16. Hjärnblödningsframkallande skratt vi minns - 1999 A.D.
17. Håll i plånboken! George kommer!
18. Full Moon Entertainment - Där Horror tar slut
19. Ett audiovisuellt mordförsök
20. BBFC Of The Braindead
21. Svaret på frågan : “Vilken är världens sämsta film?”
22. Titta inte nu, för fan...
23. Har du några nya Snuff-movies...?
24. No Flies On A Grey DVD
25. För mycket High Tension för U.S.A.
26. Darkness hos Dimension - Ingen Bra Idé
27. Suspiria re-maken suger automatiskt


 


 
 

Christofer Columbus bevisade att Jorden inte var platt genom att åka västerut för att nå Indien. I och för sig hade han en jävla tur eftersom han nådde Västindien (!), men samtidigt fick också de som trodde på Jordens platthet sin värld raserad. Ta den skrämmande insikten och multiplicera den tiofalt och man får ett hum om hur illa det kan vara där ute i världen. "Troll 2" har raserat en värld och gett den en helt ny form. Ingen vet varför filmen existerar och ingen vet vad den har för syfte. Man ser den och man borde hata den något kopiöst, men det händer liksom ingenting på hata-fronten. Det är när detta döende hat byts ut mot glädje som man har en orsak till att börja tvivla - Inte minst på sig själv. För "Troll 2" går heller inte att placera på någon reguljär bra-dålig skala. Så därför får man än en gång ta vetenskapen till hjälp - "The science of S.B.I.G."

S.B.I.G. började i vanlig ordning som en teori en gång i tiden. Det är svårt att säga när denna teori kom till, men det måste ha varit under en lång filmkväll där någon sa: "Den här filmen är verkligen skitdålig, men jag tycker om den på något sätt." Det är en paradox utan dess like, kanske t.o.m. en ännu större abstraktion än: "Så mörkt att det är ljust."

För att kunna förstå dimensionen av S.B.I.G. i "Troll 2", så måste man börja med att fastställa referensramarna som man kan lita på i vått och torrt. Man vet vilken som är Världens Bästa Jävla Film ("The Beyond") och man vet vilken som är den sämsta. ("Manos: The Hands Of Fate".) Hela denna teori borde egentligen ses ut ett Eurohorror-perspektiv, men då det inte existerar en lika usel europeisk skräckfilm som "Manos: The Hands Of Fate", så får just den stå som ensam representant för botten av träsket.

Sedan har vi "mitt emellan"-rullarna. Ni vet de där som nästan registreras som godkända, men som varken kommer över det breda strecket eller sjunker speciellt långt under det. (För då hade man ju blivit förbannad och stängt av filmen, menar jag.) Filmerna är tröttsamma och kanske t.o.m. sega. De är gjorda rakt upp och ned och det finns ingenting som är så dåligt med dem att ens märkbara känslor av sympati vaknar i en. Och finns det något bra med dessa filmer, så jämnas det bra alldeles perfekt ut med något som är precis lika dåligt. (En film som "Inseminoid" gör sig påmind av någon anledning.)

Allt är i stort sett på det solklara än så länge. Men så stöter man på en film som "Rats - Night Of Terror". För enkelhetens skull placerar man den någonstans mellan godkänt och mästerlig. Men sedan börjar tvivlet gnaga i en som en muterad råtta - Den är ju värd så mycket mer. Man får plötsligt sympatier för filmen och de växer sig allt starkare. Men! Den är samtidigt inte värd att placera sida vid sida med en film som t.ex. "Suspiria". Tills vidare definierar man den som en vanlig "S.B.I.G."-rulle - Man jagar en kula i skallen på mutant-råttan och är glad. (Om man är oerhört lättroad, alltså - T.ex. skrattar så att man får kramp i rövhålet så fort en ballong exploderar.) Men ändå finns det ingenstans där man kan förankra själva filmen för överskådlighetens skull.

Och så dyker "Troll 2" upp och slår undan benen på en med ett rivningsklot. Bakom spakarna i kranens förarhytt sitter Claudio Fragasso och flinar självsäkert. Hans film är ett överjordiskt verk som förintar det man tror på och förstärker det man vet. Men på samma gång definierar den en brytpunkt långt bortom den som "Rats - Night Of Terror" nådde med sin charm. Det här är så bortom uselt i en harmonisk dimension att kärnan, det usla, självförstörs istället för filmen. (En enda gång har jag sett en film självförstöras och det var ett VHS-band med "Masters Of The Universe" och "Working Girl". Så den räknas inte.) Istället för två utgångspunkter med en sträcka mellan, så har man nu tre. Linjerna mellan dessa punkter bildar en triangel. Och på så sätt kan man se att en film som "Troll" hamnar så långt bort från "Inseminoid" som det är fysiskt möjligt. (Den skulle ju vara tvungen att ta vägen om Världens Bästa Jävla Film för att hamna där.)

Samtidigt får man två nya sträckor från "Troll 2" till den absolut bästa respektive sämsta filmen. Att "Rats - Night Of Terror" ligger åt det bra hållet är bara att konstatera. Men det finns en motpol också. Om man tar och vrider ovan nämnda triangel 30 grader åt höger (Så att "The Beyond" bildar toppen av en pyramid.), så får man en mittpunkt på basen. Denna mittpunkt definieras av en film som inte är riktigt så usel att man blir fradga-tuggande fly förbannad på den, men där "S.B.I.G."-elementen är så många att de får en motsatt effekt. (Vilket leder till både ilska och hatfyllt ordbajs.) Renato Polsellis "The Reincarnation Of Isabel" gör sig påmind. *skallar väggen*

På vänster sida av denna punkt hamnar de filmer som närmar sig "Manos: The Hands Of Fate" tills "S.B.I.G."-elementen har gjort den lika usel (Vilket jag aldrig har stött på.), och på höger sida strävar de mot den absoluta nollpunkten, vilket är "Troll 2".

Hela denna sträcka från mästerlig till usel via "S.B.I.G."-elementen kan överföras till en kurva i ett diagram där y-skalan anger mängden cinematisk kvalitet ("The Beyond" har givetvis 100% av denna.) och x-skalan är ett mått på "S.B.I.G."-element. Dessa kan mätas i antal pulser per minut. Rent fysiskt finns det ingen film med en konstant flöde av dessa element, men rent teoretiskt borde det vara möjligt.

Vi börjar på toppen och ser att det är raka vägen till "Inseminoid". Men börjar man addera "S.B.I.G."-element till en film, så kommer den snart till en vändpunkt och filmen börjar istället bli bra istället för ännu sämre. "Rats - Night Of Terror" har markerats ut på kurvan av en enda orsak - Om man deriverar kurvan och tar ut tangenten, så är det just där som den cinematiska kvaliteten är som mest på uppgång. Här har alltså mängden "S.B.I.G."-element även förbättrat kvalitén på det cinematiska.

Nästa anhalt innan kurvan vänder är alltså "Troll 2" - Där är tangenten horisontell, vilket fastställer nollpunkten. Det kan inte bli bättre rent filmiskt och fortfarande innehålla en högre dos "S.B.I.G."-element. För sedan kommer störtdykningen. Tangenten vid punkten för "The Reincarnation Of Isabel" visar den kraftigaste nedgången i cinematisk kvalitet. Hade mängden "S.B.I.G."-element minskat (Vilket inte är möjligt.), så hade filmen blivit ungefär lika vag och luddig som "Inseminoid" då den ligger på samma nivå på y-axeln.

Kurvan planar sedan ut (Eftersom inga cinematiska element längre kan rädda filmen.) innan den når botten och katastrofen är ett faktum. Här ligger naturligtvis alla "Full Moon Entertainment"-rullar - Bortom all räddning och fast i den eviga, solida gyttjan där solen verkligen inte skiner.

Columbus hade kanske lite navigeringsproblem, men han behövde i alla fall inte tänka ohälsosamt mycket på "Troll 2". Och han hade säkert inte hela söndagar att slå ihjäl med en massa nonsens bara för att han ville att en bestämd dag och upptäcktsresan skulle nå sitt slut lite, lite tidigare.